دور دوم انتخابات مجلس هفته آینده برگزار می‌شود/ پرونده اسیدپاشی اصفهان به سرانجامی نرسید

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه هفته آینده دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۹ استان برگزار می‌شود، گفت: هیچ نامزدی حق تشکیل ستاد انتخابات را ندارد و تبلیغات نامزدها صرفا از طریق فضای مجازی و اینترنتی و ظرفیت صدا و سیما انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، حسین ذوالفقاری روز سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: مجریان و کسانی که در شعب اخذ رأی هستند و همچنین رأی دهندگان باید ضوابط را با فاصله ۲ متر و با استفاده از ماسک رعایت کنند و این افراد حتماً غربالگری خواهند شد.

وی با بیان اینکه اولویت استقرار شعب در فضای باز است، گفت: اگر چنین مکانی فراهم نبود، شعب نباید کاملاً بسته باشد. ضمن اینکه فضا ضدعفونی می‌شود.

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه برگزاری هر گونه تجمع چه قبل و چه بعد از رأی‌گیری ممنوع است، اظهار داشت: نامزدی در صورت رعایت نکردن این موارد بهداشتی، در مرحله نخست از حضور در شبکه استانی محروم می‌شود و در صورت تداوم رعایت نکردن موضوع، قوه قضائیه با او برخورد می‌کند.

ذوالفقاری با بیان اینکه امنیت داخلی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در نظرسنجی مردمی، مردم از چند عامل مهم نمره بیشتری به امنیت دادند. البته این موضوع به این معنا نیست که اصلاً ناامنی نداریم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای مقابله با اراذل و اوباش اظهار کرد: برای مقابله با اراذل و اوباش نشستی برگزار کردیم و مصوباتی تصویب شد. دستگاه‌های قضائی، امنیتی و اطلاعات در استان‌ها و شهرستان‌ها مأمور شدند و کارگروه‌هایی تشکیل دادند تا با کسانی که می‌خواهند در داخل کشور ایجاد ناامنی کنند، برخورد قانونی داشته باشند.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: مردم می‌دانند با هوشمندی و تلاش همه‌جانبه، نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی، نیروهای بسیج مردمی، امنیتی و شوراهای تأمین سراسر کشور، قرارگاه‌های امنیتی، نیروهای مستقر در مرزها از امنیت کشور مراقبت می‌کنند.

ذوالفقاری اضافه کرد: اهداف دشمن از تحریم‌های شدید اقتصادی، جاسوسی، حمایت مالی و اطلاعاتی دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای متخاصم، ناامن کردن داخل کشور با اقدامات تروریستی، تحریک و تهییج مردم از طریق فضای مجازی است.

وی ادامه داد: طبق گزارش نیروهای اطلاعاتی و سایبری، منشأ اکثر فراخوان‌هایی که داده و هشتک‌هایی که گذاشته می‌شود، خارج از کشور است. البته ممکن است عناصری هم داخل کشور اینها را بازنشر کنند.

معاون وزیر کشور با اشاره به تمرکز رسانه‌های خارجی بر روی برخی وقایع مانند تجمعات کارگری گفت: هدف دشمنان تحریم تا جاسوسی، تحریک و تهییج همه به دنبال ناامن سازی و سوریه سازی هستند.

ذوالفقاری با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند بحث سوریه سازی را در کشور راه بیندازند، گفت: این امر نیازمند هوشمندی و آگاهی بیشتر همه مسئولان و بعد هوشیاری مردم است. البته هوشیاری مردم بسیار بیشتر از برخی مسئولان است. برخی مسئولان گاهی اوقات از سر کم اطلاعی یا بی توجهی مطالبی می‌گویند که اگر به شکل دقیق و صحیح بیان شود، متوجه می‌شویم مساله کاملاً متفاوت است.

وی درباره اجرای قانون اعطای تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: این قانون در حال اجراست و کمیته‌ای هم به این منظور تشکیل شده است. تاکنون ۲۹۰ فرزند با مادر ایرانی تابعیت گرفتند.

معاون وزیر کشور با اشاره به برخی اقدامات برای تخریب روابط ایران و افغانستان اظهار داشت: برخی کشورهای متخاصم به دنبال تخریب روابط دو کشور ایران و افغانستان هستند و عمده فعالیت آنان در فضای مجاری است؛ به هر دو دولت فشار آورده و یک تصادف را بسیار بزرگ جلوه می‌دهند.

ذوالفقاری با بیان اینکه ما منشأ این شیطنت‌ها را می‌فهمیم، با طرح این سوال افزود: ترکیدن لاستیک یک خودرو در جاده آیا فقط برای اتباع اتفاق می‌افتد. گاهی خودروهای داخلی هم با نیروهای پلیس تعقیب و گریز داریم؟ آنها کار را به مجلس می‌کشانند و نمایندگان را هم درگیر این مساله پشت پرده می‌کنند.

وی اضافه کرد: همین چند روز قبل، تعدادی اتباع چند ده خودرو را کنار خیابان خرد کردند آیا باید این را به دولت افغانستان نسبت دهیم؟ شیطنت بزرگی پشت صحنه این کار نیروهای متخاصم است تا روابط ملت دولت را در دو کشور مورد خدشه قرار دهند که امیدواریم این توطئه جدید را خنثی کنیم.

معاون وزیر کشور در رابطه با مقابله با گروه‌های تروریستی در مرزها گفت: ۲۰ تروریست در سال ۹۷ و ۴۴ تروریست در سال ۹۸ به هلاکت رسیدند. ۱۱ نفر گروه‌های تروریستی از آغاز سال ۹۹ تاکنون به هلاکت رسیدند و سه نفر از نیروهای امنیتی در این ۶ ماه شهید شدند.

ذوالفقاری درباره وقایع پیش آمده در روستای ابوالفضل در استان خوزستان گفت: یکی از ضعف‌های کشور این است که متأسفانه مسئولان بخشی از اطلاعات را مطرح می‌کنند نه کل آن را.

وی اضافه گرد: طبق گزارشی که دریافت کردم مساحت کل زمین متعلق به بنیاد مستضعفان ۳۰۰ هکتار است که ۱۰۰ هکتار آن قبلاً توسط این بنیاد به برخی افراد واگذار شده و این افراد ساخت و ساز قانونی داشتند اما ۲۰۰ هکتار جز مناطق مسکونی نبود و در حریم شهر قرار داشت و طبق اعلام مسئولان تقسیمات کشوری چنین روستایی در نقشه وجود نداشت.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: از ۱۵ سال گذشته عده‌ای سودجو این زمین ۲۰۰ هکتاری را قطعه بندی و به برخی افراد واگذار کردند اما مالک زمین یعنی بنیاد مستضعفان حتی یک فنس هم دور زمین خود نکشید.

ذوالفقاری با بیان اینکه اگرچه شهرداری چندین بار قصد تخریب این ساخت و ساز غیرمجاز را داشت اما موضوع همچنان ادامه یافت، گفت: یکی دو سال اخیر بنیاد مستضعفان به طور جدی پیگیر این قضیه بود و برای تخریب هم حکم قضائی داشت. تا اینکه معاون بنیاد مستضعفان دوم شهریور امسال در جلسه‌ای شرکت کرده و خواستار اجرای حکم قضائی می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل سه جلسه از سوی شورای تأمین استان خوزستان، گفت: در این جلسات تصمیم گرفته می‌شود به هر یک از ۳۵ خانواری که در آنجا ساکن هستند مبلغ ۵۰ میلیون تومان بعنوان پیش پرداخت برای سکونت در شهر جدیدالتاسیس رامین اعطا شود و تا راه اندازی آن شهر، خانه‌های آنان تخریب نشود. اما بقیه زمین‌هایی که به باغ ویلا تبدیل شده با تدبیر شورای تأمین و طبق حکم قطعی قضائی باید تخریب شود.

معاون وزیر کشور افزود: روز تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز مردم را تحریک کردند مانع از اجرای حکم شوند و در این درگیری ۴ نیروی امنیتی و ۴ نفر از مردم عادی مجروح شدند.

ذوالفقاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه متصرفان چگونه بدون مجوز ساخت، آب، برق، گاز و دیگر امکانات دریافت کردند، گفت: قطعاً تخلف و زد و بند روی این موضوع وجود داشته است. گرفتن مجوز برای ساخت یک ساختمان ۵۰ متری به دوندگی بسیار نیاز دارد و اینکه آنها راحت توانستند در زمین ۲۰۰ هکتاری ساخت و ساز کنند، بدون زد و بند و تخلف در دستگاه‌های مسئول انجام نمی‌شد.

وی ادامه داد: اگر دستگاه‌های مسئول از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری می‌کردند و اگر بنیاد مستضعفان از همان مرحله نخست دور ملک خود فنس می‌کشید، چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

معاون وزیر کشور درباره پرونده اسیدپاشی اصفهان گفت: در این چند سال از افراد زبده برای یافتن عاملان اسیدپاشی به بانوان استفاده کردیم اما هنوز معلوم نشده این کار توسط چه کسی انجام شد. همه افراد مشکوک و غیر مشکوک در این پرونده کنترل شدند اما پرونده به سرانجامی نرسید.

ذوالفقاری در بخش دیگری از سخنانش در خصوص هیأت‌های ثبت شده در کشور گفت: ۹۲ هزار هیأت ثبت شده در کشور داریم و بیش از ۸۵ هزار بازدید و سرکشی از هیأت از سوی گروه‌هایی که در استان تشکیل شده، انجام شده است.

وی در ادامه از همکاری گفت: ۲۷ هزار و ۷۳۲ همیار سلامت با ستاد خبر داد و افزود: بیشترین رعایت ضوابط بهداشتی از آغاز بیماری تاکنون از سوی برنامه‌های مذهبی و دینی از جمله ایام محرم داشتیم. برای اقامه نماز و زیارت اماکن متبرکه صحن‌ها همچنان بسته است. بیشترین اعتماد، همکاری و توجه را از سوی هیأت‌ها، تولیت‌های آستان مقدسه سراسر کشور، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، امامان جمعه و مداحان داشتیم.

معاون وزیر کشور افزود: البته به صورت موردی در سطح کشور گروه‌های محدودی پروتکل‌ها را رعایت نکردند که طبق دستورالعمل به آنان تذکر داده شد و آنان هم رعایت کردند.

ذوالفقاری با تشریح اقداماتی که در حوزه پدافند غیر عامل اجرا شد، گفت: کمیته امنیتی انتظامی ۴ اسفند با مسئولیت وزارت کشور تشکیل شد. ۲۶ مصوبه کمیته مورد تصویب ستاد ملی قرار گرفت و اجرا شد که طرح‌های تب سنجی، فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت‌های تردد، تعطیلی مدارس از جمله این موارد بود.

وی افزود: در کمیته امنیتی اجتماعی مواردی مانند سیل مردم همدردی خود را نشان دادند و ظرفیت بسیار بالایی است اما دستگاه‌های مختلف هم در این زمینه فعال هستند. کمک‌های مردم با تهیه ساختاری، ساماندهی شد تا این کمک‌ها به افراد نیازمند به تناسب انجام شود.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه همه اعم از مسئولان و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و مردم باید بیماری کرونا را جدی بگیرند، گفت: از اول می‌دانستم این بیماری روی مردم و کادر درمانی فشار سنگینی وارد می‌کند. خودم گرفتار این ویروس شدم و شاهد این قضیه بودم به مردم توصیه می‌کنم جدا مراعات کنند تا فشار کمتری به کادر بهداشتی به ویژه پرستاران و نیروهای خدماتی وارد شود. آنان در میدان مین نامرئی زندگی می‌کنند

ذوالفقاری تاکید کرد: همه باید شیوه زندگی خود را همراه با بیماری کرونا ببینیم. از مهمانی‌های، ترددها و سفرهای غیر ضرور اجتناب شود. جامعه باید حیات خود را ادامه دهد و نباید اجازه دهیم این بیماری به جامعه آسیب بیشتری بزند.

وی گفت: بر اساس پیشنهاد کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی، ستاد ملی تصویب کرد همه دستگاه‌ها و قوا، در مدت ۱۵ روز برنامه همزیستی مسالمت‌آمیز یک ساله با کرونا را با همکاری وزارت بهداشت جز به جز تهیه کنند. اینکه چه برنامه‌هایی باید اجرا شود و چه برنامه‌هایی نباید اجرا شود در این برنامه پیش بینی شده است. بخش دوم این برنامه راه اندازی سامانه یکپارچه کنترل هوشمند کرونا است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه کشور از نظر امنیت داخلی وضعیت خوبی دارد، اظهار کرد: حمایت مالی و اطلاعاتی کشورهای متخاصم برای انجام عملیات‌های تروریستی، فعالیت علیه نظام در فضای مجازی و تمرکز رسانه‌های خارجی بر تجمع‌های داخل ایران از جمله مواردی است که باید در مقابله با آنها هوشیار باشیم.

ذوالفقاری افزود: بیش از ۸۵ درصد فعالیت‌های وزارت کشور در حوزه امنیتی پیشگیرانه است. تا امروز ۶۱۰ گزارش به نهادهای مربوطه ارسال شده و ما در حوزه جرایم تغییر محسوسی نداشتیم اما تمرکز بر جرایم ناامن در دستور وزارت کشور و وزارت اطلاعات قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۱۹ فراخوان و امسال ۱۷۰۲ فراخوان داشتیم، تصریح کرد: با کنترل‌های صورت گرفته عملیات تروریستی کاهش داشته به گونه‌ای که در سال ۹۷ ما ۱۹ شهید داشتیم اما در سال ۹۸ این تعداد به ۹ نفر و در سال ۹۹ به ۳ شهید رسیده است.

معاون وزیر کشور با اشاره به تصویب تشکیل ۱۵ بازارچه مرزی در استان‌های مرزی خاطرنشان کرد: همه زیرساخت‌ها برای حمایت از جامعه کولبری فراهم شده است و ما برای کمک به معیشت مرزنشینان بازارچه‌های مرزی را در نظر گرفتیم اما به دلیل تحریم‌های سال ۹۷ ورود برخی کالا به کشورها ممنوع شد و عملاً مرزنشینان نتوانستند از لایحه حمایتی دولت بهره‌مند شوند از این رو امیدوارم کمیته اقتصادی کشور در راستای حمایت از مرزنشینان وارد عمل شوند.

ذوالفقاری با اشاره به تصویب ایجاد ۱۵ پایانه مرزی از سوی دولت تاکید کرد: در مورد اتباع خارجی به خصوص اتباع افغانستانی ما به دنبال حضور اتباع به صورت قانونی هستیم از این رو هزینه‌های قانونی را کاهش دادیم اما متأسفانه سالیانه ۸۰۰ دستگاه خودرو حامل اتباع غیرقانونی توقیف شدند.

وی گفت: مدت اقامت اتباع غیرایرانی از ۳ ماه به یکسال افزایش داده شد و در سال به طور میانگین ۶۷۲ هزار نفر اتباع غیرقانونی به کشورشان باز گردانده می‌شوند و حدود ۸۵۰ هزار نفر به عنوان آواره در کشور هستند.

معاون وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش درباره برگزاری مراسم اربعین گفت: سال گذشته میلیون ۴۰۰ هزار نفر از ایران به مراسم اربعین رفتند که با در نظر گرفتن اتباع خارجی سه میلیون و ۷۰۰ نفر ورود و خروج به اربعین داشتند. در واقع در باره ۲۰ روزه ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تردد داشتیم و کارهای عمرانی و امنیتی مناسبی انجام شد.

ذوالفقاری اضافه کرد: سال گذشته بیشترین رضایت مردمی را شاهد بودیم و امسال هم با کرونا ستادها فعال هستند و مفروض گرفتیم اگر لازم شد این اقدامات مجدداً انجام شود. در این زمینه کارهای زیرساختی همچنان در حال اجراست، توافقنامه اربعین با مقامات عراقی داشتیم.

وی اظهار کرد: در تماس تلفنی با مقامات عراقی، آنها اعلام‌کردند با وجود مشکلات کرونا امسال زائر خارجی برای مراسم اربعین نمی‌پذیرند و این آخرین خبر تا این لحظه است.

منبع: ایرنا

کد خبر 441855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.