کرونا چگونه نقص‌های طراحی شهری را به تصویر کشید؟

پاندمی کرونا نشان داد که موارد حفظ سلامت انسان تا چه اندازه در طراحی زیرساخت‌های شهری در هر نقطه از جهان در نظر گرفته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع بیماری کووید -۱۹صرف‌نظر از تمامی آسیب‌هایی که بر جان و مال انسان‌ها وارد کرد مزایای قابل‌توجهی نیز داشت. برای مثال مردم و برنامه‌ریزان شهری در سراسر دنیا فهمیدند که ناکارآمدی سیستم‌های اقتصادی نامناسب شهرها با ناامنی تغذیه همراه است، اکثر فضاهای عمومی شهری به وسایل حمل‌ونقل موتوری اختصاص دارد و نحوه طراحی خانه‌ها نقش مهمی در انتقال بیماری ایفا می‌کند. همچنین دریافتند که در بهترین حالت ممکن، بی‌توجهی به پیامدهای نامطلوب محیط‌های شهری نامتناسب امروزی فرصت ایجاد جوامع سالم را از انسان سلب می‌کند و در بدترین حالت تأثیر چشمگیری در انتقال و افزایش خطرات ناشی از وقوع بحران‌هایی هم‌چون بیماری‌های ویروسی فراگیر دارد. برای مثال نرخ بالای مرگ‌ومیرهای کرونایی در بریتانیا حاکی از تدابیر ضعیف مسئولان این کشور در بخش مسکن‌سازی است که در طراحی و ساخت آن‌ها مسائل مربوط به حفظ سلامتی و محیط زیست مد نظر قرار نگرفته است.

در واقع پاندمی کرونا ثابت کرد که هر چه طراحی شهری بهتر باشد، احتمال انتقال ویروس از یک شخص به دیگری و در نهایت میزان سرایت آن به سایر شهروندان کمتر خواهد بود. بنابراین لازم است که برنامه‌ریزان شهری برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از بحران‌هایی مشابه با کووید -۱۹ در آینده، از هم‌اکنون وارد عمل شوند و شهرها را بازطراحی کنند. در این راستا تمرکز مردم کل جهان روی مسأله حفظ سلامت و بهداشت که به دنبال شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد، فرصتی است تا تمام بخش‌های جوامع در کنار هم به اتخاذ رویکردها و استراتژی‌هایی کارآمد روی آورند و از این طریق به یک رفاه جامع دست پیدا کنند که برای تحقق آن ایجاد سیستم‌های پایدار سلامتی در روند توسعه شهری می‌تواند بیش از هر گزینه دیگری مؤثر واقع شود. در واقع طراحی مجدد شهرها به‌نحوی‌که بهبود سلامتی را در درازمدت فراهم آورد بهترین گزینه موجود برای حفظ شهرها در برابر آسیب‌های ناشی از بروز بحران‌های سلامتی در آینده محسوب می‌شود.

لازم ذکر است که در حال حاضر شیوع کووید -۱۹ با اقدامات مهمی در زمینه ایجاد تغییرات در طراحی شهرها و زیرساخت‌های آن‌ها همراه بوده و منجر به تغییر کاربری خیابان‌ها از اتومبیل‌محوری به پیاده‌رو محوری، ترویج فرهنگ دورکاری، ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، کاهش استفاده از وسایل نقلیه موتوری و درنتیجه کاهش آلودگی هوا و مواردی از این قبیل شده است. یکی از پیامدهای مثبت شیوع این ویروس نیز اقدامات خلاقانه‌ای محسوب می‌شود که در سراسر جهان برای کاهش اثرات اقتصادی در پیش گرفته شده است که این امر نشان می‌دهد که افزایش اراده اجرایی نقش بسیار مهمی در واکنش سریع به بحران‌ها ایفا می‌کند و نکته مهم‌تر اینکه بودجه لازم برای پیاده‌سازی اقداماتی از این قبیل به میزان کافی وجود دارد. با این‌ حال در کنار تمامی اقدامات شده، جهان امروز هنوز هم نیازمند یک دستورالعمل جامع اضطراری برای هدایت جهان در مسیر توسعه پایدار و سالم است و رفع کامل نواقص طراحی‌های شهری هنوز هم مسیری طولانی و پر فراز و نشیب پیش رو دارد.

در واقع به‌منظور ایمن شدن شهرها در برابر بحران‌هایی نظیر کووید -۱۹، طراحی مجدد آن‌ها یک نیاز ضروری برای هر نقطه از جهان است و شیوع ویروس کرونا ثابت کرد که اراده مهم‌ترین نقش را در این زمینه و همچنین پیشگیری از اثرات نامطلوب ناشی از بحران‌های دنیای امروز ایفا می‌کند، همانطور که اراده دولت‌ها در برخورد با این مشکل به تغییر زیرساخت‌های شهری منتهی شد و اراده مردم با دستیابی به مزایای زیست‌محیطی هم‌چون کاهش آلاینده‌های هوا و کم شدن سرعت گرمایش کره زمین به‌دنبال جایگزینی دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی با وسایل حمل‌ونقل موتوری همراه بود.

کد خبر 442077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.