کشاورزان خوانسار چند شب در نوبت آبیاری می‌مانند

رئیس شورای شهر خوانسار گفت: زمین‌های کشاورزی خوانسار متراژ بالایی ندارد بلکه در متراژهای کوچک ساخته شده‌است؛ گاهی یک کشاورز برای آبیاری زمین خود برحسب نوبتی که به وی می‌رسد مجبور خواهد شد چند شب را برای آبیاری وقت بگذارد.

محمدتقی اورعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مشکلات کشاورزان خوانسار اظهار کرد: چند سال است در شهرستان خوانسار مطالبه تقسیم عادلانه آب انهار ۱۱ گانه را داریم، اما این مطالبات نتیجه مشخصی نداشته‌است.

وی افزود: در دو سال اخیر به دلیل آنکه آبسالی بوده کشاورزان کمتر این موضوع را مطالبه کرده‌اند اما هم‌چنان تقسیم عادلانه آب در شهرستان یکی از معضلات کشاورزان است.

نماینده خوانسار در شورای استان اصفهان با بیان اینکه تقسیم عادلانه آب در این شهرستان هنوز انجام نشده، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشاورزی در خوانسار سنتی بوده و آبیاری به روش غرق آبی انجام می‌شود همواره با مشکل تقسیم عادلانه آب روبه‌رو هستیم.

اورعی خاطرنشان کرد: زمین‌های کشاورزی خوانسار متراژ بالایی ندارد بلکه در متراژهای کوچک ساخته شده‌است؛ گاهی یک کشاورز برای آبیاری زمین خود برحسب نوبتی که به وی می‌رسد مجبور خواهد شد چند شب را برای آبیاری وقت بگذارد.

وی با بیان اینکه ایزوله کردن انهار نیز یکی دیگر از مطالبات کشاورزان خوانسار است، اضافه کرد جهاد کشاورزی شهرستان تاکنون در این خصوص اقداماتی انجام داده اما لازم است برای جلوگیری از هدررفت آب، انهار ایزوله شود؛ در قسمت‌های پایین دست شهر اغلب افرادی که از نظر مالی ضعیف اند ساکن هستند و انجام این امر در توان آن‌ها نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر خوانسار با تاکید بر لزوم توجه به حریم کاشت درختان، ادامه داد: درختان گردویی که اکنون به اندازه درختچه هستند در مکان‌هایی کشت می‌شود که مشخص است در ۱۰ سال آینده تمام زمین‌های اطراف را سایه‌اندازی کرده و به حریم سایر زمین‌ها تجاوز می‌کند.

وی اضافه کرد: پیش از این مردم با گذشت از این مسائل عبور می‌کردند اما اکنون با توجه به اینکه افراد برای باغات و زمین‌های خود دیوار حریم جداگانه قائل هستند درگیری‌های قابل توجهی برای این مسئله در شهرستان به وجود آمده بنابراین لازم است در این خصوص اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های لازم انجام شود.

اورعی با انتقاد از ضعف در نظارت بر قطع درختان گردو در جریان ساخت‌وسازها، افزود: سال گذشته حدود هشت هزار تن آلو در شهرستان خوانسار تولید شد که بخش قابل توجهی از آن به دلیل نبود سردخانه از بین رفت.

کد خبر 441794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.