استفاده از ظرفیت همسالان در پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، گفت: برنامه «یاریگران زندگی» با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، طراحی و تدوین شده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی، اظهار کرد: برنامه کانون یاریگران زندگی، به عنوان یکی از برنامه‌های ذیل کلان برنامه «یاریگران زندگی» که در جلسه ۱۳۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر به تصویب رسیده است، با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، طراحی و تدوین شده است.

وی ادامه داد: در این برنامه کوشش بر این است با تشکیل و شبکه سازی همیاری‌های دانش آموزان و ذینفعان مدرسه و محله، همچنین با توانمندسازی ایشان در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، زمینه‌ای فراهم شود که دانش آموزان، به همراه والدین، مدرسه و ذینفعان محلی، تمامی فرایند شناسایی رفتارهای پرخطر دانش آموزان تا تدوین راهکارهای پیشگیرانه، طراحی، حمایت جویی، اجرا و مستندسازی پروژه‌های کوچک مدرسه‌ای را خود برنامه ریزی و مدیریت کنند.

شکوهی خاطرنشان کرد: بر همین اساس و در راستای اجرای فعالیت" کانون یاریگران زندگی"، ذیل برنامه ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، از زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی و برنامه‌های ابلاغی، همچنین به منظور اجرای بسته تحولی پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش این دستورالعمل، با توجه به درس‌های آموخته شده، همچنین با رعایت و ملاحظه مقتضیات و شرایط خاص مدارس در دوره کرونا، طراحی و اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر برخی از تغییرات این دستورالعمل، گفت: در بخش چارچوب گسترش نرخ پوشش، ارتقا کیفیت برنامه، هویت بخشی و شبکه سازی، حمایت جویی، اجرا و مستندسازی پروژه‌های کوچک از جمله این تغییرات است.

شکوهی در بخش سیاست‌های اجرایی با اشاره به توجه به خانواده، فضای مجازی و به ویژه شبکه «شاد»، متناسب سازی اجرای برنامه با مقتضیات و شرایط بهداشتی مدیریت بیماری کرونا، اظهار کرد: در بخش فرایند ظرفیت سازی، آموزش، تشکیل کانون، هویت بخشی و شبکه سازی را داریم.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی با تاکید به تغییرات در بخش فعالیت‌های رشد مدار، تصریح کرد: منظور از فعالیت‌های رشد مدار، آن دسته از فعالیت‌هایی هستند که از طریق آموزش و فرهنگ سازی، موجب رشد مهارت‌های خود مراقبتی در بین دانش آموزان، والدین، کارکنان و نیز سطح مدرسه می‌شود که شامل آموزش، ترویج، مشاوره همتایان است.

این مقام مسئول، گفت: فعالیت‌های جامعه محور نقطه ثقل این برنامه است. در این بخش، کانون‌های یاریگران زندگی، تمامی فرایند شناسایی مخاطرات مدرسه تا تعیین راهکار، طراحی پروژه، حمایت جویی و اجرای آن را به اجرا می‌گذارند.

وی به با اشاره به تدوین نیمرخ چالش‌های فرصت‌های مدرسه، اظهار کرد: در قالب این بخش، اقداماتی مانند برگزاری جلسات بحث گروهی درباره مخاطرات تهدید کننده دانش آموزان در مدرسه و محله، تهیه پیش نویس فهرست مخاطرات، ترسیم مخاطرات بر روی یک برگه کاغذ A۴ یا A۳ به نام «درخت مشکلات آسیب ها» صورت می‌گیرد.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، تاکید کرد: در تدوین نیمرخ راهکارها و ایده‌ها اقداماتی از جمله برگزاری جلسات، تهیه پیش نویس و ترسیم درخت راهکارها از آنهاست. نظارت و ارزیابی این برنامه‌ها در سامانه سما صورت می‌گیرد.

کد خبر 441851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.