چتر بیمه‌ای معاونت زنان وخانواده ریاست جمهوری بر سر بانوان سرپرست خانوار

ارائه لایحه معافیت ۲۰ درصدی پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در کارگاه‌های استفاده کننده از نیروی کار زنان سرپرست خانوار به کمیسیون امور اجتماعی دولت و استعلام و پیگیری وضعیت بیمه قالیبافان و زنان خانه‌دار از سازمان تأمین اجتماعی، از جمله عملکردهای حمایتی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بوده است.

‌به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، بیمه امروز به عنوان اصلی‌ترین ابزار نظام تأمین اجتماعی به شمار آمده و نقش ویژه ای در آرامش روانی افراد جامعه به خصوص زنان دارد. از این رو معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با هدف فراهم کردن زمینه افزایش پوشش بیمه‌ای بانوان کشور با تاکید بر زنان سرپرست خانوار، اقدامات حمایتی مختلفی را با همکاری و پیگیری از دستگاه‌های متولی موضوع بیمه در دستور کار دارد.

در مورد سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز ماده ۱۰۲ برنامه ششم توسعه، معاونت زنان و خانواده با تهیه و تدوین شاخص‌های خانواده و تصویب و ابلاغ آن به دستگاه‌ها، اقدام کرده است.

درخواست ارائه زیرشاخص‌ها طی تشکیل کارگروه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و لحاظ شاخص بیمه و تأمین اجتماعی در شاخص‌های عدالت جنسیتی، همچنین پیگیری ارائه داده‌های ثبتی در این راستا بوده است.

همچنین همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور طراحی سامانه اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار جهت استفاده از پوشش‌های حمایت بیمه‌ای خانوارهای با سرپرست زن و نیز همکاری با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با هدف تحت پوشش قرار گرفتن زنان سرپرست خانوار روستایی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و پرداخت همه سهم بیمه گذار توسط دولت در سال اول از جمله پیگیری‌ها در این زمینه بوده است.

ارائه لایحه معافیت ۲۰ درصدی پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در کارگاه‌های استفاده کننده از نیروی کار زنان سرپرست خانوار به کمیسیون امور اجتماعی دولت و متعاقب آن سازمان برنامه و بودجه و استعلام و پیگیری وضعیت بیمه قالیبافان و زنان خانه‌دار از سازمان تأمین اجتماعی به منظور رفع چالش‌ها و محدودیت‌های موجود به ویژه محدودیت‌های منابع اعتباری بوده که برای حمایت‌های بیمه‌ای دنبال شده است.

از سوی دیگر با هدف توسعه و بهبود وضعیت اشتغال زنان پیشنهاد ایجاد صندوق بیمه غیر مزد و حقوق بگیران جهت طرح در نشست ستاد ملی زن و خانواده ارائه شد که توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دست بررسی است، همچنین لحاظ موضوع اعطای بیمه اشتغال به مربیان ورزشی که در مصوبات ستاد ملی زن و خانواده قرار گرفت.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تفاهم‌نامه همکاری با شرکت بیمه کارآفرین را نیز با هدف توانمندسازی و زمینه سازی ایجاد اشتغال برای بانوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار تبادل کرده تا ضمن ارائه آموزش‌های مهارتی رایگان و بازاریابی بیمه به زنان سرپرست خانوار در سراسر کشور، شرایط لازم جهت دریافت کد نمایندگی و فعالیت در این حوزه برای آنان فراهم شود.

سیاستگذاری، ارائه پیشنهاد و تصویب طرح خدمات رایگان پیشگیری و تشخیص سرطان‌های شایع زنان روستایی با بهره گیری از ظرفیت سازمان بیمه سلامت، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه و تبادل تفاهم نامه همکاری سه جانبه از جمله دیگر اقدامات حمایتی معاونت در حوزه بیمه بوده است.

پیگیری از سازمان بهزیستی برای اقدام لازم در خصوص بند ج ماده ۱۰۲ جهت تحقق بیمه پایه و بیمه تکمیلی مراجعان مراکز و دفاتر مشاوره و روان شناختی با اولویت افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و زنان بی سرپرست و بد سرپرست انجام شده است.

همچنین پیگیری تأمین ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبارات بیمه زنان سرپرست خانوار برای کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی در قانون بودجه سال ۹۷ از سازمان برنامه و بودجه، دو مورد دیگر از اقدامات پیگیرانه معاونت زنان و خانواده است که نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

برگزاری نشست با موضوع بررسی چالش‌های بیمه‌ای زنان سرپرست خانوار و جلسات مشترک با مرکز آمار ایران و وزارت کار در خصوص اشتغال غیررسمی زنان و وضعیت بیمه‌ای ایشان به همراه تدوین مجموعه قوانین و مقررات زنان سرپرست خانوار و اختصاص بخشی به بیمه زنان و برقراری بیمه بیکاری برای بیکار شدگان فاقد بیمه ناشی از سیل از جمله تلاش‌ها و تدابیر اتخاذ شده در این زمینه است.

پیگیری وضعیت بیمه مشاوره برای زوج‌های جوان در نشست‌های برگزار شده با دستگاه‌های ذیربط نیز با هدف توسعه حمایت‌های بیمه‌ای انجام شده است.

کد خبر 441891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.