۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
دست پر یزد در روابط خواهرخواندگی

یکی از اقدامات قابل توجه کلانشهرهای ایران برای ارتباط بیشتر و بهتر با سایر شهرهای دنیا انعقاد قراردادهای خواهرخواندگی است، تفاهم نامه‌هایی که تلاش می‌کند همبستگی مطلوب‌تر شهرهای دنیا را در ابعاد گوناگون از جمله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هموار کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرگاه دو شهر از منظر تاریخی، فرهنگی و نمادهای اجتماعی دارای اشتراکات باشند این انگیزه در مدیران شهری ایجاد می‌شود تا با انعقاد قرارداد خواهرخواندگی از این اشتراکات به نحو مطلوب و به نفع شهر بهره‌برداری کنند.

استفاده از کلمه خواهرخواندگی بدین سبب است که کلمه شهر در اکثر زبان‌های دنیا واژه‌ای مونث است البته، اصطلاح خواهرخواندگی از ادبیات کشورهای اروپایی وارد کشورمان شده و نخستین بار تفاهم نامه آن در سال ۱۹۲۰ بین یک شهر در انگلیس و یک شهر در فرانسه اجرایی شد و سپس به سایر کشورها از جمله ایران راه یافت.

شهر میراث جهانی یزد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره خواهرخواندگانی داشته که مشهورترین آن شهر یاسپرین مجارستان است و گفته می‌شود بنیان این شهر توسط یزدی‌تباران بنا نهاده شده و این روزها نیز گفته می‌شود مدیران شهری یزد قصد دارند در راستای بهبود روابط بین‌المللی خود با شهرهای دیگر جهان با چند شهر دیگر قرارداد خواهرخواندگی منعقد کنند.

خواهرخواندگی با چهار شهر دنیا در دستور کار است

عضو شورای اسلامی شهر یزد در این باره می‌گوید: یزد برنامه خواهرخواندگی با شهر پینگ یائو به عنوان یکی از سه شهر برتر چین در جذب گردشگر، گیومری ارمنستان و پونا و حیدرآباد هند را دنبال می‌کند.

سیدحسین آزادی اضافه می‌کند: بحث خواهرخواندگی باید ابتدا در شورای شهر تصویب شود سپس درخواست آن به وزارت کشور ارسال شود و پس از صدور مجوز و تأیید طرح توجیهی با وزارت امور خارجه هماهنگ شود.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد تاکید می‌کند: اینکه شهر یزد می‌خواهد با شهر پینگ یائو در چین خواهرخواندگی داشته باشد به این دلیل است که این شهر قبل از شهر یزد ثبت جهانی شده و هرچند شهر کوچکی است ولی گردشگر زیادی را جذب می‌کند، بنابراین مکاتباتی با چین در این باره داشتیم که جواب آنها نیز مثبت بوده است.

وی ادامه می‌دهد: بیشترین هدف ما در این موضوع رونق گردشگری است چون پینگ یائو ساختمان‌های قدیمی زیادی دارد و سومین شهر گردشگرپذیر چین است که می‌تواند در راهنمایی گردشگران چینی به یزد کمک کند؛ ضمن اینکه می‌توانیم در آنجا یزد را به گردشگران دنیا معرفی کنیم.

عضو شورای شهر یزد می‌گوید: این خواهرخواندگی در شورای شهر به تصویب رسیده و طرح توجیهی آن به وزارت کشور ارسال شده تا در صورت تأیید سایر کارها پیگیری شود، هرچند که شیوع بیماری کرونا هم بر روند بررسی این موضوعات تأثیرگذار است.

آزادی در ادامه به احتمال خواهرخواندگی شهر یزد با سه شهر گیومری ارمنستان، پونا و حیدرآباد هند اشاره و اظهار امیدواری می‌کند تا شهر میراث جهانی یزد بتواند با این سه شهر و البته شهرهای دیگر نیز روابط خواهرخواندگی داشته باشد.

لیست پر تعداد خواهرخواندگان احتمالی شهر یزد

مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد نیز از فراهم شدن مقدمات اجرای طرح خواهرخواندگی یزد با چهار شهر لینتس اتریش، گنجه آذربایجان و دو شهر کلمبو و پولونای سریلانکا خبر می‌دهد.

محمد جواد عاشق طوس با اشاره به سابقه خواهرخواندگی شهر یزد می‌گوید: اولین خواهرخواندگی یزد در سال ۷۹ با شهر اولگین کشور کوبا بوده است، پس از آن با شهر نزوا در عمان در سال ۸۷ و شهر حمص سوریه در سال ۸۸ نیز قرارداد منعقد شده که همگی با توجه به محدوده زمانی مقرر منقضی شده‌اند.

وی اضافه می‌کند: یاسپرین مجارستان تنها خواهرخوانده فعال و جدی یزد است که از سال ۸۶ تاکنون با تمدید این پیمان مراودات و همکاری‌های خوبی با یزد داشته است، همچنین بهمن ۹۸ نیز پوتی گرجستان خواهرخوانده یزد شد که با توجه به شرایط جهانی دستاوردی از این پیمان حاصل نشده است.

عاشق طوس با بیان تفاوت خواهرخواندگی و تفاهم نامه شهری، تاکید می‌کند: تفاهم نامه‌ها اغلب موردی و محدود بوده در حالی که خواهرخواندگی به منزله بستری است که فراهم کننده هر گونه رابطه متقابل است، یزد اکنون با یئوسو کره جنوبی و اورومچی چین نیز تفاهم نامه‌هایی در حوزه‌های محدود به امضا رسانده است.

او با بیان اینکه چهار شهر لینتس، گنجه و کلمبو و پولونای در شورای اسلامی شهر مصوب شده و نیاز به اخذ مجوز از وزارت کشور دارد، می‌گوید: پیش از این شهرهای گیومری ارمنستان و حیدرآباد و پونای هندوستان هم در شورای شهر مطرح و مصوب شده است.

خواهرخواندگی شهرها سیستماتیک شده است

مسئول امور بین الملل شهرداری یزد سیستماتیک شدن روند خواهرخواندگی در کشور را عامل مؤثری در بهبود دیپلماسی شهری می‌داند، به گونه‌ای که طرح‌های پیشنهادی پس از تدوین باید به تصویب شورای شهر رسیده و پس از آن به وزارت کشور ارائه شده تا مقدمات لازم فراهم شود، در حالی که پیش از این ارتباط گیری‌های شهری مستقیم بوده و رسمیت کمتری داشت.

عاشق طوس معیارهای اقتصادی، دانشگاهی، تاریخی و گردشگری را نیز از مهمترین عوامل در انتخاب شهر خواهرخوانده می‌داند و خاطرنشان می‌کند: ضمن اولویت‌بندی کشورها و وزن‌دهی به شهرهای همتراز یزد، چهار شهر لینتس، گنجه، کلمبو و پولونا بهترین شرایط خواهرخواندگی را دارا بودند.

او به معرفی شهرهای منتخب خواهرخواندگی یزد پرداخته و می‌گوید: شهر لینتس سومین شهر بزرگ اتریش بوده که در مسیر رود دانوب قرار دارد که در سال ۲۰۰۹ پایتخت فرهنگی اروپا شده و عضو شبکه شهر خلاق یونسکو است، این شهر هشت دانشگاه بزرگ دارد که جزء ۵۰ دانشگاه برتر جهان محسوب می‌شوند، محور اقتصاد شهر لینتس بر پایه گردشگری و صنعت فلزات و پتروشیمی استوار است.

مسئول امور بین الملل شهرداری یزد ادامه می‌دهد: گنجه دومین شهر بزرگ آذربایجان است که با ۹۴ درصد جمعیت شیعه اولین خواهر خوانده شیعی یزد بشمار می‌رود که در سال ۲۰۱۶ به عنوان پایتخت جوانان اروپا و در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای مشترک‌المنافع معرفی شد.

عاشق طوس یادآور می‌شود: کلمبو پایتخت تجاری و بزرگترین شهر سریلانکا و پولونا شهر باستانی و ثبت جهانی سریلانکا با اقتصاد مبتنی بر گردشگری بوده که مراکز تجاری این کشور محسوب می‌شوند.

گزارش از فرزاد فیضی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 441991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.