تعاونی‌ها تسهیل کننده اکوسیستم نوآوری شهرها هستند

عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان گفت: اگر تعاونی‌ها در اکوسیستم کارآفرینی فعال شوند، می‌توانند برای شتاب‌بخشی استارتاپ‌ها و یا پرورش و رشد ایده‌هایی که در محله ها و شهرهای مختلف وجود دارد نقش قابل توجهی ایفا کنند.

ناصر یارمحمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: افرادی که ویژگی مشترکی با یکدیگر دارند با تجمیع در تعاونی‌ها و شرکت‌های تعاونی در یک فعالیت اقتصادی مشارکت می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه تعاونی‌ها با سرمایه‌های خرد مردم ایجاد می‌شوند و بخشی از فعالیت آنان به حذف واسطه‌ها در نظام توزیع منجر می‌شود، وجود این شرکت‌ها می‌تواند به قشر متوسط و ضعیف جامعه برای داشتن رشد اقتصادی کمک کند.

عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان گفت: تعاون یکی از عوامل مردمی شدن اقتصاد است و لزوم مردمی شدن اقتصاد تا کنون شعار بسیاری از سیاستمداران بوده است. در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز از لزوم مردمی شدن اقتصاد یاد شده است.

یارمحمدیان افزود: تعاونی‌ها بر خلاف شرکت‌های سهامی خاص تعداد زیادی از مردم را درگیر فعالیت در خود می‌کنند. سهامدار شرکت‌های سهامی خاص محدود هستند در حالی که شرکت‌های تعاونی تعداد زیادی از افراد درگیر فعالیت را دارا هستند به همین دلیل این شرکت‌ها بستر مناسبی برای مردمی شدن اقتصاد بشمار می‌روند.

وی گفت: تعاونی‌ها با فعالیت‌های مختلف از جمله تأمین کالاهای اساسی از طریق گرفتن حجم انبوه و تخفیف، دسترسی مستقیم به محل عرضه، فعالیت‌های توزیع که در روستاها انجام می‌شود و همه اهالی روستا را درگیر فعالیت می‌کند یا فعالیت‌های خدماتی همچون گردشگری و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی می‌توانند تأثیر بسزایی در ارتقای اقتصاد شهر و روستا داشته باشند.

عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان افزود: در موج چهارم نوآوری، این نکته گفته می‌شود که شهرهایی در ایجاد نوآوری موفق هستند که بتوانند فعالیت‌های نهادی و انجمنی را بخوبی انجام دهند. همکاری افراد در یک انجمن مدنی باعث می‌شود افراد ایده‌های نوآورانه بیشتری داشته و در زمینه‌های مختلف آموزش ببینند، خلاقیت به خرج دهند و نوآوری ایجاد کنند.

یارمحمدیان اضافه کرد: تعاونی‌ها می‌توانند تقویت کننده نهادهای مدنی و انجمن‌های محلی در مناطق شهری و روستایی باشند که رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت؛ شرکت‌های تعاونی زمینه کاری متنوعی دارند. پس از تصویب اصل ۴۴ قانون اجرای سیاست‌های کلی، نقش تعاونی‌ها در اقتصاد کشور پررنگ‌تر شد.

عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان افزود: تعاونی‌ها سابقه تاریخی مشهودی در حوزه‌های کشاورزی، تولید، مسکن، فرش دستباف و تأمین نیاز مصرف کنندگان، خرده فروشی‌های حوزه‌های گردشگری، تعاونی‌های مصرف کارکنان و تعاون‌های روستایی دارند اما در حوزه‌های نوآوری پیشرفت کمتری در زمینه فعالیت تعاونی‌ها داریم.

یارمحمدیان اضافه کرد: تعاونی‌های محلی و شهری می‌توانند در ایجاد بستر برای ارائه ایده‌های کسب و کارهای نوآور و دانش محور تأثیر بسزایی داشته باشند. نیاز است تعاونی‌ها در این زمینه ورود کرده و محصولات نوآور و مبتنی بر خلاقیت تولید کنند.

وی گفت: باید تعاونی‌ها را گروه‌های جوان خلاق و تحصیل کرده را حمایت کنند تا از طریق بستر تعاونی‌ها بروز خلاقیت و نوآوری را در جامعه افزایش داد، زیرا اگر تعاونی‌ها در اکوسیستم کارآفرینی فعال شوند می‌توانند نقش قابل توجهی را برای شتاب‌بخشی استارتاپ‌ها یا پرورش و رشد ایده‌هایی که در محله‌ها و شهرهای مختلف وجود دارد ایفا کنند.

عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان افزود: با پیشرفت تکنولوژی این امکان فراهم شده که جمعیت انبوهی در تعاونی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و به همان اندازه در سود و زیان این شرکت‌ها سهیم می‌شوند، می‌توانیم این نوع فعالیت‌ها را بر اساس بستر علمی که در اقتصاد و قانون کشورمان وجود دارد عملیاتی کنیم، این فقط یکی از جنبه‌های مالی است که تعاونی‌ها می‌توانند به آن ورود کنند.

کد خبر 442190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.