نگرانی والدین و سردرگمی دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی جدید

سال تحصیلی جدید از امروز رسما شروع می‌شود اما هنوز هم والدین نگرانی‌های بسیاری از برپایی آموزش حضوری دارند هرچند بنا بر اطلاعیه آموزش و پرورش استان اصفهان کلاس‌های حضوری مدارس در شهر اصفهان و سه شهرستان دیگر با تاخیری یک هفته‌ای برگزار می‌شود اما این نگرانی همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال تحصیلی جدید از امروز شروع شد اما طبق اعلام وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شیوع اپیدمی کرونا ویروس وضعیت قرمز را در شهر اصفهان و بیشتر نقاط استان نشان می‌دهد و با چنین اوضاعی هنوز بسیاری از والدین میان برگزاری حضوری یا غیرحضوری کلاس‌های درس فرزندانشان بلاتکلیف هستند و نمی‌توانند برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

بازگشایی امسال مدارس و آغاز سال تحصیلی برای کودکان و نوجوانان تفاوتی بسیار آشکار با سال‌های تحصیلی پیشین دارد و به دلیل بی سابقه بودن این وضعیت شرایط مبهمی ایجاد کرده است با وجود آغاز سال تحصیلی هنوز ابهامات و سوالات بسیاری برای والدین وجود دارد که انتظار می‌رود با تعویق افتادن یک هفته‌ای آموزش حضوری در اصفهان در هفته پیش رو اخبار بیشتری از سوی آموزش و پرورش منتشر شود و شرایط پیش رو با وضوح بیشتری برای والدین اعلام شود.

نگران تبعات برپایی آموزش حضوری برای فرزندانمان هستیم

حسین دانش آموز کلاس نهم است به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: رفتن به کلاس درس و بودن در کنار دوستان و همکلاسی‌هایم مانند گذشته را دوست دارم اما پدر و مادرم نگران مدرسه رفتن من هستند و مادرم می‌گوید کاش کلاس‌ها مجازی باشد اما هنوز برنامه مشخصی به ما اعلام نشده است و به نظرم چون امسال امتحان نهایی دارم احتمال حضوری بودن کلاس‌ها هست.

پدر افشین دانش آموز کلاس ششم هم به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با شیوع این ویروس و تعطیلی مدارس در این چند ماه آموزش فرزندان بیشتر بر عهده والدین بوده است، حضور دانش آموزان در کلاس درس، نظم و رغبت بیشتر به درس خواندن، شادابی و رقابت با همسالان را در پی دارد که نمی‌توان این موارد را انکار کرد که همه ما این دوران را گذرانده‌ایم. اما با حضور فرزندم در مدرسه برای سال تحصیلی جدید با وضعیت فعلی شیوع بیماری کرونا در استان و شهر اصفهان که هم چنان وضعیت آن قرمز اعلام می‌شود و آمار ابتلا بالاست چندان خوشبین نیستم و نگران این مسئله هستم، کودکان اگر نظارت‌های والدین نباشد به رعایت مسائل بهداشتی و خود مراقبتی از خود بی توجه هستند.

مادر سهیل دانش آموز اول متوسطه هم می‌گوید: به نظرم امسال هم باید یادگیری دانش آموزان مجازی باشد و پدر و مادرها از حضور دانش آموز در مدرسه هراس دارند و اجازه نمی‌دهم فرزندانم به مدرسه بروند ترجیح می‌دهم مجازی درس بخوانند.

با توجه به رعایت نکات حفظ سلامت آموزش را ادامه می‌دهیم

از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش در خبرها اعلام کرده است که «خودم پدر هستم و عنوان می‌کنم که نمی‌خواهیم با سلامت فرزندان خود ریسک کنیم و به این موضوع به طور یقین توجه می‌شود و اگر در شرایطی می‌گوئیم دانش آموزان به مدرسه بیایند پروتکل‌ها رعایت می‌شود و اگر خودم هم فرزند مدرسه‌ای داشتم به مدرسه می‌فرستادم.»

حاجی میرزایی تاکید کرد: از ۱۵ شهریور ماه سال تحصیلی را آغاز می‌کنیم اما چند اصل را قائل شدیم و تلاشمان این است که این اصول را رعایت کنیم. حفظ سلامتی اولین اصل است به ویژه برای کسانی که نیاز به مراقبت دارند که دانش آموزان از آن جمله هستند، پس هر تصمیمی می‌گیریم به رعایت نکات حفظ سلامت آنها توجه می‌کنیم.

وی معتقد است آموزش یک حق جدی است و تکالیف دولت‌ها نسبت به مردم است، وقفه آموزش با اختلالات زیادی همراه است و نابرابری ایجاد می‌کند و ممکن است به ترک تحصیل منجر شود. از سوی دیگر بخش مهمی از مراقبت‌هایی که دانش آموزان در دوره مدرسه می‌بینند در ایام تعطیلی آموزش ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و موجب آسیب‌های روانی شود، بنابراین آموزش تعطیل بردار نیست و باید ببینیم چطور با حفظ سلامتی آموزش را داشته باشیم.

ایمنی، سلامت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی سه اولویت مهم مدارس است

این در حالی است که شهین جوانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با توجه به شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا در کشور ضرورت برنامه‌ریزی برای وضعیت‌های متغیر ایجاب می‌کند که سناریوهای متفاوتی در عرصه‌های مختلف نگاشته شود که ضمن برخورداری از انعطاف لازم به ارتقای کیفیت آموزشی و برقراری عدالت آموزشی منجر شود و در این مسیر به طور یقین رعایت بهداشت، حفظ ایمنی و سلامت دانش آموزان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از اولویت‌های اول خواهد بود.

وی با تاکید بر این نکته که روند آموزش از ۱۵ شهریورماه آغاز می‌شود، افزود: بهترین و واقع بینانه ترین راهبرد در مورد بازگشایی مدارس اتخاذ سیاستی شناور است به گونه‌ای که مناطق در زمان‌های مختلف، متناسب با شرایط، تصمیم به تعطیلی یا گشودن مدارس کنند و با توجه به موارد مذکور شیوه نامه بازگشایی مدارس متناسب با وضعیت‌های سه گانه سفید، زرد و قرمز در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ابلاغ شده است. این شیوه نامه در راستای هماهنگ شدن همه عوامل سهیم و مؤثر در شروع و تداوم جریان آموزش و یادگیری و جهت تحقق اهداف با اولویت آموزش‌های حضوری تدوین و ارسال شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، تاکید می‌کند: برنامه‌های درسی به دانش‌آموزان داده شده و زمان مصوب آموزش از روز ۱۵ شهریورماه تحقق می‌یابد و مدیران با مشارکت سایر عوامل روش دسترسی دانش آموزان را به شیوه‌های مختلف آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات تعیین می‌کنند و در ادامه به کنترل مستمر کیفیت ارتباط و تعامل دانش‌آموزان با معلمان و جریان آموزشی تک تک دانش آموزان با همراهی خانواده‌ها و استفاده از فرصت‌های مختلف به شکل حضوری و مجازی می‌پردازند و لازم است ضدعفونی مستمر کلاس‌ها، سرویس‌های بهداشتی و محیط مدرسه با مشارکت همه نهادهای مسئول صورت گیرد.

کاهش روزهای حضور و تعداد دانش آموزان با زوج و فرد کردن ایام هفته

وی با تاکید بر لزوم حضور مستمر مدیر و کارکنان اجرایی مدرسه در همه روزهای کاری هفته می‌گوید: برنامه آموزش و یادگیری در مدارس پیش دبستانی و ابتدایی در وضعیت‌های سه گانه متفاوت است که در وضعیت سفید مطابق با جدول برنامه درسی و استفاده از حداقل ۲۰ درصد زمان آموزش در فضای مجازی برای انجام فعالیت‌ها و تکالیف درسی و برنامه‌های مکمل دانش آموزان در نظر گرفته شده است و در وضعیت زرد با رویکرد یادگیری ترکیبی (حضوری و مجازی) با دو یا سه روز آموزش حضوری حداقل در حد ۵۰ درصد زمان آموزشی برای نوآموزان یا دانش آموزان مطابق با تصمیم شورای مدرسه عملیاتی خواهد شد.

جوانی، تصریح کرد: تنظیم برنامه روزهای حضور دانش آموزان بر عهده معلم و تأئید شورای مدرسه، با استفاده از طرح زوج و فرد کردن روزها و روش‌های مختلف است، همچنین مدت زمان کلاس‌های آموزش در فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی کاهش یافته که ۲۵ دقیقه برای پایه اول و ۳۰ دقیقه پایه‌های بالاتر در ابتدایی در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، می‌گوید: با توجه به حساسیت آموزش به ویژه در پایه اول و پیش دبستانی پیشنهاد شده که در صورت صلاحدید ستاد کرونا در وضعیت قرمز دانش آموزان در گروه‌های بسیار کوچک در هفته به مدت دو ساعت در مدرسه جهت ارزیابی و کسب اطمینان از دریافت آموزش و نیز رفع اشکال در صورت تمایل اولیا در مدرسه حاضر شوند و ارائه خدمات مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات یادگیری در وضعیت قرمز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری و تک نفره باشد.

جوانی در خصوص بازگشایی و حضور نوآموزان و دانش آموزان پایه اول، اظهار می‌کند: در مراسم بازگشایی (غنچه‌ها و شکوفه‌ها) جهت آشنایی آنان با فضای آموزشی، عوامل اجرایی و برقراری ارتباط عاطفی با معلم در گروه‌های کوچک طبق زمان بندی مشخص در طول یک هفته با برنامه ریزی توسط شورای مدرسه انجام می‌گیرد که این امر مستلزم وجود نظر مثبت ستاد کرونا در استان است با توجه به شرایط ویژه امسال امیدواریم بتوانیم در کنار هم با سیاست گذاری و اقدامات ایمنی بخش، شرایط و بستر لازم را برای تأمین حقوق آموزش کودکان و نوجوانان فراهم کنیم.

تدابیر بهداشتی مورد توجه در مدارس چیست؟

حسین عباسیان رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص لزوم توجه به اتخاذ تدابیر بهداشتی در مدارس به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اگر وضعیت آموزش به صورت حضوری اعلام شود روند رعایت نکات بهداشتی مدارس مانند روال قبل ادامه می‌یابد و رعایت ضوابط بهداشت فردی و استفاده از ماسک در اولویت است و دانش آموزان با ضد عفونی، رعایت نظافت و شستن دست‌ها سر کلاس درس حاضر می‌شوند. مدارس نیز موظف هستند که مایع دستشویی، مایع ضد عفونی کننده، دستکش و ماسک را به اندازه ۱۰ درصد جمعیت در مدرسه تهیه کرده باشند. ضد عفونی کردن مدارس در دو نوبت ابتدا و انتهای فعالیت و استفاده از سیستم تهویه در کنار آموزش دانش آموزان در حوزه سلامت فردی و جمعی را خواهیم داشت.

وی اظهار می‌کند: در وضعیت آموزش حضوری که ممکن است سه روز در هفته با جمعیت کمتر دانش آموزان این امر انجام شود قرار است ۵۰ درصد دانش آموزان در مدارس حضور پیدا کنند و ۵۰ درصد دیگر روز بعد در کلاس حاضر شوند و کلاس‌ها با ظرفیت کمتر به صورت زوج و فرد برگزار شوند.

وی در خصوص رعایت دستورات بهداشتی تصریح می‌کند: در همه وضعیت‌ها رعایت بهداشت فردی، استفاده اجباری از ماسک، توجه به فاصله گذاری اجتماعی، ضد عفونی کردن مدرسه در چند نوبت و در طول روز در اولویت است. همچنین بوفه‌های مدارس تعطیل می‌شوند و باید خانواده‌ها تغذیه سالم برای دانش آموزان بگذارند. هنگام زنگ تفریح در حیاط مدرسه تجمع‌ها و گردهمایی ممنوع است و فعالیت‌های ورزشی در فضای بسته صورت نمی‌گیرد.

عباسیان، در خصوص استفاده از سرویس مدارس می‌افزاید: اگر دانش آموزی از وسایل نقلیه استفاده می‌کند به او آموزش داده می‌شود که سرویس مدارس باید سه نفر را سوار کنند و علاوه بر این از وسایل ضد عفونی استفاده شود. قبل از ورود دانش آموز به مدرسه حوضچه‌ها و موکت گذاشته شده تا کفش دانش آموزان ضد عفونی شود.

وی با اشاره به اینکه همه مدارس مراقب سلامت ندارند، می‌افزاید: در مدارسی که این مراقبان نیستند از مرکز بهداشت هر منطقه‌ای مراقب سلامت در مدارس حضور پیدا می‌کند و به دانش آموزان در این زمینه آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان اصفهان در آستانه بازگشایی مدارس به خانواده‌ها توصیه می‌کند: والدین باید بدانند که در حوزه اقدامات حفظ سلامت در مدارس نگرانی نداشته باشند. امسال بسیاری از خانواده‌ها شاهد بودند که امتحان‌های نهایی پایه نهم و دوازدهم در مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. بسیاری از خانواده روزهای اول نگران این وضعیت بودند اما با دیدن شرایط و رعایت بهداشت در مدارس آسودگی خاطر پیدا کردند.

وی تاکید بر این نکته دارد که خانواده‌ها مطمئن باشند که حفظ سلامتی دانش آموزان اولویت اول آموزش و پرورش است و می‌افزاید: والدین با خیال آسوده دانش آموزان را راهی مدرسه کنند و نگرانی نداشته باشند. کلیپ‌های آموزشی برای روش ضد عفونی سرویس‌های بهداشتی و کلاس‌های درسی مدارس به همه مناطق آموزش و پرورش ارسال شده است و پرسنل و مربیان آموزش‌های لازم را برای اجرایی کردن این موارد داشته‌اند.

اخذ رضایتنامه قبول مسئولیت سلامت دانش‌آموز تخلف است

محمدرضا ناظم زاده، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انتشار برخی تصاویر از فرم رضایتنامه مدارس مبنی بر قبول مسئولیت سلامتی دانش‌آموز توسط والدین، اظهار کرد: نباید هیچ تعهدنامه و رضایت‌نامه‌ای مبنی بر حضور دانش آموزان در مدرسه و بحث‌های سلامتی آنها گرفته شود و اگر مدرسه‌ای این کار را کرده مرتکب تخلف شده است.

وی با بیان اینکه بنا بر اعلام قبلی، حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس الزامی نیست، افزود: تا وقتی دانشگاه علوم‌پزشکی وضعیت شیوع بیماری در اصفهان را پرخطر اعلام کند، غیر اجباری بودن حضور دانش آموزان استمرار خواهد داشت.

وی در خصوص اجبار به حضور دانش آموزان در مدارس، تاکید کرد: اجبار به حضور در مدارس در تمام پایه‌ها ازجمله پایه‌های ابتدایی در تمامی مناطق تخلف محسوب شده و قابل پیگیری است.

گزارش از اکرم کیانی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 441843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.