مطالعات جامع ساماندهی حمل‌ونقل بار درون ‌شهری اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: مطالعات جامع ساماندهی حمل‌ونقل بار درون‌شهری به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت حمل و نقل و ترافیک، سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری توسط گروه مشارکت مهندسین مشاور آیریانا طرح و برنامه آوند طرح و اندیشه مورد پژوهش قرار گرفت.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرها همواره با مشکلاتی نظیر حجم بالای ترافیک و آلودگی‌های زیست‌محیطی روبرو هستند، بنابراین کنترل تردد وسایل نقلیه به‌ویژه وسایل نقلیه باری و ساماندهی جابجایی بار و کالا از مهم‌ترین مقوله‌های بخش حمل‌ونقل در کلانشهرهاست.

وی افزود: حمل‌ونقل بار یکی از شاخص‌های مهم خدماتی است که درستی عملکرد آن در حوزه‌های درون‌شهری و از جهات مختلف از جمله در شبکه ترافیک، محیط‌زیست، تجارت، اقتصاد و امنیت شهری اهمیت فراوان دارد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه جابجایی کالا و بار در شهر علاوه بر اینکه نقش مهمی در توسعه اقتصادی و شکوفایی ظرفیت‌های بالقوه شهر دارد، تأثیرات مستقیمی نیز بر شبکه حمل‌ونقل، کیفیت ترافیکی شبکه معابر و ایمنی آن دارد، تصریح کرد: به‌طور متقابل ساختار حمل‌ونقل شهر، تأثیری مستقیم بر قیمت تمام شده کالاها و خدمات می‌گذارد.

وی تاکید کرد: داشتن نگرشی جامع بر برنامه‌ریزی سیستم حمل‌ونقل بار در شهر اصفهان قبل از هر چیز نیازمند مطالعه دقیق و عمیق وضعیت موجود جابجایی کالا در شبکه معابر شهر اصفهان، تشکیل پایگاه جامع داده‌های اطلاعاتی مربوط به حمل‌ونقل بار و تبیین مسائل و مشکلات موجود در این زمینه است و پس از آن می‌توان به ارائه برنامه‌ای مدون در زمینه سیاست‌ها و چشم‌انداز جابجایی کالا و بار در شهر اصفهان پرداخت زیرا ساماندهی و مدیریت جابجایی کالا و بار علاوه بر تأثیرات مثبت بر بخش‌های تولیدی و اقتصادی، باعث افزایش کارایی و بهره‌وری شرایط عمومی سیستم حمل‌ونقل شهر می‌شود.

نصوحی گفت: مطالعات جامع حمل‌ونقل بار درون‌شهری با هدف بهبود وضعیت جابجایی بار در حوزه شهری، شناسایی چالش‌های اصلی مرتبط با این بخش از ترافیک شهری و همچنین ارتقای سطح خدمات لجستیکی و ساختار زنجیره تأمین وضع موجود در محدوده شهر تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه از جمله دستاوردهای این مطالعه، تبیین مزیت‌ها و چالش‌های موجود در بحث برنامه‌ریزی و مسیریابی ناوگان باری و همچنین مکان‌یابی تسهیلات مرتبط با انبارداری و توزیع کالاست، اظهار کرد: الگوی توزیع بار در سطح معابر شناسایی شده و در راستای مدیریت گروه کالاهای عمده امکان توسعه راهبردهای مختلفی فراهم خواهد بود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: با در نظر داشتن سهم قابل تأمل جابجایی کالا در قیمت تمام‌ شده کالاهای مصرفی، اثرات مستقیم افزاینده بر تراکم ترافیکی شبکه معابر شهری و همچنین اثرات اثبات شده حمل‌ونقل بار بر افت وضعیت زیست‌محیطی شهرها (آلاینده‌های هوا، صوتی و بصری) ضرورت انجام مطالعات بار در حوزه شهری در سطح جهان طی ۲۰ سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این پروژه در چهار مرحله اصلی اجرا شده است، اظهار کرد: در مرحله نخست به تشریح مفاهیم اولیه، تبیین اهداف مقدماتی مطالعه و بیان ضرورت‌های انجام مطالعه پرداخته شده، همچنین در این مرحله به بررسی پایگاه‌های اطلاعاتی موجود در زمینه حمل و نقل بار درون شهری اصفهان پرداخته و مطالعات پیشین و مرتبط مرور شده است.

نصوحی ادامه داد: در پایان مرحله نخست، ابتدا به تعیین اهداف، معیارها و شاخص‌های ارزیابی وضعیت حمل بار در شهر اصفهان پرداخته شده و سپس افق‌های متصور برای این مطالعات تعریف شده است، در پایان نیز چشم‌انداز حمل‌ونقل بار در شهر اصفهان بیان شده است.

وی گفت: در مرحله دوم با عنوان گردآوری اطلاعات و تشکیل پایگاه اطلاعاتی، ۴۳ ایستگاه دروازه‌ای برای پرسشگری مبدا-مقصد و شمارش حجم تردد، ۸۱ جایگاه سوخت به عنوان ایستگاه‌های پرسشگری از رانندگان خودروهای باری در حین سفر و ۴۹ ایستگاه شمارش حجم کنترلی در سطح شهر به انجام آمارگیری‌ها و گردآوری اطلاعات تقاضای سفر باری و تشکیل پایگاه اطلاعاتی اختصاص دارد سپس، روش تعمیم داده‌ها به کل جامعه انجام شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: در مرحله سوم با عنوان تحلیل و ساخت مدل، اطلاعات به دست آمده از آماربرداری‌ها مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته که این تحلیل‌ها شامل ویژگی‌های بار و خودروی باری است و میزان تولید و جذب سفرهای باری را در بازه‌های زمانی روزانه، ماهانه و سالانه برآورد می‌کند.

وی با بیان اینکه ساخت و ارزیابی مدل‌های تقاضای بار سال‌های آینده بر مبنای متغیرهایی مانند جمعیت و اشتغال بخش دیگری از این مرحله است، افزود: در مرحله چهارم با عنوان ارائه طرح‌ها، ارزیابی و اولویت‌بندی طرح‌ها، مکان‌یابی جایگاه‌های سوخت، مراکز انتقال زباله شهری به کارخانه کمپوست و پایانه‌های باری انجام شده است.

نصوحی اظهار کرد: همچنین تعیین محدوده تجاری شهر و اعمال محدودیت‌هایی بر آن نیز در این مرحله انجام شده است؛ پیشنهادها برای ساماندهی شبکه ترابری شهر در قالب سناریو و سامانه نیز ارائه شده و نتایج آن به صورت کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این مرحله در واقع شامل ارائه طرح‌ها، ارزیابی و اولویت‌بندی آن‌ها است و ضوابط و مقررات مورد نیاز به صورت مقدماتی ارائه و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل هوشمند برای مدیریت ناوگان باری و نظارت بر عملکرد آن‌ها پیشنهاد شده است.

کد خبر 441854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.