عراقچی: اعضای باقیمانده در برجام برای مقابله با قانون‌شکنی آمریکا اجماع دارند

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اعضای باقیمانده در برجام برای مقابله با قانون‌شکنی آمریکا اجماع دارند، تاکید کرد: تنها راه اصولی حفظ برجام، بهره‌مندی ایران از منافع این توافق در حوزه رفع تحریم‌هاست که صرفا از طریق اتخاذ گام‌های عملی و ملموس اعضای برجام، محقق می‌شود.

به گزارش ایمنا، «سید عباس عراقچی» امروز چهارشنبه در گفت وگویی با سازنده اعلام کردن نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام و نزدیکی مواضع اعضای باقی‌مانده در این توافق بین‌المللی درباره لزوم اقدام هماهنگ بر علیه قانون شکنی آمریکا گفت: برابر روال همیشگی، قبل از آغاز نشست کمیسیون، دیدارهای دوجانبه مستقلی با روسای هیات‌های چین و روسیه و همچنین اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به منظور انجام رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم انجام شد.  

وی ادامه داد: نشست با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی نیز بعد از جلسه کمیسیون مشترک و به منظور بحث ‌و بررسی درخصوص گام‌های آتی و راهکارهای حفظ و تداوم برجام، به گونه‌ای که منافع ایران را تامین کند، برگزار شد.

معاون وزیر امور خارجه درخصوص محتوای گفت‌وگوهای انجام شده در نشست کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد: این نشست، در شرایط خاص ناشی از تحولات در شورای امنیت پیرامون برجام و اقدام غیرموجه و غیرقانونی آمریکا برگزار شد. از این‌رو، محور اصلی مباحث کمیسیون، بر ضرورت یکپارچگی و انسجام علیه اقدام آمریکا متمرکز بود.

عراقچی در ادامه با اشاره به مخالفت‌های پیشین با آمریکا خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون با تاکید بر مواضع اصولی خود در جریان بررسی قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که با شکست مفتضحانه آمریکا همراه بود و همچنین مخالفت‌های اساسی خود با اقدام آمریکا برای جا زدن خود به عنوان عضو برجام و اعاده قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران،  متفق‌القول بر این عقیده بودند که آمریکا از ۸ می ۲۰۱۸ مشارکت خود در برجام را متوقف کرده و دیگر عضو این توافق محسوب نمی‌شود و لذا، نمی‌تواند از حقوق تصریح شده در برجام از جمله با هدف برگشت تحریم‌ها، استفاده کند.

وی افزود: موضوع دیگری که در کمیسیون به اتفاق مورد تاکید قرار گرفت، ضرورت حفظ برجام و انجام اقدامات لازم در این راستا از جمله از طریق اجرای کامل و موثر تعهدات تمامی طرف‌ها، بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما تاکید کردیم که تنها راه اصولی حفظ برجام، بهره‌مندی ایران از منافع این توافق در حوزه رفع تحریم‌هاست، ابراز داشت: این مسئله صرفا از طریق اتخاذ گام‌های عملی و ملموس اعضای برجام، محقق می ‌شود. در همین رابطه، تصریح کردیم کاهش تعهدات برجامی ایران نیز در واقع، واکنشی به عدم اجرای تعهدات طرف مقابل است.

عراقچی با بیان اینکه نشست کمیسیون برجام، به دلیل فاصله با نشست قبلی و موضوعات مختلف مورد بحث، یکی از طولانی‌ترین نشست ها بود، عنوان کرد: در پایان این نشست نیز هماهنگ‌کننده کمیسیون (اشمید) بیانیه‌ای را صادر کرد که نظرات اعضاء در حوزه‌های مختلف مورد بحث در نشست را منعکس می‌کند.

وی همچنین با تاکید براینکه تمامی اعضا از بیانیه مشترک ایران و آژانس که به دنبال سفر اخیر مدیرکل آژانس به تهران صادر شد، استقبال و از ابتکار ایران در این جهت نیز قدردانی کردند، یادآورشد: در جلسه‌ای که با مدیرکل آژانس بعد از نشست کمیسیون داشتم، دو طرف بر این عقیده بودیم که گفت‌وگوهای اخیر تهران و بیانیه مشترک که منجر به تقویت همکاری‌ها و تعاملات و همچنین اعتماد بین ایران و آژانس می‌شود، اقدامی مهم، مثبت و سازنده است که از استقبال گسترده‌ای در سطح بین‌المللی نیز برخوردار شده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: در ملاقات با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر عزم ایران و آژانس برای تداوم همکاری‌های متقابل، بر اساس حسن نیت، تاکید کردیم.  

منبع: ایرنا

کد خبر 442168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.