۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۷
روزهای سخت بارانی در یک شهر مرزی

باران نعمت خداست که بودنش مایه حیات و نبودنش خشکی و مرگ است، اما گاه کارهای آدمیان وضع را طوری می‌کند که نعمت به نغمت تبدیل می‌شود و آنچه باید باعث آسایش باشد به عامل رنج تبدیل می‌شود.

به گزارش ایمنا، اینجا آب و هوایی دارد که رشک بهشت برین است و آرزوی هر کس. نقاش چیره دست طبیعت با هوایی دل‌انگیز و سیمای نیلگون خرز در کنار دامنه‌های البرز که با حریر سبز پوشیده شده، منظری شگرف آفریده که زبان از وصف آن عاجز و چشم از درک همه زیبایی آن قاصر است.

آستارا از شهرهای مرزی ایران است که چنین آب و هوایی واقع شده و به سبب همین موقعیت به یکی از بهترین مقاصد توریستی و سکونتگاهی کشور تبدیل شده است؛ اما بودن در چنین منطقه‌ای سراسر حُسن نیست، گاه برخورداری از آنچه برای بسیاری از شهروندان دیگر شهرها آرزویی است دست نیافتنی، برای آستارا نشینان معضلی می‌شود لاینحل.

شهر در محصره آب‌ها

محمدرضا رزمی از شهروندان آستارا می‌گوید: من ساکن خیابان کشاورز هستم، در بن بست اول و سوم این خیابان در هنگام بارندگی به علت آبگرفتگی، عبور و مرور برای ساکنان و عابران پیاده بسیار سخت انجام می‌شود.

او با بیان اینکه شهرداری در این خیابان برای هدایت آب‌های سطحی کانال احداث کرده، اما متأسفانه کارساز نبوده است، تصریح می‌کند: شهرداری هر ساله به عناوین مختلف از مردم عوارض دریافت می‌کند، اما آن طوری که از آن انتظار می‌رود، به شهروندان خدمات ارائه نمی‌کند.

شهروز علیان، دیگر شهروند آستارایی عنوان می‌کند: در حال حاضر بسیاری از کوچه‌های فرعی خیابان کشاورز آسفالت نیست و بارها وجود چاله، دست انداز و آب گرفتگی باعث آسیب دیدگی خودروهای شهروندان شده است.

او با بیان اینکه ظرفیت فاضلاب اماکن مسکونی و تجاری آستارا در هنگام حضور انبوه مسافران و بارندگی شدید به سرعت تکمیل می‌شود، اضافه می‌کند: فاضلاب شهری در اکثر مواقع به داخل معابر عمومی و رودخانه‌ها سرازیر و باعث آلودگی محیط زیست و بوی تعفن می‌شود؛ فصل بارندگی در پیش است و مسئولان باید فکری به حال این وضع بکنند.

بهنام عسگری، یکی دیگر از شهروندان آستارا با بیان اینکه آبگرفتگی معابر آستارا یکی از معضلات و مشکلات اصلی این شهر است و سال‌هاست شهروندان آن رنج می‌دهد، می‌گوید: در هنگام بارندگی اکثر خیابان‌های این شهر به ویژه عباسیه، گمرک و خیابان مرزداران دچار آبگرفتگی شدید می‌شود.

او با بیان اینکه در هنگام بارندگی مقابل پایانه مرزی و گمرگ شرایط بسیار بدی دارد و تردد برای گردشگران به ویژه مسافران خارجی به سختی انجام می‌شود، اضافه می‌کند: بارندگی شدید باعث سرریز شدن آب کانال‌ها و فاضلاب‌های منازل مسکونی و تجاری به داخل شهر و آلودگی محیط زیست، آب‌های زیر زمینی و موجب بسیاری از بیماری‌ها می‌شود؛ این مسئله در آینده برای شهروندان و دولت مشکلات بسیار حادی ایجاد می‌کند.

این شهروند آستارا می‌گوید: شهرداری با توجه به اینکه از شهروندان عوارض دریافت می‌کند باید با برنامه ریزی مناسب و استفاده از کارشناسان متخصص عمران با ایجاد لوله گذاری و احداث کانال، آب‌های سطحی را به طور کامل از محدود شهری به سمت رودخانه‌ها هدایت کند. رودخانه‌های شهری هم در حال حاضر اصلاً وضعیت مناسبی ندارند. شهرداری باید قبل از فرا رسیدن فصل پاییز و بارش باران‌های شدید، آن‌ها را لای روبی کند تا شهر دچار سیلاب و آبگرفتگی نشود.

توسعه شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی

گلایه‌های شهروندان در حالی مطرح می‌شود، که جواد معیتی، شهردار بندر آستارا اظهار می‌کند: در سه سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در جهت هدایت آب‌های سطحی در این شهر انجام شده است.

او می‌گوید: شهرداری در این مدت، عملیات احداث شبکه جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی شامل جدول گذاری و اجرای کانیوو در انتهای کوچه تخته فروش، خیابان نبوت در غلام محله و تقاطع خیابان مطهری در مجموع به طول یک هزار و ۵۰ متر، در خیابان شهید عین اله زاده (کشاورز)، داخل محوطه گمرک، خیابان شهید حاجی عباسی به طرف بلوار جمهوری اسلامی به طول ۲۰۰ متر اجرا کرده است.

به گفته شهردار آستارا شهردار آستارا ادامه می‌دهد: در این مدت، احداث کانال بتنی با پوشش دال بتنی مسلح در خیابان شهید رجایی به طول ۸۰۰ متر، در کوچه هفتم رحمانی و انتهای شالیزار و غلام محله روبروی هتل نگین، کانال بتنی با پوشش فلزی در کوچه علی شیرزاد (کوی ستارزاده) به طول ۱۶۰ متر، کانال روباز در محوطه ترمینال مسافربری و بلوار جمهوری به طول ۳۵۰ متر و در خیابان اسکله از میدان زکات به طرف میدان شهید تقوی به طول ۲۱۰ متر جهت جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی انجام شده است.

معیتی اضافه می‌کند: آغاز عملیات اجرایی احداث کانال برای تکمیل پروژه در بیرون محوطه گمرک در بلوار جمهوری اسلامی به طول ۱۵۰ متر، اتمام عملیات اجرایی کانال هدایت آب‌های سطحی در بلوار جانبازان روبه‌روی مسکن معلولان به طول ۱۳۰ متر اجرا شده است.

او می‌گوید: جوی جدول جهت جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی در ضلع غربی خیابان فارابی به طول ۹۰۰ متر، حد فاصل خیابان حافظ تا خیابان قدس به طول ۴۰۰ متر، در خیابان ۲۴ متری فرهنگیان به طول ۷۰۰ متر، در کوی دانش به طول ۹۰۰ متر، در هشت متری اول خیابان کشاورز و کانیوو در کوچه بهشت کاکتوس‌ها احداث شده است.

شهردار آستارا می‌افزاید: در این مدت، نهر بتنی با پوشش فلزی در کوچه‌های تابنده، انتهای شالیزار به طرف نجاتی، انتهای کوچه حسینیه، ستارخان، هفتم و نهم شهید خدایی، اول حکیم نظامی غربی، هفتم فارابی، ستار زاده، پنج، هفت و ۱۹ شهید رستمیان، اول و سوم اکبرزاده، وحدت سه در شهرک عباس آباد در مجموع به طول یک هزار و ۹۵۰ متر انجام شده است.

معیتی خاطرنشان می‌کند: اجرای فاز دوم احداث کانال هدایت آب‌های سطحی غلام محله و بخشی از شهرک عباس آباد به طول ۱۶۰ متر، در انتهای خیابان شالیزار به طول ۳۰ متر و اصلاح کف کانال در خیابان خواجه نصیر الدین طوسی در فاز دوم شهرک عباس آباد به طول ۲۱۰ متر و دو کانیو در زمین‌های شیلات، کوچه‌های ضلع جنوبی بلوار معاد، بن بست دوم خیابان فرهنگ، میناخانی، سلمان نژاد، نهانی، شمسی نژاد، شهرک نصیرنیا، کوچه دوم نجاتی و بن بست پنجم خلیل آباد و انشعابات کوچه پنجم نهانی و هفتم رستمیان و انتهای خیابان نبوت در غلام محله در مجموع به طول شش هزار متر، بهسازی و اصلاح کانال راهروی اصلی بازار بزرگ ساحلی به طول ۲۳۰ متر انجام شده و احداث کانیوی بتنی پیش ساخته جهت هدایت آب‌های سطحی در شهرک ولیعصر (عج)، کوچه ۱۵ شهید رستمیان، خیابان شهید رجایی و کوچه اول بلوار معاد به اتمام رسیده است.

افزایش سدهای محلی

سخنان شهردار آستارا در حالی مطرح می‌شود که به گفته شایان ناصری، معاون خدمات شهری شهرداری این شهر از ابتدای سال جاری تمامی کانال‌های سطح شهر در کوی نجاتی و قنبر محله، عباسیه، حکیم نظامی، شهید خدایی، کشاورز، خیابان ساحل، پور زاهدان، سفیر امید، خلیل آباد و کوچه‌های شهید رستمیان، آبدینگ سرپوشیده حدفاصل خیابان شهید خدایی تا خیابان شالیزار لایه روبی، شستشو و پاکسازی شده است.

او می‌افزاید: طبق برنامه پیش بینی شده در زمان بارندگی سه اکیپ ۳۲ نفره از نیروهای خدمات شهری در محلات و خیابان‌ها برای رفع آبگرفتگی در سه شیفت در حالت آماده بودند و خوشبختانه در زمینه هیچ گونه مشکلی نداشتیم.

معاون خدمات شهری شهردار آستارا اضافه می‌کند: در این مدت برای جلوگیری از سیلاب و آبگرفتگی با تلاش نیروهای خدمات شهری زیر دهانه پل‌های فارابی و ولیعصر پاکسازی شده است.

ناصری عنوان می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون شهرداری با همکاری اداره حفاظت از محیط زیست سدهای محلی را برای جلوگیری از ایجاد سیلاب و آبگرفتگی، جمع آوری کرده است.

به گزارش ایمنا، شهر بندر مرزی آستارا که از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور است با ۵۱ هزار و ۵۷۹ نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

کد خبر 441819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.