نگاهی به سریال‌های دهه دوم ماه محرم

چند سالی است که ماه محرم نیز به یکی از زمات‌های پرمخاطب برای سریال‌های مناسبتی تبدیل شده و سازندگان آثار، برای تصاحب این باکس پربیننده با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما امسال بر خلاف سال‌های گذشته، این مجموعه‌های مناسبتی از اول محرم به روی آنتن نرفتند و سریال‌های تکراری پخش شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سریال‌های محرم امسال، از دهه دوم محرم پخش خود را آغاز کردند. در ادامه نگاهی داریم به سریال‌های مناسبتی محرم امسال که از شب گذشته، از شبکه‌های مختلف راهی پخش شدند.

زمین گرم

"زمین گرم"، عنوان سریال مناسبتی شبکه سوم سیما است که هر شب ساعت ۲۰:۴۵ و در ۳۰ قسمت از شبکه سوم سیما به روی آنتن می‌رود. کارگردانی این مجموعه را سعید نعمت‌الله بر عهده دارد که پیش از این او را به عنوان نویسنده می‌شناختیم و نگارش آثاری همچون برادر جان، عقیق، زیر پای مادر، پشت بام تهران، خواب زده، مدینه، جرتحت، زیر هشت و تعداد زیادی دیگر از مجموعه‌های تلویزیونی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. نعمت‌الله حالا در زمین گرم، برای اولین بار بر روی صندلی کارگردانی نشسته است، هر چند رد پای او همیشه در آثاری که نگارش آنها را بر عهده داشته است، دیده می‌شود.

زمین گرم، تکمیل کننده تریلوژی برادر، در فضای خانوادگی و با لحنی متفاوت نسبت به دو سریال قبلی یعنی جراحت و برادرجان به نگارش در آمده است. داستان این مجموعه، همانند اکثر کارهای نعمت‌الله و محمدرضا شفیعی در مقام تهیه کننده، با مضمون اجتماعی، مذهبی به نگارش درآمده و در خلاصه داستان آن آمده است: بعد از سال‌ها بی خبری دو برادر از هم، برادر بزرگ‌تر که آخرین ساعات حیات خود را پشت سر می‌گذارد، به سراغ برادر کوچک‌تر می‌رود تا وصیت کند. وصیتی که زندگی برادر کوچک را دستخوش چالشی بزرگ می‌کند.

مرجان شیر محمدی، علیرضا خمسه، اصغر همت، نادر فلاح، کامران تفتی، دنیا مدنی، علیرضا آرا، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، صادق برقعی، ندا عقیقی، مرتضی درویش زاده، مسعود شریف، علیرضا اولیایی، وحید فعال و… در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته‌اند.

تولید زمین گرم از سال گذشته در سکوت خبری آغاز شده بود و چند ماه به دلیل شیوع کرونا متوقف شد، اما در سال جدید تصویربرداری آن ادامه یافت. این سریال از معدود سریال‌هایی است که در دوران شیوع کرونا تولید و تدوینش ادامه یافت تا به ایام محرم برسد.

اما روزنامه جوان، پیش از آغاز پخش این سریال، در یادداشتی از پخش زمین گرم در ایام محرم انتقاد کرد و نوشت: "در ماه رمضان سال گذشته، سریال برادر جان به نویسندگی سعید نعمت‌الله از تلویزیون پخش شد. این سریال که در بهترین زمان ممکن روی آنتن می‌رفت، قرار بود داستانی از حق‌الناس را روایت کند، ولی آنقدر در این کار ناتوان بود که در عمل نتیجه عکس داد و فردی که حق‌الناس را زیرپا گذاشته بود، به قهرمان سریال تبدیل شد.

بعد از نقدهایی که به سریال برادر جان وارد شد، این احتمال می‌رفت که تلویزیون همکاری با افرادی را که کارنامه قابل دفاعی ندارند کنار بگذارد و سراغ افرادی برود که حداقل پایبندی شأن به اخلاق و مذهب را اثبات کرده سند، اما در کمال تأسف شاهد آن هستیم که بار دیگر تلویزیون روی خوشش را به نویسنده برادر جان نشان داده و در حالی که برای بسیاری از پروژه‌های تلویزیونی، بی پولی را بهانه می‌کنند، برای سعید نعمت‌الله با گشاده دستی عمل کرده و سریال دیگری را به وی سپرده سند. "

حالا باید منتظر ماند و دید آیا سعید نعمت‌الله با زمین گرم می‌تواند رسانه ملی را سربلند کند یا باید به انتقادات روزنامه جوان فکر کرد.

سرزده

سریال " سر زده " به کارگردانی بهادر اسدی، در ۹ قسمت ساخته شده است که هر شب ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه اول سیما به روی آنتن می‌رود. فیلمنامه سر زده توسط زامیاد سعدوندیان به نگارش درآمده که پیش از این نوشتن آثاری همچون سقوط یک فرشته، آمین، سقوط آزاد، سراسر شب و غیره را به نگارش در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

این مجموعه از اسفند ۹۸ تا خرداد ۹۹، در صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی و به سفارش مرکز سیمای استان‌ها و مشارکت شبکه یک سیما در شهر مشهد تهیه شده است. این سریال با موضوع ملودرام پلیسی، قرار بود در شب‌های قدر پخش شود، اما به این دلیل که قسمت‌های سریال به صورت ناگهانی از پنج قسمت به ده قسمت افزایش یافت، زمان پخش آن را تغییر دادند و در ایام محرم پخش می‌شود.

سرزده روایتگر داستان دو دوست است که در دوران جوانی رقبای کشتی چوخه بوده‌اند اما در گذر زمان، مسیر زندگی آن‌ها جدا شد. یکی از آنها در نیروی انتظامی و دیگری به کار خلاف کشیده شده است.

علی انصاریان، بهرنگ علوی، نسیم ادبی، رؤیا میر علمی، رحیم نوروزی، رامبد شکرابی، مریم مؤمن، یاشار هاشم زاده، امیربهادر اورعی، امید جواهریان، با معرفی کیمیا خلج، کورش رحمانی و بازیگران خردسال: نیکادل یاحقی و ریحانه ابوترابی، بازیگران این سریال هستند.

بهادر اسدی فعالیت هنری خود را از سال ۸۶ و به عنوان تهیه کننده سریال کابوس به کارگردانی سیروس مقدم آغاز نمود. سرزده دومین اثر اسدی در مقام کارگردان بعد از مجموعه ریکاوری است. سریالی که در شبکه نمایش خانگی منتشر شد و نتوانست در جذب مخاطب، موفق عمل کند.

بوم و بانو

سریال ۴۰ قسمتی بوم و بانو به کارگردانی سعید سلطانی، از دهه دوم شهریور ماه، ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دوم سیما به روی آنتن می‌رود. مسعود رایگان، بهنام تشکر، مهدی احمدی، دیبا زاهدی، ساغر قناعت و… از بازیگران این سریال هستند.

بوم و بانو در دوره پهلوی روایت می‌شود و بزنگاهی است از تلاقی عشق، سیاست و مذهب. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: در ایامی که عشق رهروان محرم به مسلخ برده می‌شود و شورشان به یغما می‌رود، عشقی بی آلایش سر بر می‌آورد که در دل طوفان بلایای زمانه به ابتلاء کشیده می‌شود و در سایه تزویر و فریب بدخواهان تا مرز نابودی می‌رود. اما در واپسین لحظات، چون سیمرغی از میان خاکستر بر می‌خیزد...

با آن که سلطانی تا کنون ساخت بیش از ۱۲ سریال را در کارنامه خود به ثبت رسانده، اما عمده شهرتش در این عرصه، مرهون دو مجموعه پس از باران و ستایش است. این کارگردان به همراه آرمان زرین کوب در مقام تهیه کننده، پیش از این مجموعه موفق و پرمخاطب ستایش را خلق کرده‌اند و حال دوباره در بوم و بانو، در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا روایتگر داستانی تاریخی باشند.‌

کد خبر 442172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.