خط قرمز مدیریت شهری حفظ حریم میراث تاریخی اصفهان است/ به دغدغه هنرمندان بی‌تفاوت نیستیم‌

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مسیر قانونی برای رسیدگی به ساخت هتل در مجاورت چهارباغ طی شده و ارتفاع مورد اعتراض طرفداران میراث تاریخی به کمیسیون ماده پنج فرستاده شد؛ مقامات قضائی نیز در این خصوص ورود کردند و پروژه احداث هتل در حریم چهارباغ متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی صبح امروز (چهارشنبه) در دومین نشست خبری خود، با اشاره به احداث هتل در حریم چهارباغ عباسی، اظهار کرد: بارها موضع خود را درباره ساخت‌وساز در حریم میراث فرهنگی اصفهان اعلام کرده‌ایم و به‌دور از تعارفات معمول و مرسوم، هرکجا میراث تاریخی مورد تعرض قرار گیرد، خود را موظف به مراقبت از این حریم می‌دانیم.

وی افزود: شورای شهر در کنار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات می‌داند و هر ساخت‌وسازی در حریم آثار تاریخی انجام شود، مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه مداخله در حریم تاریخی اصفهان از خطوط قرمز مدیریت شهری است، تصریح کرد: در این خصوص کمیسیون معماری و شهرسازی ورود جدی داشته و جلساتی را با منتقدان این طرح و دغدغه‌مندان میراث فرهنگی برگزار کرده است.

وی ادامه داد: اگر اتفاقی درخصوص بافت تاریخی شهر رخ دهد، علاوه بر اصفهان، دغدغه‎مندان در تمام کشور مانند دیده‌بان‌هایی، مرتب مراقب آثار تاریخی هستند و هرگاه این میراث به هر نحوی مورد تعرض باشد، صدای اعتراض آن‌ها بلند می‌شود.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: اگر مواردی در این خصوص اتفاق می‌افتد و با اعتراضی مواجه نشدیم به دلیل آن است که در خصوص میراث تاریخی با مورد حاد و پیچیده‌ای مواجه نشده‌ایم.

وی اضافه کرد: پیشتر ارتفاع جهان‌نما با نظر یونسکو و احترام به میراث تاریخی شهر، به دلیل آنکه حریم میدان امام خمینی (ره) که در نوع خود منحصربفرد است را مورد تعرض قرار داده بود، با طی فرایند قانونی، اصلاح شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به دلیل اهمیت حریم میراث تاریخی و برای آنکه این حریم نقض نشود، مسیر قانونی برای رسیدگی به ساخت هتل در مجاورت چهارباغ طی شده و ارتفاع مورد اعتراض طرفداران میراث تاریخی به کمیسیون ماده پنج فرستاده شد؛ مقامات قضائی نیز در این خصوص ورود کردند و پروژه احداث هتل در حریم چهارباغ متوقف شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها اتفاق نظر دارند که باید از میراث تاریخی اصفهان محافظت کرد، اظهار کرد: هدف اصلی ساخت هتل، توسعه گردشگری است بنابراین شایسته نیست که میراث تاریخی را مخدوش کنیم؛ بدین سبب امیدوارم در این خصوص به گونه اقدام شود که رضایت منتقدان جلب شده و دستگاه‌های مختلف در انجام رسالت‌ها و مأموریت‌های خود در این رابطه موفق بیرون آیند.

نصراصفهانی افزود: چندی پیش تغییر مالکیت خانه هنرمندان مورد اعتراض یک هزار و ۵۰۰ نفر از هنرمندان شهر قرار گرفت که آنها این اعتراض را به شورای شهر نیز منتقل کردند.

وی با بیان اینکه شورا نمی‌تواند نسبت به خواسته این حجم از شهروندان بی‌تفاوت باشد، تصریح کرد: شورای شهر باید به این موارد نیز توجه کافی را مبذول کند تا تنش‌های اجتماعی در جامعه به حداقل ممکن برسد بنابراین ورود اعضا و اظهارنظر در این رابطه به دلیل پاسخ به خواسته هنرمندان شهر بوده است.

منتظر ابلاغ مصوبه شورای عالی برای گذر آقانجفی و ناژوان هستیم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص گذر آقانجفی تصریح کرد: در این خصوص چهار سناریو از سوی مدیریت شهری با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شد؛ من به همراه شهردار اصفهان، معاون شهرسازی وی و رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر در این جلسه شرکت کردیم.

وی اظهار کرد: شورای عالی یکی از سناریوهای ارائه شده را به تصویب رساند که امیدواریم خواسته بحق مردمی که در این سال‌ها مزاحمتی برایشان ایجاد شده پاسخ داده شود

نصراصفهانی تاکید کرد: در این سناریو تکلیف شهرداری منطقه برای گذر آقانجفی مشخص شده که در انتظار ابلاغ مصوبه هستیم تا تصمیمات توسط شهرداری عملیاتی و مشکلات موجود حل شود.

وی با بیان اینکه در همان جلسه موضوع اراضی ناژوان نیز مطرح شد، افزود: ناژوان با فضای سبزی در وسعت یک هزار و ۲۰۰ هکتار به عنوان ریه تنفسی اصفهان شناخته شده و باید این مجموعه حفظ شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در گذشته بخشی از زمین‌های آن را شهرداری خریداری کرده اما مابقی در اختیار مردم است بنابراین اگر به انگیزه‌های ساکنان در تصمیم‌گیری‌ها توجه نشود، این مجموعه با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

وی ادامه داد: همچنین پیشتر مشاوری به عنوان مشاور شهر و خانه به این موضوع ورود و طرح آماده کرده بود که دنبال نشد با این حال در این دوره با سماجت بیشتر دنبال و در کمیته امور زیربنایی کمسیون ماده پنج مراحل قانونی آن پیگیری شد

نصراصفهانی اضافه کرد: مدیریت شهری مطالبات خود در این خصوص را به شورای عالی ارائه کرد که منتج به مصوبه‌ای در این رابطه شده است و بارقه‌های امید را برای احقاق حقوق مالکان ناژوان ایجاد کرده و امیدواریم ناژوان به عنوان فضایی برای شهروندان باقی بماند.

اقدامات شهرداری با توجه به اقتضائات زمان اولویت‌بندی می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره ابهامات انعقاد قرارداد خرید اتوبوس‌های شهری، با اشاره به حضور خود در شورای دوره چهارم، توضیح داد: اوایل شورای چهارم قیمت هر دستگاه اتوبوس ۲۰۰ میلیون تومان بود و یکی از اعضای شورا پیشنهادی را مطرح کرد تا با اخذ تسهیلات صد میلیارد تومانی، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای اصفهان خریداری شود.

وی با بیان اینکه اقدامات شهرداری باید با توجه به اقتضائات زمان اولویت‌بندی شود، افزود: این امکان وجود داشت تا اتوبوس‌های جدید برای اصفهان خریداری شود اما زمانی که پروژه‌های شهر را اولویت‌بندی کردیم، خرید اتوبوس در اولویت اقدامات نبود.

نصراصفهانی تصریح کرد: در اواخر دوره چهارم، شورای شهر تصمیم گرفت از میان چهار شرکت عرضه کننده اتوبوس، یکی را انتخاب و از آن شرکت اتوبوس‌های موردنیاز را خریداری کند.

وی اضافه کرد: این موضوع در کمیته فنی بررسی و تولیدات هرکدام یک از شرکت‌ها ارزیابی شد و با وجود آنکه قیمت اتوبوس‌های اسکانیا بالاتر بود به جهت ماندگاری بیشتر و آسیب دیدگی کمتر اتوبوس‌ها و حفظ شأن مردم، بدون در نظر گرفتن این تفاوت قیمت تصمیم به خرید اتوبوس از اسکانیا گرفته شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه قیمت هر اتوبوس ۵۸۰ میلیون تومان بود که اسکانیا پذیرفت آن‌ها را با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به اصفهان بدهد، اضافه کرد: در آن زمان برای خرید ۴۷۸ دستگاه مذاکره شد که در دو مرحله، ۴۰ دستگاه برای بی آر تی خیابان جی و ۵۰ دستگاه نیز برای خط بی آر تی باهنر خریداری و وارد چرخه حمل و نقل عمومی شد.

ابتدای شورای پنجم برای پیش‌پرداخت ۳۵۰ اتوبوس نقدینگی وجود نداشت

وی با بیان اینکه در این مقطع تغییرات مدیریتی در شورا و شهرداری به وجود آمد و در این شرایط باید پیش پرداخت ۳۵۰ دستگاه اتوبوس نیز با همان قیمت پرداخت می‌شد، گفت: نه تنها هیچ پولی در این خصوص پرداخت نشده بود بلکه قرار بود در ازای خرید ۴۵ دستگاه اتوبوس دیگر ملکی که شهرداری اصفهان در تهران دارد به شرکت اسکانیا داده شود اما این سند در اختیار شهرداری نبود و امکان تهاتر وجود نداشت؛ در نهایت یکی از املاک شهرداری در خیابان فرایبورگ برای ورود این ۴۵ اتوبوس به شهر تهاتر شد.

نصراصفهانی ادامه داد: در قبال قراردادها، هیچ پیش پرداختی انجام نشده بود و مدیریت شهری دوره پنجم نیز نقدینگی کافی برای عمل به تعهدات قبلی نداشت و نمی‌توانست پیش پرداخت اتوبوس‌ها را پرداخت کند

وی تصریح کرد: از طرفی با بحران‌هایی مواجه بودیم که به‌طور مثال حدود ۷۰۰ نفر از کارکنان سازمان عمران شهرداری از پروژه‌های شهری فارغ شده و مطالبات پیمانکاران نیز باقی مانده بود بنابراین باید به پرداخت مطالبات پیمانکاران و حقوق و دستمزدها رسیدگی می‌کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تسهیلات ۳۵ میلیارد تومانی بانک شهر نیز به دلیل نبود امکان تأمین مالی، در اختیار قرار نگرفت و این موضوع که از شرکت‌های داخل استان اتوبوس خریداری شود نیز باعث تأخیر در خرید اتوبوس شد.

وی اضافه کرد: اخیراً و با رفع موانع و مشکلات مالی گذشته، مدیریت شهری اولویت را به خرید اتوبوس اختصاص داد که منجر به خرید ۱۰۰ اتوبوس جدید برای اصفهان شد.

نصراصفهانی ادامه داد: این ۱۰۰ دستگاه که با قیمت هرکدام یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان خریداری شده، اقدامی شایسته بود و اگر بازهم در خرید آن‌ها تأخیر می‌شد، اکنون باید حدود یک میلیارد تومان بیشتر برای هر دستگاه پرداخت می‌کردیم و به عبارتی اگر اتوبوس‌ها در زمان مناسب خریداری نمی‌شد، حدود یکصد میلیارد تومان شهرداری ضرر مالی می‌کرد.

اصلاح زیرساخت‌های گردشگری اصفهان دنبال می‌شود

وی با اشاره به تاکید شورا بر اجرای طرح‌های گردشگری، گفت: یکی از برنامه‌های شاخص شورای شهر دوره پنجم که به‌طور جدی در کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری دنبال شد، "اصفهان ۲۰۲۰" بود که اعضای شورا از آن استقبال کردند و در بودجه سال جاری نیز پروژه‌های توسعه گردشگری با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان تعریف شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا اقدامات حوزه گردشگری را محدود کرد اما اصلاح زیرساخت‌های گردشگری دنبال شده است.

وی ادامه داد: شورای پنجم مصوبات خوبی در حوزه زیرساخت‌ها از جمله بسته‌های تشویقی برای ساخت هتل، امکان‌سنجی ایجاد شهرک صنایع دستی و گردشگری و شهر گردشگری هنر و میراث فرهنگی داشته که آینده گردشگری شهر را امیدوارانه می‌کند.

نصراصفهانی گفت: در شرایط فعلی به‌خاطر نوع روابط بین‌المللی کشور و شیوع جهانی ویروس کرونا از حضور گردشگران خارجی محروم هستیم اما همچنان سعی می‌کنیم مسیر رونق گردشگری در اصفهان برای آینده هموار شود و در این خصوص و جلسات زیادی نیز برگزار شده است.

وی اظهار کرد: شب گذشته بار دیگر در این خصوص جلسه همفکری با مسئولان استانی و کشوری حوزه گردشگری برگزار شد و نظرات گروه‌های مردمی فعال در این حوزه نیز اخذ شده است.

تحقق ۷۰ درصدی بودجه مناطق شهری اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در مناطق شهرداری به‌طور متوسط ۶۵ تا ۷۰ درصد تحقق بودجه پنج ماهه گزارش شده، تصریح کرد: این میزان تحقق بودجه اتفاق نادری بوده که در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته است.

وی افزود: شهروندان و انبوه سازان توانستند با بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز که به صورت پلکانی و نزولی طرح‌ریزی شد، از تخفیفات بیشتری بهره‌مند شوند و از طرفی رونق ساخت‌وساز در شهر باعث اشتغالزایی شده و آورده مالی قابل ملاحظه‌ای برای شهر و شهروندان خواهد داشت.

نصراصفهانی ابراز امیدواری کرد: با ادامه این مسیر بودجه شش هزار میلیارد تومانی شهرداری محقق شود و مدیریت شهری بتواند با وجود افزایش قیمت‌ها، در خوشبینانه‌ترین حالت به اندازه بودجه سال گذشته کار کند که در صورت تحقق، اقدامی بزرگ در شهر رقم خواهد خورد.

اجرای رینگ چهارم حلقه حفاظتی اقدامی جسورانه بود

وی با اشاره به اجرای حلقه چهارم حفاظتی شهر اصفهان، اظهار کرد: سالیان زیادی بود که بحث اجرای حلقه حفاظتی مطرح بود اما چون پروژه بزرگی محسوب می‌شد به مرحله اجرا نرسید.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: رینگ سوم حفاظتی دیگر گنجایش بیش از این را نداشته و همواره با ترافیک در آن مسیر مواجه هستیم و در برخی مسیرها مانند بزرگراه شهید خرازی حجم ترافیک بالاتر نیز می‌رود بنابراین باید برای رفاه آیندگان به این پروژه ورود می‌کردیم

وی با بیان اینکه طول رینگ چهارم ۷۸ کیلومتر و عرض آن ۷۶ متر بوده و حلقه ارتباطی میان پنج شهرستان محسوب می‌شود، اضافه کرد: ورود شورای دوره پنجم به اجرای این پروژه اقدامی جسورانه بود که از محلی خوب و با نام خوبی نیز آغاز شد و بخشی از آن به نام تقاطع غیرهمسطح سردار شهید سلیمانی نامگذاری شد.

نصراصفهانی ادامه داد: ۳۰ کیلومتر از این مسیر آزاد شده یا درحال آزادسازی است و برای توافق با کارخانه قند درخصوص آزادسازی موردنیاز اجرای پروژه سردار سلیمانی نیز اقدام شده است؛ حدود ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه اولیه اجرای این تقاطع غیرهمسطح برآورد شده که امکان افزایش مبلغ تمام شده آن نیز با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۲ پل در ۷۸ کیلومتر مسیر حلقه چهارم احداث خواهد شد، تصریح کرد: نیازمند ورود بخش خصوصی و تعاملات بیشتر با شهرداران و فرمانداران هستیم تا به اجرای پروژه سرعت بخشیم.

رئیس شورای اسلامی اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: همانند پروژه‌ای که در زیر زمین برای اجرای خط دو قطار شهری دنبال می‌شود، این پروژه نیز در دستورکار قرار گرفته تا با اجرای پروژه‌های شهری نتایج آن را هرچه زودتر شاهد باشیم و از انجام مأموریتی که در قبال آیندگان داریم موفق بیرون آییم.

حرمت افراد در مبارزه با فساد ریخته نشود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه باید شایعات در خصوص تخلفات موجود در مدیریت شهری بررسی شود تا منجر به ریختن آبروی افراد نشود، اظهار کرد: پس بررسی اگر به نتیجه قطعی دست یافتیم باید نتیجه آن را به مراجع قانونی ارجاع دهیم اما اگر بدون حفظ حرمت افراد مطالبی منتشر شود، امری غیراخلاقی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر مواردی از فساد وجود داشته و شهروندان از آن اطلاع دارند، به شورای شهر منتقل کنند و شورا در این خصوص هیچ‌گونه اغماضی نمی‌کند.

وی با بیان اینکه کمیته آب شورای شهر آخرین وضعیت زاینده‌رود را به‌طور مستمر بررسی می‌کند، افزود: اگر اکنون آب در زاینده‌رود جاری است، حاصل پیگیری مدیران مدیران استانی و شهری بوده که زمینه جاری شدن آن را در تابستان گرم امسال محقق کردند تا هم کشاورزان شرق خشنود باشند هم اقتصاد شهر اصفهان با تعدیل قیمت‌ها برای مردم بهبود یابد.

اجازه خطا در تصمیم‌گیری‌ها را نداریم

وی با بیان اینکه اگر طرح و لایحه‌ای که به صحن شورا می‌آید به تصویب نمی‌رسد، بدون نظر کارشناسی نیست بلکه بازگردانده می‌شود تا با اصلاحات موردنیاز مجدداً در صحن مطرح شود، افزود: وظیفه پاسداری از بیت‌المال به شورای شهر اجازه خطا کردن نمی‌دهد و با وجود کارشناسان و نخبگان در شهر نباید به کاری ورود کنیم که در نیمه راه رها شود؛ اگر موردی از مصوبات رد شده مدنظر بود، رسانه‌ها اعلام کنند تا دلایل آن را در اختیارشان قرار دهیم.

نصراصفهانی گفت: مصوبات شورای نامگذاری معابر شهر با حضور سه نفر از اعضای شورا، سه نفر از کارشناسان و اساتید دانشگاه، معاون فرهنگی شهردار و مدیرکل اداره ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری به تصویب می‌رسد و پس از آن در صحن علنی نهایی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر نامگذاری یک معبر از طرف مجموعه‌ای مورد اعتراض باشد، مجدد در شورای بررسی می‌شود و اگر دلایل مستدل و منطقی برای تغییر نام مطرح شد، پیگیری می‌کنیم تا نامگذاری‌های شهری با مشکل کمتری مواجه شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: حاصل جلسات رسمی شورای شهر در سال سوم ۲۵۱ مصوبه بوده که از این تعداد، ۱۹ مصوبه به دلیل مغایرت با قانون رد شد که ۱۳ مصوبه آن در شورا با بررسی مجدد توسط فرمانداری پذیرفته، دو مورد توسط خود اعضا رد شده و تنها یک مصوبه به شورای حل اختلاف ارسال شد.

حفاظت از میراث نباید مغایر با حفظ جان شهروندان باشد

نصراصفهانی افزود: دغدغه‌مندان میراث تاریخی باید بدانند جان انسان‌ها مهمتر از نگرانی برای میراث است و هرکجا آسیبی به جان شهروندان وارد شد نیاز است آن مکان ایمن‌سازی شود

وی سیم‌کشی‌های برق در بازار اصفهان را یکی از موارد نگران کننده مدیریت شهری خواند و تصریح کرد: در سال‌های گذشته جلساتی با مدیرکل میراث فرهنگی استان برگزار شد و قرار بود حفاظ‌هایی در محدوده پل‌های تاریخی ایجاد شود و مقدمات آن نیز فراهم شد که به خاطر حساسیت بناهای تاریخی، مجوزهای لازم برای آن صادر نشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر برخورد سخت‌گیرانه مدیریت شهری درخصوص تخریب فضای سبز، خاطرنشان کرد: در اجرای پروژه‌های شهری درخصوص قطع درختان برخورد سخت‌گیرانه شده و پروژه‌ها با کمترین قطع درخت اجرا می‌شوند؛ حتی در صورت امکان طرح پروژه تغییر می‌کند.

از تخلف در تکریم ارباب رجوع کوتاه نمی‌آییم

وی با بیان اینکه بهترین نوع تکریم ارباب رجوع، انجام امور شهروندان در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ذاتی شورای شهر نظارت بر امور شهرداری بوده و برای رفع و رجوع مراجعات مردمی از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد بنابراین اگر شخصی در شهرداری برخورد ناصوابی با شهروندان داشته باشد با وی برخورد خواهیم کرد و در هر بخشی کوتاه بیاییم در این زمینه کوتاه نخواهیم آمد.

نصراصفهانی با تاکید بر لزوم هوشمندسازی ارائه خدمات به شهروندان، گفت: در فضای شهر هوشمند نیازی به حضور مردم در شهرداری‌ها نیست؛ حتی طرح میزهای خدمت نیز در این راستا اجرا و به دنبال تسهیل امور مردم بود اما مردم گزارش کردند که اجرای آن با هدف طرح مغایرت دارد و ذهنیت شورا در این خصوص اجرایی نشده است که جلساتی برای بررسی آن برگزار شد تا نواقص رفع شود.

وی با بیان اینکه گاهی شهروندان به سازوکارهای اداری و قوانین آشنایی ندارند که موجب بحث با کارکنان شهرداری و تکدر خاطر شهروندان می‌شود، تاکید کرد: تکریم در شهرداری امری دوطرفه بوده و همانگونه که شهروندان باید توسط کارکنان شهرداری تکریم شوند، برعکس این موضوع نیز صادق است و کارکنان نیز به همان نسبت توسط مردم باید تکریم شوند.

گلایه خبرنگاران را اجابت کردم

وی اضافه کرد: روز خبرنگار در مجتمع مطبوعاتی اصفهان حضور یافتم که برخی از خبرنگاران گلایه می‌کردند چرا نشست خبری برگزار نمی‌کنیم؛ من این گلایه را اجابت کردم اما این بار نیز برخی از اهالی رسانه در نشست خبری حضور نیافتند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در مدیریت شهری چشم به زبان و قلم منتقد مردم به ویژه افرادی که تأثیرگذاری بیشتری دارند دوخته‌ایم، خاطرنشان کرد: درخصوص برنامه جامع شهر اصفهان با عنوان "یک شهر گفت‌وگو" نظرات تمام مردم برایمان مهم بوده و به دنبال آن هستیم تا نظر آن‌ها را نیز در طرح جامع اعمال کنیم که این امر باعث ایجاد حس تعلق در شهروندان خواهد شد.

کد خبر 442019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.