۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۷
شهر بارانی درگیر معضل تکراری

یکی از مشکلات که تعداد زیادی از شهرها و کلانشهر با آن درگیرند، مسئله آبگرفتگی معابر عمومی در مواقع بارندگی است زیرا ایجاد سیستم کارآمد جمع آوری آب‌های سطحی هنوز به عنوان موضوع مهمی در طراحی شهرها درنظر گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق ماده ۵۵ از فصل ششم قانون شهرداری‌ها، عمده‌ترین وظایف شهرداری که رابطه مستقیم با حقوق شهروندی دارد، ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها، میادین، توسعه معابر، تنظیف، نگهداری، تسطیح معابر، انهار عمومی، مجاری آب و فاضلاب اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق، رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه‌ها، پرکردن و پوشاندن چاه‌ها و چاله‌های واقع در معابر است.

با وجود همه این تمهیدات در برخی کلانشهرها نظیر رشت همواره در فصل پاییز و زمستان با بارش‌های شدید باران مواجه است در ادوار مختلف مدیران شهری، اقداماتی را برای هدایت آب‌های سطحی انجام داده اند. اما کافی نبوده و آبگرفتگی معابر همچنان از دغدغه‌ها و مشکلات اصلی شهروندان آن محسوب می‌شود.

ورود فاضلاب به معابر در پی بارندگی‌های شدید

حسن رضاپور از شهروندان رشت می‌گوید: با کوچک‌ترین بارش بسیاری از نقاط رشت دچار آبگرفتگی می‌شود زیرا سیستم دفع فاضلاب این شهر قدیمی است و با توجه به اینکه طی این سال‌ها جمعیت شهری و ساخت و ساز افزایش یافته ظرفیت آن جوابگوی نیاز این شهر نیست.

او با بیان اینکه شهرداری سال‌های قبل، پیش از شروع فصل پاییز حداقل دو بار فاضلاب‌ها را لایروبی می‌کرد ولی اکنون در این زمینه اقدامی انجام نمی‌دهد. تصریح می‌کند: شهرداری فقط شعار می‌دهد و در عمل برنامه و اقدام مناسبی ندارد. در بسیاری از مواقع ساکنان بعضی از شهرک‌ها که در کوچه‌های بن بست زندگی می‌کنند، خودشان نظافت معابر را انجام می‌دهند.

این شهروند رشت ساکن گلسار عنوان می‌کند: گلسار منطقه پرتراکم و پرجمعیت نیست، اما هنگام بارش باران ابتدای این شهرک و همچنین نقاطی مثل بلوار قلی پور و جهاد به طرف معلم با کوچک‌ترین بارش دچار آبگرفتگی می‌شود.

رضاپور، می‌گوید: به عنوان یک شهروند از شهرداری درخواست دارم تا به وعده‌های خود عمل کند و با برنامه ریزی مناسب و استفاده از افراد متخصص جهت رفع آبگرفتگی نقاط مختلف شهر رشت اقدامات مناسبی انجام دهد.

مرتضی صادقی، یکی دیگر از شهروندان رشت می‌گوید: برخی فاضلاب‌های شهری رشت به دلیل لایروبی نشدن مسدود شده اند، بارندگی شدید باعث سر ریز شدن فاضلاب، آبگرفتگی و آلودگی معابر شده و شهروندان را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

این شهروند رشت می‌افزاید: در پاییز و زمستان هنگام بارندگی شدید معابر اصلی و فرعی به ویژه کوچه‌های رشت دچار آبگرفتگی شده و به دلیل ترافیک و راه بندان، تردد برای خودروها و عابرین پیاده به ویژه دانش آموزان مدارس سخت می‌شود.

صادقی، عنوان می‌کند: شهرداری در فصل تابستان که هوا گرم و بارندگی کم است باید مسیر فاضلاب‌ها را لایروبی و پاکسازی کند، اما متأسفانه در اغلب موارد آن را به خوبی انجام نمی‌دهد و هنگام بارندگی شدید معابر دچار آبگرفتگی می‌شود.

رفع مشکل آبگرفتگی ۹۵ درصد از معابر شهر رشت

گلایه‌های شهروندان در حالی مطرح می‌شود، که غلامعلی نیک فهم، سرپرست معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی شهردار رشت می‌گوید: شهرداری اجرای پروژه‌های هدایت آب‌های سطحی را حدود شش سال قبل آغاز کرده و تاکنون در حدود ۸۰ کیلومتر لوله گذاری در نقاط مهم انجام شده و مشکلات آبگرفتگی بیش از ۹۵ درصد معابر شهر رشت، در هنگام بارندگی مرتفع شده است.

او با بیان اینکه شهرداری در زمینه هدایت آب‌های سطحی چندین پروژه فعال در دست اجرا دارد. می‌افزاید: رینک هدایت آب‌های سطحی از استادسرا به سمت خیابان معلم و قلی پور کامل می‌شود و از سر خیابان معلم تا مقابل بیمارستان پارس با معکوس کردن حدود ۶۵۰ متر شیب این نقطه به طرف میدان جهاد و هدایت آب به سمت کانال زهکش مشکلات آبگرفتگی ساکنین محله قلی پور رفع می‌شود.

نیک فهم، می‌گوید: در کمربندی شهید بهشتی، پارک سمیه و خیابان شهید نظری در هنگام بارندگی مشکلات آبگرفتگی به وجود می‌آید عملیات هدایت آب‌های سطحی از رودخانه گوهر رود آغاز و تا داخل خیابان شهید نظری ادامه می‌یابد و این پروژه تا یک ماه آینده به پایان خواهد رسید.

او عنوان می‌کند: هدایت آب‌های سطحی سمت راست محور جاده تهران ساماندهی شده و سمت چپ آن با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد ریال توسط پیمانکار بخش خصوصی در حال انجام است.

سرپرست معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی شهردار رشت با بیان اینکه کوچه‌های نوری و فرعی رودبارتان در زمستان دچار آبگرفتگی می‌شدند، اضافه می‌کند: بیش از ۷۰ درصد پروژه هدایت آب‌های سطحی از مقابل پل رودبارتان تا مسجد محمود آباد اجرا شده و به زودی معابر فرعی نیز آغاز و پیش از بارندگی‌های پاییز به اتمام می‌رسد.

او خاطرنشان می‌کند: حدود شش سال قبل که پروژه‌های هدایت آب‌های سطحی رشت را آغاز کردیم یک قرارداد سه جانبه حدود ۱۷ ماه بین شهرداری، استانداری و کارخانه لوله سازی منعقد شد و استانداری حدود یکصد کیلومتر لوله خریداری کرد و آن را در اختیار شهرداری قرار داد که بعدها ادامه این همکاری متوقف شد و در حال حاضر خرید لوله توسط شهرداری انجام می‌شود که پرداخت هزینه آن بسیار سنگین است.

نیک فهم، می‌گوید: انعقاد دوباره چنین قراردادی با دولت به لحاظ مالی کمک بسیار قابل توجه‌ای به شهرداری برای خرید لوله می‌کند و شهرداری می‌تواند پروژه‌های هدایت آب سطحی خود را در سطح وسیع‌تر و با سرعت بیشتری اجرا کند.

شناسایی نقاط بحرانی شهر

بابک رمضانی، سرپرست معاونت خدمات شهری شهردار رشت به خبرنگار ایمنا می‌گوید: لایروبی و نظافت فاضلاب شهری برنامه ریزی شده و اکنون در دست اقدام است و نقاط بحرانی شهر که دچار آبگرفتگی می‌شود شناسایی شده و به حوزه معاونت عمرانی شهردار گزارش شده است.

او می‌افزاید: لایروبی و نظافت فاضلاب شهری قبل شروع فصل پاییز توسط پیمانکاران بخش خصوصی انجام می‌شود تا در زمان بارندگی مشکل به وجود نیاید.

کد خبر 441994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.