۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
مدیریت هوشمند پسماند در آینده

انباشته شدن مواد زائد در مناطق شهری چالش‌های اجتماعی و زیست‌محیطی فراوانی در پی دارد که با مدیریت مؤثر به سادگی برطرف می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هم‌زمان با توسعه شهرها جمعیت آن‌ها نیز افزایش می‌یابد که یکی از تبعات آن افزایش مصرف مواد غذایی و در نتیجه پردازش ناکارآمد زباله‌ها محسوب می‌شود. مدیریت پسماند یکی از جنبه‌های مهم چرخه زندگی است که اغلب مردم آن را نادیده می‌گیرند، حال آن‌ که وقتی انباشته شدن حجم زیادی از این مواد در یک منطقه شهری، آن محل و ساکنانش را با پیامدهای ناگوار و حتی ترسناکی مواجه کرد، مداخله مدیریت شهری به‌منظور پیشگیری از بروز بحران ضرورت می‌یابد. از سوی دیگر درصورتی‌ که سیستم‌های جمع‌آوری و دورریزی ضایعات نیز بخوبی بهینه‌سازی نشده باشد، عملکرد ضعیف آن‌ها سلامت ساکنان را تهدید خواهد کرد. با این‌ حال می‌توان از وقوع بحران پیشگیری کرد و اطمینان یافت که مدیریت پسماند، صرف‌نظر از اندازه و نرخ رشد یک شهر به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند.

تأثیر رشد جمعیت بر مدیریت پسماند

هرچند رشد جمعیت یک رویداد مثبت بشمار می‌رود، در بحث تولید پسماندها مشکلات و چالش‌های زیادی برای شهرها و شهروندان در پی دارد چرا که با توسعه شهرها در سراسر جهان زیرساخت‌های قدیمی دیگر پاسخگوی نیازهای جمعیت دائماً در حال رشد نخواهد بود و با افزایش جمعیت الگوهای مصرف تغییر پیدا می‌کند که این امر به سهم خود اکوسیستم شهری را به طور کامل تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این شرایط صدای بوق وسایل نقلیه مختلف و دود منتشر شده از آن‌ها سراسر خیابان‌هایی که روزی خالی از هرگونه ترافیک خودرویی بود را پر می‌کند، سطل‌های زباله گوشه و کنار شهر در فواصل زمانی بسیار کوتاه‌تر از قبل پر می‌شود خودروهای مخصوص حمل ضایعات مجبور می‌شوند که برای تخلیه آن‌ها بیشتر از گذشته در خیابان‌ها تردد کنند. نتیجه این است که نه تنها زیبایی سیمای شهر از دست می‌رود، بلکه زباله‌ها به منبعی برای جمع شدن موش‌ها و حشرات گوناگون، همچنین منبعی برای بروز بیماری‌های مختلف تبدیل می‌شود.

درک دشواری‌های مدیریت پسماند

دفن‌گاه پسماند ممکن است در نزدیکی شهرها قرار داشته و یا رسیدن به آن‌ها نیازمند پیمودن چندین کیلومتر در مسافت‌های طولانی باشد. از سوی دیگر ممکن است ظرفیت این دفن‌گاه‌ها تکمیل باشد که در این صورت ماشین‌های مخصوص جمع‌آوری و حمل ضایعات شهری ملزم به جستجو برای یافتن دفن‌گاهی با ظرفیت خالی برای تخلیه پسماند می‌شوند. بنابراین جمع‌آوری پسماندها رویه‌ای از انتقال پسماند از یک نقطه به نقطه دیگر نیست و از لحظه قرار دادن کیسه‌های زباله در بیرون از منازل تا جمع شدن آن‌ها به‌وسیله ماشین‌های مخصوص و انتقال‌شان به دفن‌گاه‌ها چندین ساعت زمان لازم است درحالی‌که اکثر مردم حتی متوجه طی شدن این روند هم نمی‌شوند.

نقش تکنولوژی مدرن در مدیریت پسماند

تکنولوژی‌های هوشمند می‌توانند تمام جوانب زندگی شهری را بهبود بخشند و مدیریت پسماند از این امر مستثنی نیست. مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای جهان سنسورهایی در قسمت داخلی سطل‌های زباله نصب کرده‌اند تا از این طریق اطلاعات مربوط به زمان پر شدن سطل‌های زباله را دریافت کرده و بموقع برای تخلیه آن‌ها اقدام کنند. این سنسورها با سایر کارکنان و سیستم‌های مراکز زباله نیز در ارتباط هستند و بدین‌ترتیب کارایی بالایی دارند. به عنوان مثال قبل از سرریز شدن سطل‌ها به رانندگان خودروهای جمع‌آوری پسماند اخطار می‌دهند. علاوه بر این سنسورهای مذکور داده‌هایی خام تولید و ارسال می‌کنند که باعث می‌شود هم در مرحله جمع‌آوری و هم تخلیه، رانندگان خودروهای مخصوص بهترین و نزدیک‌ترین مسیر برای رسیدن به هدف را شناسایی کنند.

سیستم فوق به مدیران شهری کمک می‌کند که فرآیندهای جمع‌آوری و دفع پسماند را بهینه کنند و برای مثال در زمان‌های اوج ترافیک یا برای مناطقی که دسترسی به آن‌ها دشوار است خودروهای مخصوص حمل ضایعات را را در زمان‌هایی با کمترین ترافیک جاده‌ای به محل مورد نظر بفرستند. علاوه بر این سنسورها پر نبودن سطل‌های زباله را نیز به رانندگان اطلاع می‌دهند که این اقدام از تردد بی‌مورد خودروها و نیز اتلاف وقت متولیان جمع‌آوری پسماند جلوگیری می‌کند.

کد خبر 441997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.