۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
پایان تلخ یک رویا؟!

همه بارسایی ها در سراسر جهان این روزها شرایط سختی را سپری می‌کنند چرا که اسطوره شان، لیونل مسی ساز جدایی کوک کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هجده سپتامبر ۲۰۰۰، آکادمی فوتبال بارسلونا، پسرک تازه واردی از آرژانتین را در یکی از بازی‌های آکادمی به میدان فرستاد؛ پسرک سیزده ساله‌ای که قدش یک و نیم متر هم نمی‌شد. او درگیر کمبود یک هورمون خاص بود که کوتاهی قد بارزترین نشانه آن است.

همه زیر چشمی به پسرک مو صاف نگاه کرده و زیر لب گفته اند "چقدر کوچولو". پسرک با اعتماد به نفس بازی کرد و بی اعتنا به سایرین دوید. نه به همبازی اش " سسک فابرگاس" نگاهی کرد و نه به جرارد پی که.

هنگامی که توپ به پایش می‌رسید کسی جلودارش نبود و همه را پشت سر می‌گذاشت. با خونسردی دروازه حریف را باز می‌کرد و به بازی ادامه می‌داد. آن قدر کم حرف بود که برایش دست گرفته بودند او لال است.

این پسر نحیف اما زیرک اسمش لیونل آندرس مسی بود. کمی قبل تر "ماریا مینگلا" یکی از آن دلال‌های معروف که بازی اش را در چند فیلم ویدئویی دیده به "چارلی رکساچ" در باشگاه بارسلونا زنگ زده و گفته "این پسره مثل دیگو مارادونا می‌ماند" و "مینگلاگ همان کسی بوده که بیست سال پیش مارادونا را به بارسا آورد.

رکساچ در سیدنی بازی‌های المپیک را دنبال می کرده. رکساچ کسی که مسی را به بارسلونا برد از بازی‌های المپیکی بازگشته و بازی پسر آرژانتینی را می بیند و بلافاصله می‌گوید "چقدر معرکه". دستمالی می‌آورد و عجولانه رویش قراردادی دست نویس می نوسید تا مبادا اطرافیان لیونل هوایی شوند.

رکساچ پس از پایان بازی دستی به سر و گوش لیونل می‌کشد و می‌گوید حال و هوای باشگاه بارسلونا بهاری است، اما حال و هوای بارسلونا بهاری نبود. "خوان گاسپارت" ریاست آن زمان باشگاه بارسلونا را در دست گرفت و فیگو به رئال پیوست و مسی در روزهای تیره نیوکمپ به بارسلونا پیوست.

از آن سال‌ها ۲۰ سال گذشت و آن پسر کوچک اندام و خجالتی، به همه‌ی افتخارات ممکن با لباس آبی اناری رسید. در کنار موفقیت تیمی در یک عصر طلایی، لئو در بخش فردی هم جوایز را درو کرد چندین توپ طلا و کفش طلا و افتخارات دیگر.

اما با وجود ۲۰ سال سابقه، لئو الان در بارسلون خوشحال به نظر نمی‌رسد، او چند وقتی است که ساز جدایی کوک کرده است. همه چیز از باخت تحقیر آمیز مقابل بایرن در لیگ قهرمانان اروپا چند هفته پیش شروع شد. سه شنبه شب ۴ شهریور ماه، یک بمب خبری در رسانه‌های مختلف ورزشی جهان ترکید. آن خبر این بود که لیونل مسی فوق ستاره بارسا با ارسال یک فکس به بارسا، خواهان جدایی از کاتالان‌ها است.

همه هواداران بارسا در سراسر جهان بهت زده و نگران بودند، کسی خبر را باور نمی‌کرد، اما هر چه می‌گذشت صحت خبر بیشتر نمایان می‌شد. لئو واقعاً ناراحت است و قصدش برای ترک کاتالونیا جدی است.

مدت‌ها بود که مسی از نحوه پیش رفتن شرایط در باشگاه بارسلونا، در بیرون و درون زمین، ناراضی بود. علی‌رغم قهرمانی‌های متوالی در لالیگا و کوپا دل ری، ناکامی در کسب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا از سال ۲۰۱۵ باعث ناراحتی بود و خصوصاً افزایش جدایی بازیکنان کلیدی مانند کارلس پویول، ژاوی، آندرس اینیستا و دنی آلوس به این شرایط دامن زد. این در حالی بود که جانشین‌های مناسبی برای این بازیکنان نیز به ترکیب تیم اضافه نشد.

در این بین، رابطه بین هیئت مدیره و بازیکنان رده بالا در باشگاه، مانند مسی، به شدت تخریب شد. نقطه اوج این اتفاق این فصل بود- اریک آبیدال این بازیکن را مسئول اخراج ارنستو والورده در ماه ژانویه دانست و مسی نیز در شبکه‌های اجتماعی با عصبانیت نسبت به این گفته‌ها واکنش نشان داد و سپس با بارتومئو، مدیرعامل باشگاه، درباره کاهش دستمزد بازیکنان به دلیل شیوع ویروس کرونا درگیر شد. منابع نزدیک به مسی در ماه جولای گفتند که مشکل اصلی او این است که از متهم شدن از سوی سایر افراد باشگاه در مشکلاتی که مسئولیتی در قبال آنها نداشته، خسته شده است.

سپس تحقیرآمیزترین شکست تاریخ لیگ قهرمانان رقم خورد. باخت ۸ بر ۲ برابر بایرن در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان در لیسبون. پس از این اتفاق بارتومئو مدعی شد که بزرگ‌ترین مشکل باشگاه چند بازیکن رده بالا هستند که دیگر به اندازه کافی خوب نیستند و رونالد کومان را به عنوان سرمربی انتخاب کرد تا تیم را بازسازی کند. کومان به سوارز، مهاجم اروگوئه‌ای که بهترین دوست مسی در باشگاه است، گفت که باید از تیم جدا شود. بیست و چهار ساعت بعد، فکسی به دست آنها رسید که حاوی درخواست مسی برای خروج بود.

شایعات رسانه‌ای درباره جدایی احتمالی مسی از بارسا در طول سال‌های اخیر بارها و بارها مطرح شده است. تیترهایی در رسانه‌های کاتالان و بین المللی بارها خبر از پیوستن او به باشگاه‌های دیگر، از چلسی گرفته تا بایرن و اینترمیلان و حتی رئال مادرید، داده بودند، اما هربار این شایعات منتهی به امضای یک قرارداد جدید و بهتر از سوی مسی و پدرش با بارسا شده بود. با این حال، شرایط پیش از این هرگز به این نقطه نرسیده بود که او به صورت رسمی به باشگاه خبر دهد که خواهان جدایی است.

بعد از باخت تحقیر آمیز مقابل بایرن مونیخ مسی انتظار داشت بارتومئو استعفا دهد ولی رئیس باشگاه ماند. هواداران از شدت ناراحتی ناشی از اخبار جدایی اسطوره‌شان تظاهرات کردند و خواهان استعفای بارتومئو شدند. هر روز یک خبر بیرون می‌آید، نگرانی‌ها بیشتر می‌شود. از تیم‌های سیتی- پاریس- اینتر و… به عنوان مقصدهای احتمالی لیونل نام برده می‌شود.

از آن طرف موضع کاتالان‌ها این است که هر تیمی مسی را می‌خواهد باید بند فسخ ۷۰۰ میلیونی او را پرداخت کند و این گونه است که بارسا با این سنگ بزرگ، نشان می‌دهد که مایل به فروش فوق ستاره خود نیست. کاپیتان بارسا در آخرین تمدید قراردادش، تاکید داشت که یک بند جدید باید در این معامله گنجانده شود که به او اجازه دهد در پایان فصل ۲۰۲۰ بدون هیچ شرط خاصی قادر به فسخ قراردادش باشد. به گفته منابع نزدیک به این بازیکن، این بند به وضوح اعلام کرده که مسی در صورت تصمیم برای فسخ قرارداد، باید پیش از ۱۰ ژوئن به باشگاه اطلاع دهد.

با توجه به طولانی شدن این فصل به دلیل شیوع ویروس کرونا، این مهلتِ زمانی در حالی رد شد که بارسلونا هنوز فصل را به پایان نرسانده بود و در نهایت با شکستی تحقیرآمیز برابر بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان در تاریخ ۱۴ آگوست به پایان رسید. نمایندگان مسی باور دارند که وقفه ایجاد شده و ادامه یافتن بیش از حد فصل باعث می‌شود که فرصت استفاده از بند فسخ تا پایان آگوست تمدید شده باشد و این یعنی فکسی که روز سه شنبه به دست بارسلونا رسید، یک اخطار قانونی در مورد تصمیم این بازیکن برای فسخ قرارداد و ترک باشگاه به عنوان بازیکن آزاد است.

لئو و تیم وکلایش معتقدند می‌توانند به صورت رایگان جدا شوند، اما اخیراً لالیگا پشت بارسا درآمد و اعلام کرد تیم‌ها باید بند فسخ مسی را بپردازند، این حق بارسا است. این تیم حتی بازیکن هم قبول نمی‌کند و گفته برای خرید فقط بندش را فعال کنید. از طرفی برخی‌ها اعتقاد دارند با فروش این فوق ستاره آرژانتینی بارسا می‌تواند تیمش را از نو بسازد و از شر دستمزد کلانش خلاص شود، برخی هم معتقدند بارسا با رفتن مسی، پول زیادی در بحث تبلیغات از دست می‌دهد و نبود لیونل مسی وجه‌ی باشگاه را خراب می‌کند.

از طرفی برخی دیگر می‌گویند بارتومئو دوست ندارد در دوره او مسی از باشگاه برود و وقتی فقط ۱۰ ماه از دوره ریاست او در بارسا مانده، چرا لئو تحمل و صبر ندارد که سال آینده مدیر جدیدی مثل لاپورتا با تفکراتی بهتر بیاید تا او و تیم را نجات دهد؟

با همه این تفاسیر، مسی برای تست کرونا به محل اعلام شده برای تست PCR نرفت و حتی در اولین جلسه تمرینی بارسا هم غایب بود، برخی هم این حرکت مسی را نوعی فشار از سمت او روی مدیران می‌بینند که انتخابات یک سال زودتر برگزار شود تا بارتومئو از تیم برود. حتی بارسا می‌تواند مسی را بخاطر این حرکت جریمه سنگین کند.

هر چه هست، بارسایی ها در سراسر جهان، این روزها حال و روز خوبی ندارند و ترس از این دارند که پادشاه تیمشان از کاتالان‌ها جدا شود. چند هفته دیگر فصل جدید لالیگا آغاز می‌شود و آبی اناری‌ها هنوز خرید و فروشی نداشته و اوضاعشان نابسامان است‌. طرفداران آن‌ها آرزو می‌کنند این کابوس‌ها به پایان برسد و مسی به فوتبالش در این تیم پایان دهد.

برای همین منظور گمانه زنی می‌شود که "خورخه" پدر مسی فردا چهارشنبه با رئیس باشگاه بارسا دیدار می‌کند تا وضعیت فوق ستاره آرژانتینی روشن شود.

مسی اسطوره بی بدیل بارسلونا است. اگر یک درصد قرار به جدایی او از بارسا باشد، این بدترین نوع جدایی است. خداحافظی یک اسطوره باید مانند جدایی پویول، ژاوی و اینستا باشد. هواداران و مسی شایسته بهترین نوع جدایی هستند. بارسا باید نشان دهد شعار "فراتر از یک باشگاه" فقط یک شعار نیست بلکه واقعاً حقیقت دارد. کاتالان‌ها نباید رفتاری را که رئال با کاسیاس کرد را با ابر ستاره آرژانتینی خود بکنند. آن‌ها حتی باید شماره ۱۰ را به پاس خدمات لئو مسی بایگانی کنند.

کد خبر 441841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.