قانون انتخابات دگرگون می‌شود

طرح یکسان سازی قیمت ارز، اصلاح قانون انتخابات، فرآیند اصلاح آئین‌نامه مجلس شورای اسلامی و سفر دو هیئت آمریکایی و صهیونیستی به امارات از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۱۱شهریورماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر باید و نباید ارز تک نرخی به بررسی طرح یکسان سازی قیمت ارز پرداخت و نوشت: یکی از مهم‌ترین مسائل در اقتصاد ایران، نرخ ارز است که بر تمامی ابعاد اقتصادی کشور از جمله معیشت مردم تأثیر می‌گذارد. از افزایش روزبه‌روز قیمت ارز گرفته تا چند نرخی بودن آن مسائلی است که بارها مورد بحث و بررسی کارشناسان و صاحبنظران قرار گرفته است. چند نرخی بودن ارز از آن دست مواردی است که به گفته کارشناسان چالش‌های بسیاری را برای اقتصاد به وجود می‌آورد به همین دلیل تک‌نرخی شدن ارز از جمله مهم‌ترین مطالبات فعالان اقتصادی از دولت بوده، مسئله‌ای که تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

به تازگی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی از تک نرخی شدن ارز خبر داد. عبدالناصر همتی چندی پیش در برنامه تیتر امشب سیما که به مناسبت هفته دولت حضور یافته بود، در خصوص تک‌نرخی شدن ارز گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حل شود سیاست ما نزدیک شدن نرخ ارز نیما و بازار است که به تدریج نزدیک می‌شود. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مقدمه تک‌نرخی شدن ارز ایجاد خواهد شد. مسئله‌ای که واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند که سیاست‌ها برای تک‌نرخی شدن ارز بهترین اقدام برای کنترل قیمت آن است.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر قانون انتخابات دگرگون می‌شود به بررسی اصلاح قانون انتخابات پرداخت و نوشت: اصلاح قانون انتخابات مسأله‌ای بوده که تاکنون بارها و بارها در خصوص آن صحبت شده و افراد مختلفی از حقوقدان‌ها گرفته تا نمایندگان مجلس و حتی فعالان سیاسی در خصوص آن اظهارنظر کرده‌اند. این مساله در مجلس نهم و دهم نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته و حتی مجلس دهم با تغییراتی این قانون را به تصویب رسانده است اما شورای نگهبان با ایراداتی که به مصوبه مجلس گرفته آن را برای اصلاح و ترمیم به مجلس عودت داده تا ایرادات و اشکالات گرفته شده برطرف و دوباره به شورای نگهبان فرستاده شود. اما عمر مجلس دهم کفاف بررسی اشکالات وارده شورای نگهبان به این طرح را نداد و ادامه کار در اختیار مجلس یازدهم قرار گرفت و به نظر می‌رسد مجلس یازدهمی‌ها نیز عزم جزمی برای اصلاح قانون انتخابات دارند. هر چند به اذعان عده‌ای چه بهتر که این قانون در مجلس یازدهم بررسی، تصویب و به شورای نگهبان فرستاده شود؛ چراکه به جهت همگرایی مجلس اصولگرای یازدهم با شورای نگهبان می‌توان این انتظار داشت که این قانون مصوب مجلس با کمترین ایرادات و اشکالات از سوی شورای نگهبان مواجه شده و با تأیید این شورا برای اجرا به دولت ابلاغ شود. مسلماً اصلاح قانون انتخابات می‌تواند بسیاری از مشکلات در این حوزه را از جمله ثبت نام بی‌شمار کاندیداها برای انتخابات ریاست‌جمهوری یا مجلس از بین ببرد و ما فقط شاهد حضور چهره‌های سیاسی در انتخابات باشیم. باید دید این اصلاحی که در قانون انتخابات صورت می‌گیرد تا چه میزان می‌تواند مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر فراموشی یک رؤیا به بررسی فرآیند اصلاح آئین‌نامه مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: استقلال پارلمان شاید کلیدواژه‌ای است که از منتهی‌الیه چپ سیاست ایران گرفته تا راست‌گرایان به آن معتقدند و گاه و بی‌گاه میان اظهاراتشان به این موضوع پرداخته و از لزوم تحقق تمام و کمال آن در جمهوری اسلامی سخن به میان می‌آورند ولی آنچه این دو دیدگاه را از هم تمییز می‌دهد، چگونگی دستیابی به این استقلال است. اصلاح‌طلبان به عنوان جریان سیاسی که حداقل در قیاس با اصولگرایان بیشتر با بدنه دانشگاهی و روشنفکری ایران در ارتباط‌اند، راهکار این مهم را اتکای تمام و کمال به مردم و در نظرگیری خواست عموم جامعه به جای نهادهای حاکمیتی می‌دانند ولی در نقطه مقابل، اصولگرایان به کل منکر دخالت برخی نهادها در امور مجلس شده و ماجرا را به شخص نمایندگان تقلیل می‌دهند؛ رویکردی که سبب شده این روزها و در شرایط فعالیت یازدهمین دوره مجلس در ایران، ناظران بیش از پیش دلهره نوع روابط شورای نگهبان با پارلمان را داشته باشند. شورای نگهبان در روزهای فعالیت مجلس دهم گاه و بی‌گاه به انتقاد از نمایندگان و مصوبات‌شان پرداخت و در خاتمه نیز گسترده‌ترین رد صلاحیت تاریخ جمهوری اسلامی را رقم زد. همسویی و همراهی مجلس‌یازدهمی‌ها با شورای نگهبان مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند مانع ایجاد دوباره چنین تشنج‌هایی در روابط ۲۹۰ منتخب مردم و ۱۲ منصوب و منتخب مجلس شود ولی در این میان و چنان‌که از اخبار و اظهارات رسمی نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان پیداست، به نظر می‌رسد شورای نگهبان به همین قانع نیست و تلاش دارد کنار اصلاح هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان و ایجاد امکان نظارت بر عملکرد نمایندگان در دوران ۴ ساله حضورشان در مجلس در فرآیند اصلاح ساز و کار قانونگذاری در پارلمان نیز وارد شده و خواسته‌های خویش را محقق سازد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر محرک مشترک پنج بازار نوشت: بازارهای سرمایه‌ای در چهار سال اخیر با نوسان قیمتی روبه‌رو بودند؛ اما به‌نظر می‌رسد نگاه‌های متفاوتی در شناسایی محرک این بازارها وجود دارد. برخی نوسانات قیمت دارایی‌ها را به عواملی نظیر سفته بازی، افزایش قیمت تولیدکننده و فروشنده و رفتار بازیگران اقتصادی نسبت می‌دهند. در مقابل، برخی با یک نگاه جامع‌تر، تغییر در روند متغیرهای پولی و اقتصادی را عامل مشترک ایجاد این نوسان می‌دانند. یک گزارش رسمی، به بررسی رفتار پنج بازار سهام، خودرو، مسکن، ارز و طلا پرداخته است. بررسی این گزارش در سال‌های ۱۳۹۵ تا انتهای بهار ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که شکاف میان رشد نقدینگی و تولید ناخالص داخلی، عامل مشترکی برای نوسان قیمتی بازارها بوده است. شکاف میان حجم نقدینگی و تولید ناخالص داخلی باعث شده که نقدینگی اضافی، وارد بازارهای سرمایه‌ای شود و در نتیجه عامل مشترکی برای نوسان این ۵ بازار شود. مطابق این گزارش، به‌نظر می‌رسد که شکاف ایجادشده در نقدینگی و تولید اقتصادی در سه فصل اخیر بیشتر بازار سهام را تحت‌تأثیر قرار داده است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر همزمان با فرود اولین هواپیمای اسرائیلی، آتش بر جان امارات افتاد به بررسی سفر دو هیئت آمریکایی و صهیونیستی به امارات پرداخت و نوشت: امارات و رژیم صهیونیستی ۲۳ مرداد ماه پس از سال‌ها روابط غیررسمی و پنهانی سرانجام روابط خود را علنی و رسمی کردند. این مسئله با واکنش قاطع جهان اسلام و حتی برخی از مردم امارات مواجه شد که آن را خیانت امارات به فلسطین تلقی کرده و بعضاً این کشور را تهدید و امنیت آن را تمام شده تلقی کردند. در ادامه این روند، مقامات رژیم صهیونیستی از جمله رئیس‌موساد به ابوظبی سفر کرد. اولین پرواز رسمی بین تل‌آویو و ابوظبی نیز دیروز انجام شد اما در میان وقوع دو انفجار در دوبی و ابوظبی! دیروز پرواز شماره اِل‌وای ۹۷۱ شرکت صهیونیستی اِل‌عال فرودگاه بن‌گوریون واقع در تل‌آویو را به مقصد ابوظبی ترک کرد و اولین پرواز رسمی مستقیم از فلسطین اشغالی به امارات عربی متحده نام گرفت. در این پرواز یک هیئت آمریکایی به سرپرستی جارد کوشنر داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا به همراه رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برایان هوک رئیس‌گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا (که به زودی کنار گذاشته خواهد شد)، و یک هیئت صهیونیستی به سرپرستی مئیر بن‌شبت مشاور امنیت داخلی این رژیم حضور داشتند.

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، کوشنر پیش از پرواز و در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ما در آستانه سوار شدن به اولین پرواز تاریخی مسافری از اسرائیل به یک کشور حاشیه خلیج‌فارس هستیم و امیدواریم این آغازگر یک حرکت تاریخی باشد. اوبرایان نیز با ادعای اینکه امروز، روز صلح رژیم صهیونیستی با امارات است، اظهار کرد: از نخست‌وزیر نتانیاهو، ولیعهد محمد بن‌زاید و رئیس‌جمهور دونالد ترامپ به‌خاطر رهبری‌شان تشکر می‌کنیم. هر سه شجاعت زیادی برای پذیرش ریسک برای صلح نشان دادند. این پرواز از آسمان عربستان صورت گرفت و آل‌سعود نیز برای اولین بار علناً اجازه عبور هواپیمای رژیم صهیونیستی را از روی خاک خود صادر کرد!

صهیونیست‌ها می‌گویند، قرار است در سفر این دو هیئت به امارات، جزئیات توافق عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی در جلساتی با حضور نمایندگان دو رژیم و همچنین آمریکا در ابوظبی، پایتخت امارات مشخص شود. پیشتر، یک هواپیمای شرکت اماراتی الاتحاد برای رساندن تجهیزات و کمک‌های پزشکی به فلسطینی‌ها در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا، به تل‌آویو پرواز کرده بود.

کد خبر 441798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.