جدال با آتش در نبود تجهیزات کافی

آنان به پیشواز خطر می‌شتابند، محدوده عملیاتی آنان هر محلی است که در آن آتش‌سوزی شده یا جان انسانی در خطر است؛ اما جدال با آتش نیازمند تجهیزات و امکاناتی است که نبود آن جان حادثه دیده و آتش‌نشان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دسترسی آتش‌نشانان به تجهیزات و امکانات مدرن امدادی و اطفائیه یکی از مؤلفه‌های اساسی در مدیریت شهرها و سنجش کیفیت خدمات است. اگر آتش‌نشانان به امکانات مناسب درستی داشته باشند می‌توانند با امدادرسانی در کوتاه‌ترین زمان از افزایش خسارات مالی و جانی شهروندان و حادثه‌دیدگان جلوگیری کنند.

در حال حاضر سیستم‌های آتش‌نشانی شهرهای مازندران و از آن جمله شهر ساری برای اطفای حریق ساختمان‌های تا پنج طبقه کارایی دارد؛ نبود نردبان هیدرولیک مشکل بیشتر شهرداری‌های استان است؛ این در حالی است که علاوه بر افزایش بلندمرتبه‌سازی، یک‌سوم مساحت شهرهای مازندران جزو بافت فرسوده و تاریخی محسوب می‌شود.

ساختمان‌های بلند و دستان کوتاه آتش‌نشانان!

علی دومیرکلایی، رئیس سازمان خدمات آتش نشانی و ایمنی شهرداری ساری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ضرورت برخورداری ایستگاه‌های آتش‌نشانی از نردبان‌های بلند برای حریق سازه‌های مرتفع، اظهار می‌کند: در حال حاضر تهیه نردبان‌های آتش‌نشانی که ۳۲ متر ارتفاع دارد و در دستور کار شهرداری قرار دارد.

او خاطرنشان می‌کند: به گفته مسئولان مدیریت شهری ساری، دستگاه بالابر که دارای جک‌های هیدرولیکی است به همراه نردبان‌های بلند دارای آسانسور خریداری می‌شود.

رئیس سازمان خدمات آتش‌نشانی و ایمنی شهرداری ساری با تاکید بر ضرورت تهیه نردبان‌هایی بلندتر از آنچه در حال حاضر در اختیار ایستگاه‌های آتش‌نشانی این شهر است، ادامه می‌دهد: تأمین این تجهیزات نقش مهمی در دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر به حادثه‌دیدگان و نجات به موقع آنان دارد.

دومیرکلایی خاطرنشان می‌کند: در شهر ساری شش ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد که به تناسب هر ایستگاه نیز یک ماشین آتش نشانی در اختیار دارد.

او تصریح می‌کند: مجموعاً ۱۳ دستگاه خودرو در اختیار ایستگاه‌های آتش‌نشانی ساری است؛ البته با توجه به مأموریت سازمانی در بعضی ایستگاه‌ها دو دستگاه خودرو مستقر است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی ساری اضافه می‌کند: دو ایستگاه آتش‌نشانی نیز عملیات اطفای حریق و امداد و نجات در محدوده "ملأ مجدالدین" و "بلوار کشاورز" تا "کیاسر" را انجام می‌دهد که نیازمند تجهیز بیشتر است.

دومیرکلایی با بیان اینکه نردبان‌های آتش‌نشانی بر اساس استاندارد جهانی از ۳۲ تا ۷۲ متر ارتفاع دارد، خاطرنشان می‌کند: برای شهر ساری درخواست خرید نردبان ۶۴ متری دادیم.

او با بیان اینکه هیچیک از شهرهای مازندران مجهز به نردبان بلند آتش‌نشانی برای امداد و نجات نیست، تصریح کرد: در شهر نوشهر فعلاً با استفاده از یک دستگاه بالابر که سبدی در جلوی آن تعبیه شده است، برای امداد و نجات استفاده می‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی ساری با بیان اینکه در حال حاضر ساختمان‌هایی تا ۱۸ طبقه در شهر ساری ساخته شده است، می‌افزاید: انجام مأموریت‌های اطفای حریق در این ساختمان‌ها نیازمند نردبان‌های بلندتری است که هم‌اکنون در اختیار نداریم.

سازه‌های بلندمرتبه، دور از دسترس آتش‌نشانان

مصطفی نیک‌نقش، معاون خدمات شهری شهردار ساری هم با بیان اینکه برای امدادرسانی به ساختمان‌های بلندمرتبه مانند بانک‌ها، نیاز به نردبان‌های با ارتفاع بالا داریم، اظهار می‌کند: البته رفع این کمبود در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

او ادامه می‌دهد: ارتفاع نردبان‌های فعلی که در آتش‌نشانی ساری استفاده می‌شود ۳۲ متر است که با توجه به افزایش سازه‌های مرتفع باید چاره‌ای برای رفع مخاطرات آن‌ها اندیشیده شود.

معاون خدمات شهری شهردار ساری با بیان اینکه بافت قدیمی شهر بسیار آسیب پذیر است و باید از هم‌اکنون برای مقابله با حوادث آن آماده باشیم، عنوان می‌کند: اگر به عنوان مثال ابتدای دروازه بابل یک مغازه آتش بگیرد، وسعت آن تا نزدیک امامزاده یحیی و پیرزاده می‌رسد، بنابراین حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که شیرهای هیدرانت را در بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر نصب کنیم.

نیک‌نقش یادآور می‌شود: ساختمان‌های آتش‌نشانی نیز باید در برابر حوادث طبیعی مقاوم‌سازی شود.

نبود تجهیزات مدرن، مشکل بیشتر آتش‌نشانی‌های استان

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که حیدر نوروزی، مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به وجود بیش از چهار هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای استان مازندران، می‌گوید: ۴۲۰ هکتار بافت فرسوده در بابل، ۴۰۱ هکتار در آمل، ۳۷۵ هکتار در بابلسر و ۳۱۷ هکتار در قائم‌شهر وجود دارد.

او با بیان اینکه مساحت بافت‌های تاریخی مصوب شهرهای استان چهار هزار و ۵۷۵ هکتار است، می‌گوید: از این میزان ۱۳۴ هکتار در ساری، ۱۲۸ هکتار در آمل، ۱۱۲ هکتار در بابل، ۲۰ هکتار در رامسر قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ادامه می‌دهد: بیشتر شهرهای مازندران از تجهیزات مدرن برای مقابله با حریق نظیر نردبان هیدرولیک محروم هستند و وجود ساختمان‌های قدیمی و فرسوده، نگرانی شهروندان را پس از حادثه پلاسکو بیشتر کرده است.

کد خبر 442057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.