ضرر ۲۹ میلیارد تومانی کرونا بر درآمد اتوبوسرانی اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کاهش استفاده از اتوبوس‌های شهری و ایجاد هزینه‌های دیگر در پنج ماه و نیم گذشته حدود ۲۹ میلیارد تومان به شهرداری ضرر زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی در یک گفت‌وگوی زنده رادیویی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل ترکیبی، توسعه مترو و حمل و نقل ریلی، اظهار کرد: یکی از خواسته‌های مردم تسهیل در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است و اگر ما بتوانیم این امر را در شأن مردم مدیریت کنیم، بسیاری از نگرانی‌های این حوزه و استفاده کمتر مردم از وسایل نقلیه شخصی نیز کاسته خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر دنبال تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی هستیم، باید به تقویت زیرساخت‌های این حوزه پرداخته شود و شرایطی را فراهم کنیم تا مردم بدون اصرار ما و با رغبت و انتخاب خود استفاده از حمل و نقل عمومی را ترجیح دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ایمنی و آلاینده نبودن ناوگان حمل و نقل عمومی، زمان‌بندی درست در سرویس‌دهی و اتصال چرخه حمل و نقل عمومی به هم یا همان حمل و نقل ترکیبی از جمله عوامل مؤثر در تشویق مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی است، تصریح کرد: توجه به سرمایش و گرمایش وسایل نقلیه عمومی، تنظیم سر فاصله‌ها و مشخص بودن زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها، تعداد سرنشین یک اتوبوس، مناسب‌سازی اتوبوس‌ها برای سالمندان و معلولین نیز از جمله نکاتی است که مدیران ذی‌ربط باید با دقت به آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

وی گفت: علاوه بر فعالیت سه خط اتوبوس بی آر تی در شهر اصفهان، دو خط دیگر نیز در محدوده خیابان آتشگاه و هشت‌بهشت در حال برنامه‌ریزی و اجرا بوده و این پنج خط، مصوبه شورای ترافیک استان را دارد. تجمیع سایر خطوط در کنار خطوط بی آر تی مجموعه این موارد ناوگان اتوبوس رانی را به یک ناوگان یک هزار و ۴۰۰ دستگاهی تبدیل کرده است.‌

نصراصفهانی آمار استفاده روزانه مردم از ناوگان اتوبوسرانی قبل از بحران کرونا را حدود ۵۲۰ هزار تا ۶۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از زمان شیوع بیماری و احتیاط مردم برای مقابله با کرونا ویروس این تعداد به ۲۰۰ هزار نفر در روز تقلیل یافته و این کاهش استفاده از اتوبوس‌ها و ایجاد هزینه‌های دیگر در پنج ماه و نیم گذشته حدود ۲۹ میلیارد تومان به شهرداری ضرر زده است.

وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا سبب کاهش آمار استفاده مردم از مترو نیز شده است، تصریح کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا روزانه بین ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر از مترو استفاده می‌کردند، اما اکنون این تعداد به ۳۵ هزار تا ۲۵ هزار نفر در روز کاهش یافته و مردم امنیت و سلامت خود را در استفاده از وسایل نقلیه شخصی می‌دانند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مشاوران برای ایجاد خطوط ریلی تمام موارد پیدا و پنهان پروژه را در نظر گرفته و تمام جوانب را بررسی می‌کند، خاطرنشان کرد: قرار است خط مترو از شهرک قدس تا میدان دانشگاه صنعتی که حدود پنج کیلومتر است را شهرداری اصفهان و ادامه این خط از فلکه دانشگاه صنعتی تا شاهین‌شهر را شهرداری شاهین‌شهر اجرا کنند، به محض شروع فعالیت شهرداری شاهین‌شهر برای این پروژه، ما نیز به راه‌اندازی خط مترو تا فلکه دانشگاه صنعتی اقدام خواهیم کرد تا به طور هم‌زمان این خطوط مترو بهره‌برداری شود.

وی ادامه داد: طرح خطوط مترو از قبل مشخص و تمام نکات لازم در این پروژه بررسی شده، البته در آینده امکان اضافه شدن انشعابات دیگری از خطوط مترو به مسیرهای مختلف نیز وجود دارد.

تحقق حمل و نقل ترکیبی با احداث تراموا در اصفهان

نصراصفهانی با اشاره به اینکه بعد از دو طبقه شدن خیابان امام خمینی دو نظریه برای استفاده از زیر پل وجود داشت، افزود: یک نظریه استفاده از اتوبوس در زیر پل بود که به دلیل ممکن نبودن رفت‌وآمد دو اتوبوس، این نظریه رد شد و نظریه دیگر استفاده از اتوبوس‌های ویژه در زیر پل امام خمینی بود که آن نیز رد شد و اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که باید از تراموا زیر پل امام خمینی استفاده شود، مقدمات و مطالعات لازم برای اجرا و عملیاتی شدن پروژه تراموا زیر پل امام خمینی انجام شده و قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای اجرای این پروژه به مشارکت گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از مطالعات و تصمیم‌گیری‌های لازم درباره اعتبارات و منابع مالی تراموا، این پروژه از میدان جمهوری اسلامی تا میدان آزادی اجرا خواهد شد و شهر اصفهان از این نوع حمل و نقل عمومی برخوردار می‌شود، اگر این اتفاق بیافتد، طرح قابل انشعاب به سایر قسمت‌های شهر است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برنامه‌ریزی برای حمل و نقل ترکیبی باید به گونه‌ای باشد که وقتی شهروندان می‌خواهند در شهر اصفهان حرکت کنند، بدانند چه مسیری را با تراموا، چه مسیری را با مترو و سایر وسایل نقلیه عمومی بروند، همان گونه که در کشورهای توسعه یافته این اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: با آمدن تراموا باید نقش و نوع عملکرد اتوبوس‌ها تغییر کند و یک سری خط هایی داشته باشیم که از خیابان‌های اطراف به طرف ایستگاه‌های تراموا بیایند تا افراد بتوانند از تراموا استفاده کنند، باید به سمت به روز بودن، امکانات بیشتر، کم شدن آلودگی‌های زیست محیطی و ایمنی بالاتر در حوزه حمل و نقل عمومی پیش برویم.

نصراصفهانی با بیان اینکه تلاش ما بر این است تا موانع و مشکلات مربوط به تراموا حل شود، توضیح داد: امیدواریم با رفع مشکلات موجود بتوانیم تراموای خیابان امام خمینی و تراموای میدان جمهوری اسلامی تا میدان آزادی را عملیاتی کنیم.

هزینه نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومانی برای خط دو مترو تاکنون

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خط دو متروی اصفهان از دارک به طول شش کیلومتر شروع شده و بدون اینکه شهروندان اطلاعی از اقدامات زیر زمین داشته باشند در شهر رفت و آمد می‌کنند و لازم است بدانند خط دو مترو در حال اجرا بوده و در حال احداث حدود ۱۲ ایستگاه در زیر زمین هستیم.

وی با اشاره به روش جدید برای احداث تونل و ایستگاه‌های مترو در اصفهان، گفت: با این روش برای شهروندان ایجاد مزاحمت نمی‌شود و بحث ترافیک، ایجاد گرد و خاک و بستن مسیر را نیز کمتر شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: فاز اول خط دو مترو از دارک تا میدان قدس و فاز دو از میدان امام حسین (ع) تا کهندژ در حال انجام است و فاز سه نیز از میدان امام علی (ع) تا باغ گلدسته خواهد بود.

نصراصفهانی با تاکید بر اینکه تاکنون برای خط دو مترو حدود ۴۹۳ میلیارد تومان هزینه شده، خاطرنشان کرد: برآورده ما این است که بعد از تکمیل پروژه مترو و راه‌اندازی ایستگاه‌های آن تقریباً برای هر کیلومتر آن حدود یک هزار میلیارد تومان هزینه خواهد شد، اما با عمر ۱۵۰ ساله‌ای که برای قطار شهری به عنوان یک حمل و نقل ایمن، پاک و پایدار در نظر گرفته شده است، هزینه‌ها را مقرون به صرفه می‌دانند و معتقدند باید به سمت این نوع از حمل و نقل عمومی پیش برویم.

وی گفت: هر هفته جلسات مربوط به بررسی مسائل و مشکلات قطاری شهری برگزار می‌شود تا بتوانیم با رفع مشکلات در زمانی مناسب خط دو مترو را وارد چرخه حمل و نقل عمومی کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در خط یک مترو تلاش شده تا هر ایستگاه مترو را با معماری و متریال متفاوت و متناسب با فرهنگ و هنر اصفهان طراحی کنیم و در ایستگاه‌های خط دو مترو نیز قطعاً با دقت بهتر و بیشتر به معماری متناسب به فرهنگ و هنر اصفهان پرداخته خواهد شد، همچنین در کنار طراحی ایستگاه‌های مترو به دنبال ظرفیت‌سنجی ایستگاه‌هایی هستیم که کدام ایستگاه قابلیت تبدیل شدن به یک مجتمع ایستگاه‌های و مراکز خرید برای انجام خریدهای شهروندان را دارد.

وی ایجاد مراکز خرید در ایستگاه‌های مترو را تسهیلاتی مفید برای شهروندان و بهینه‌سازی هزینه‌های انجام شده در زمینه قطار شهری دانست و توضیح داد: بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت در زمینه حمل و نقل ترکیبی برای شهروندان داشتن اطمینان از وجود امکانات حمل و نقل سریع و ایمن است.

نصراصفهانی از حضور میدل‌باس‌ها در برخی از خیابان‌های فرعی شهر اصفهان خبر داد و گفت: مدیریت شهری این مسئله را ارزیابی کرده و تمام جوانب اجرای آن را بررسی خواهد کرد.

کد خبر 441993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.