۹ قانون صبحانه برای افراد مبتلا به دیابت/ فواید بی شمار نارنج

مواد غذایی مؤثر برای تسکین روماتیسم مفصلی، ۹ قانون صبحانه برای افراد مبتلا به دیابت، عادت‌های غذایی عامل چاقی، فواید بی شمار نارنج و تاثیر زرشک در درمان سرطان پستان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ایمنا، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: حدود سه تا پنج درصد جمعیت کشورهای صنعتی، به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا هستند و متأسفانه زنان دو تا سه برابر مردان، دچار این بیماری می‌شوند.

ضیاالدین مظهری، افزود: علت واقعی و اصلی بروز این بیماری به طور دقیق مشخص نیست، ولی عوامل ارثی، استعمال دخانیات، اضافه وزن و چاقی، نوع مواد خوراکی و عادات غذایی را از عوامل زمینه ساز و شیوع آن می‌دانند.

وی تصریح کرد: مصرف زیاد مواد پروتئینی و همچنین قهوه ابتلاء به روماتیسم مفصلی را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر، مصرف ماهی (به خصوص ماهی‌های چرب)، روغن زیتون، سبزیجات و میوه جات از مواد پیشگیری کننده و کاهش دهنده عوارض بیماری هستند.

این متخصص تغذیه، تاکید کرد: نوع تغذیه، میزان انرژی دریافتی از طریق خوراک روزانه، انتخاب یا حذف آگاهانه بعضی مواد غذایی در پیشگیری، تسکین و یا کاهش التهابات مفاصل، به خصوص مفاصل حرکتی، اثرات ملموس و اثبات شده‌ای دارد و حتی به موازات درمان‌های دارویی یا جراحی و فیزیوتراپی، اجرای یک برنامه غذایی متناسب با نوع التهاب و فرسودگی و تخریب مفاصل، اثر اقدامات فوق را تقویت و طول مدت بهبودی را کوتاه‌تر می‌سازد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با اقدام و مراجعه به موقع به متخصص مربوطه و کنترل وزن و زیر نظر یک کارشناس و یا متخصص تغذیه، نه تنها از تورم مفاصل و گسترش بیماری و تحمل درد جلوگیری می‌شود، بلکه صرفه جویی بسیاری نیز از نظر هزینه‌های درمان بیماری در حالت‌های پیشرفته یا از کارافتادگی خواهد شد.

فواید بی‌شمار نارنج

نارنج دارای خواص و فواید شگفت انگیزی برای سلامت بدن است و می‌توان از آن به عنوان مادر مرکبات نام برد. همچنین نارنج میوه‌ای با خواصی بسیار زیاد است که استفاده از آن برای تمامی افراد توصیه شده است. پوسته این میوه به عنوان درمان حمایتی در اختلالات معده به عنوان مثال در نارسایی تشکیل شیره معده و بهبود نفخ معده استفاده می‌شود. مصرف آب نارنج می‌تواند ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین کرده، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

نارنج درمانی برای درد گلوست و به عنوان درمان جایگزین در بی خوابی، اضطراب و صرع به حساب می‌آید. پوست این میوه نیز در درمان بی اشتهایی و اختلالات سو هاضمه، تسهیل درد افزایش وزن کاربرد بسیاری دارد. مطالعات نشان داده‌اند مصرف نارنج انرژی در دسترس جهت فعالیت بدنی روزانه را افزایش می‌دهد و از این طریق توان و نشاط زیادی را برای انجام امور روزانه تولید می‌کند. به‌طورکلی مصرف این میوه به طور طبیعی بیش از عصاره آن توصیه می‌گردد. نارنج از جمله میوه‌هایی است که برای اعصاب، دفع سنگ کلیه و مثانه، گلودرد و فشار خون بسیار مفید است.

همچنین در صورت ابتلاء به مشکل یبوست یکی از درمان‌های مناسب و بی ضرر علاوه بر خوردن یک قاشق روغن زیتون، مصرف یک فنجان مخلوط شکر و آب نارنج است. محققان معتقدند، بیماران مبتلا به زخم‌های معده یا روده به دلیل اثر سمی این گیاه بر دستگاه گوارش بهتر است از مصرف آن اجتناب نمایند. مصرف نارنج در مبتلایان به بیماری‌های قلب عروقی، اضطراب یا بی خوابی باید با احتیاط صورت گیرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن چای بهار نارنج و میوه نارنج برای ۴ ماه باعث کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می‌شود. همچنین میوه نارنج سطوح گلوکز خون افراد مبتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

عادت‌های غذایی که منجر به چاقی می‌شود

چاقی یکی از مشکلات شایع سلامتی در جهان است و باید به آن توجه زیادی شود. بنابراین کارشناسان بر تغییر عادات غذایی و خریدهایمان تاکید فراوان دارند. زیرا خرید دقیقاً زمانی است که اشتباهات فراوانی در آن صورت می‌گیرد. اغلب مردم سعی می‌کنند که غذاهای حاوی چربی ترانس را از وعده خود حذف کنند، ولی مواد مضر دیگری هم وجود دارند. مانند نمک و شکر که همیشه در غذاهای فراوری شده به وفور یافت می‌شوند. استفاده مکرر از شکر منجر به ابتلاء به دیابت می‌شود. این دو ماده به اندازه چربی ترانس مضر هستند، زیرا برای بهتر شدن مزه محصولات از آنها استفاده می‌شود. البته نباید خودتان را از این دو ماده کاملاً محروم کنید.

غذاهای آماده و محصولات شیرینی حاوی مقدار زیادی چربی ترانس و مواد مضر هستند. البته ماست‌های تقلبی، غذاهای آماده، و سرخ شده هم بسیار مضرند. بیشتر مردم نمی‌دانند که در حال خرید چه چیزی هستند و توجه کمی به لیبل مواد غذایی می‌کنند. مثلاً وقتی سبزی یخ زده می‌خرید فکر می‌کنید که سبزی برای سلامتی مفید است. این سبزی‌ها نیز گاهی حاوی مقادیر بالایی نمک، شکر و یا افزودنی‌های مصنوعی هستند. پس بهتر است همیشه از مواد غذایی تازه استفاده کنید.

در هنگام خرید به نکات زیر دقت داشته باشید: روی لیبل را بخوانید و مقدار نمک، شکر و سایر افزودنی‌ها را بررسی کنید. غذاهای سالم و ارگانیک همیشه دارای بیشترین ارزش غذایی هستند. بنابراین بروکلی بسته بندی شده خریداری نکنید اگر محصولی دارای مقادیر بالای افزودنی است، پس ارزش غذایی آن یا به شدت کاهش یافته یا کاملاً از بین رفته است. به گفته کارشناسان اگر شما خرید خوبی داشته باشید، بنابراین به درستی از آنها استفاده خواهید کرد.

حال پس از یک خرید خوب وقت آن رسیده که عادات غذایی خود را تنظیم کنید. با یک پزشک در این زمینه مشورت کنید. با برخی روش‌های تغذیه‌ای می‌توان وزن و فرایند چاقی را کنترل کرد. برخی از این روش‌ها مانع از ورود چربی به بدن شده و مقدار کالری را کاهش می‌دهند. استفاده از مکمل‌ها باعث بهبود قابل توجه عادات غذایی شده و روند کاهش وزن را تسریع می‌کنند. کاهش سطح چربی در بدن باعث بهبود روند سلامت می‌شود. بنابراین باید همیشه از عادات غذایی مناسب پیروی کنید.

زرشک در درمان سرطان پستان مفید است

محققان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در یک طرح تحقیقاتی ثابت کردند که زرشک در درمان سرطان پستان مفید است. بر پایه نتایج طرح تحقیقاتی " بررسی سمیت سلولی و آپوپتوز ناشی از فراکسیون‌ها و ساب فراکسیون‌های عصاره اتانولی میوه زرشک در رده سلولی سرطان پستان (MCF-۷) " که در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد مشخص شد که عصاره اتانولی میوه زرشک بر روی سلول‌های سرطان پستان مؤثر است.

محققین در این مطالعه دریافتند که ترکیب بربرین در ریشه، پوست و ساقه این گیاه یافت می‌شود که این ترکیب دارای فعالیت آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و اثرات ضد سرطانی است. بربرین می‌تواند رشد و تکثیر را در رده‌های سلولی متفاوت سرکوب کند و سرطان پستان اولین عامل مرگ و میر زنان در جهان است. در این تحقیق به بررسی اثر عصاره اتانولی میوه زرشک بر روی سلول‌های سرطان پستان پرداخته شد که پس از آماده‌سازی عصاره اتانولی زرشک، عصاره حاصل بر روی سلول‌های سرطانی پستان اثر داده شد.

نتایج این تحقیق نشان داد غلظت کمی از عصاره خام می‌تواند پنجاه درصد از سلول‌های سرطانی پستان را از بین ببرد. امروزه گیاهان دارویی نقش مهمی در درمان و پزشکی دارند. گیاه زرشک یکی از گیاهانی است که سابقه طولانی در درمان انواع سرطان داشته است. ریشه، پوست و میوه زرشک حاوی مواد موثره مانند ایزوکینولین آلکالوئید است که مهمترین ترکیب فعال زرشک است.

۹ قانون «صبحانه» برای افراد مبتلا به دیابت

خوردن یک صبحانه سرشار از پروتئین می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع دو در پیشگیری از افزایش سریع و ناگهانی قند خون پس از وعده غذایی کمک کند. صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی روزانه محسوب می‌شود که در صورت انتخاب مواد غذایی سالم می‌تواند فواید سلامت مختلفی را ارائه کند. یک صبحانه سالم برای افراد مبتلا به دیابت باید حاوی پروتئین و فیبر زیاد باشد. در ادامه با چند قانون صبحانه‌ای که افراد مبتلا به دیابت باید از آنها پیروی کنند، بیشتر آشنا می‌شویم.

صبحانه را جا نیندازید

افراد مبتلا به دیابت نوسان‌های قند خون خود را تجربه می‌کنند که در صورت پخش کردن غذاهای مصرفی در طول روز می‌تواند پایدارتر باشد. جا انداختن وعده‌های غذایی مانند صبحانه می‌تواند به پرخوری در ادامه روز به واسطه گرسنگی و سطوح پایین قند خون منجر شود.

صبحانه باید حاوی پروتئین باشد

پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که خوردن یک صبحانه سرشار از پروتئین می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع دو در پیشگیری از افزایش ناگهانی قند خون پس از وعده غذایی کمک کند. البته، این تنها پروتئین نیست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

از کربوهیدرات‌های پالایش شده پرهیز کنید

چه در تلاش برای کاهش وزن خود باشید یا فقط پایدار نگه داشتن سطوح قند خون خود را هدف قرار داده باشید، کربوهیدرات‌ها نقش بزرگی در این زمینه ایفا می‌کنند. اما همه کربوهیدرات‌ها شرایطی مشابه را ایجاد نمی‌کنند. از کربوهیدرات‌های پالایش شده بسیار فرآوری شده مانند نان سفید و برخی غلات صبحانه پرهیز کنید زیرا آنها به افزایش سریع و ناگهانی قند خون تمایل دارند. در عوض، غذاهای کامل و کمتر فرآوری شده مانند میوه‌ها و غلات کامل را انتخاب کنید.

غذاهای دوستدار دیابت را از منو انتخاب کنید

صبحانه‌هایی که در رستوران‌ها ارائه می‌شوند اگر مراقب نباشید می‌توانند ۱۰۰۰ کالری یا بیشتر و مقادیر بسیار زیاد از کربوهیدرات‌ها و چربی را وارد بدن شما کنند. اما این به معنای آن نیست که باید از خوردن صبحانه در بیرون از خانه به طور کامل پرهیز کنید. در صورت ابتلاء به دیابت، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید هدف قرار دادن مصرف مقدار مشخصی از کربوهیدرات‌ها همراه با پروتئین بدون چربی و چربی‌های دوستدار قلب است.

فیبر زیاد مصرف کنید

بررسی‌ها نشان داد که مصرف یک رژیم غذایی سرشار از فیبر احتمال ابتلاء به دیابت نوع دو و همچنین بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، و سرطان کولورکتال را ۱۶ تا ۲۴ درصد کاهش داده است. یک کاسه غلات صبحانه تهیه شده از غلات کامل همراه با نصف فنجان میوه تازه مانند تمشک یا بلوبری می‌تواند به افزایش دریافت فیبر شما کمک کند. همچنین، شما می‌توانید یک یا دو قاشق غذاخوری پودر دانه‌های کتان را به این کاسه اضافه کنید. این دانه‌های سرشار از فیبر ممکن است به کاهش احتمال ابتلاء به دیابت نوع یک و به تأخیر انداختن ظهور دیابت نوع دو کمک کنند.

جو دوسر مصرف کنید

جو دوسر یکی از بهترین مواد غذایی است که می‌توانید در قالب یک صبحانه دوستدار دیابت مصرف کنید. هر فنجان جو دوسر حاوی چهار گرم فیبر است و مصرف آن به پایدار نگه داشتن سطوح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می‌کند.

شیر یا ماست بدون چربی مصرف کنید

پژوهشگران دریافتند افرادی که شیر بیشتری مصرف می‌کردند، احتمال کمتری دارد به سندرم متابولیک، مجموعه‌ای از علائم که خطر دیابت و بیماری قلبی را افزایش می‌دهند، مبتلا باشند. پژوهش‌ها نشان داد ویتامین D که برای غنی سازی شیر استفاده می‌شود به بدن در استفاده از انسولین کمک می‌کند. اگر به مصرف ماست تمایل دارید نمونه‌های ساده و نه طعم‌دار را انتخاب کنید.

خارج از چارچوب جعبه غلات صبحانه فکر کنید

وعده غذایی صبحانه را می‌توانید حول محور مواد غذایی مورد علاقه خود شکل دهید. غذای باقیمانده از شب گذشته، یک پروتئین بار یا یک شیک پروتئینی می‌توانند در وعده غذایی صبحانه استفاده شوند. فقط حداقل دریافت ۱۵ گرم کربوهیدرات و حداقل پنج گرم پروتئین سالم را هدف قرار دهید. از ایده‌های دیگری که می‌توانید برای وعده غذایی صبحانه مد نظر قرار دهید می‌توان به کره بادام زمینی و سیب یا موز برش خورده همراه با نان غلات کامل یا مافین تهیه شده از گندم کامل، پوره آوو کادو و نان تهیه شده از غلات جوانه زده همراه با اندکی پنیر فتا، و یک اسموتی سرشار از پروتئین که در آن از ماست یا پنیر کاتیج و توت‌ها استفاده شده است، اشاره کرد.

میوه کامل را به جای آبمیوه انتخاب کنید

آبمیوه منبعی از کربوهیدرات‌ها و فاقد فیبری است که در میوه کامل وجود دارد. افزون بر این، میوه کامل هنگام صبح اندکی آرام‌تر از آبمیوه گوارش می‌شود، از این رو، احتمال افزایش ناگهانی و سریع قند خون کمتر است. اما اگر همچنان به مصرف آبمیوه تمایل دارید یا قند خون پس از صبحانه شما بالاتر از هدفتان است، می‌توانید نصف کردن میزان آبمیوه مصرفی یا رقیق کردن آن با آب را مد نظر قرار دهید.

کد خبر 441899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.