جمع‌آوری جداگانه پسماندهای ماسک و دستکش امکان‌پذیر نیست

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: جمع‌آوری جداگانه پسماندهای ماسک و دستکش از منازل نه لازم است نه امکان پذیر اما در صورت اصرار، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولیان امر به موضوع ورود کنند.

به گزارش ایمنا، صدرالدین علیپور با اشاره به اظهارنظر یکی از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست پیرامون نبود برنامه ریزی شهرداری تهران برای جمع آوری جداگانه پسماندهای ماسک و دستکش از منازل، اظهار کرد: به طور معمول، در شرایط بحرانی و سخت همه سعی می‌کنند به یکدیگر روحیه دهند و قدردان زحمات افرادی مثل پاکبان ها که به طور مداوم کار می‌کنند، باشند در این میان گاهی اظهارات غیرکارشناسی مطرح می‌شود که نوعی دلسردی میان افرادی که به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند، ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، بسیاری از اصناف، اداره‌ها و ارگان‌ها تعطیل یا شیفت بندی شدند، اما سازمان پسماند جز معدود سازمان‌هایی بود که مانند بیمارستان‌ها هیچ‌گاه تعطیلی نداشت و همکاران ما در تمام ساعات شبانه روز مشغول جمع آوری و ساماندهی پسماندهای عادی و پزشکی بودند. البته، این شرایط برای همکاران بخش پسماند پزشکی که در گرما با لباس‌های ویژه فعالیت می‌کنند، سخت‌تر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به موضوع خرید ۵۰ خودرو ویژه حمل پسماندهای پزشکی در شرایط شیوع کرونا اشاره و عنوان کرد: با تمام مشکلات و سختی‌ها و چندین برابر شدن حجم کار، شهر در این مدت وضع نامرتبی نداشت و جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی حتی یک روز به تعویق نیفتاد.

علیپور به اظهارنظر مربوط به جمع آوری جداگانه پسماندهای ماسک و دستکش پرداخت و گفت: ما تمام پسماندهای خانگی اعم از ماسک و دستکش را جمع آوری می‌کنیم و لزومی ندارد و اصلاً امکان پذیر نیست که این نوع پسماند را جداگانه جمع کنیم. این پسماندها به عنوان پسماند غیرقابل بازیافت مستقیم در آرادکوه دفن می‌شوند.

وی با بیان اینکه در تجربه جهانی هم ماسک‌ها و دستکش‌های خانگی جدا جمع آوری نمی‌شوند، اظهار کرد: با این وجود، اگر پروتکل‌های وزارت بهداشت مبنی بر جمع آوری جداگانه است، وزارتخانه در این مورد راهکار اجرایی و عملی ارائه دهد و سازمان حفاظت محیط زیست هم به عنوان ناظر وارد عمل شود. ضمن اینکه دوباره تاکید می‌کنم از نظر قانونی مسئولیتی در مورد پسماندهای پزشکی برعهده شهرداری نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تاکید کرد: در صورت ارائه راهکار برای جمع‌آوری جداگانه ماسک و دستکش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از سوی وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولیان امر، سازمان پسماند هم در این زمینه در حد توان کمک می‌کند چراکه شرایطی نیست که مسئولیت را به گردن یکدیگر بیندازیم.

کد خبر 442120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.