اصفهان چه گام‌هایی برای برابری فرصت‌های خلق ثروت برداشته است؟

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اقدامات شده برای توزیع عادلانه فرصت در زمینه کارآموزی، دسترسی به مشاوران کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در اصفهان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی در برنامه زنده تلویزیونی "اینجا اصفهان" توزیع نابرابر فرصت‌های خلق ثروت را یکی از معضلات جهان دانست که سبب شکل‌گیری جنبش‌های اعتراضی مانند جنبش وال استریت شده و اظهار کرد: این توزیع نابرابر و بروز اختلافات طبقانی در ایران و اصفهان نیز وجود دارد و شهروندان در به‌دست آوردن شانس فعالیت اقتصادی دارای شرایط یکسان نیستند.

وی افزود: فراهم بودن محیط کسب‌وکار برای افراد مختلف متفاوت بوده و ممکن است یک نفر نسبت به فردی دیگر با خصوصیات یکسان فرصت‌های بیشتری برای فعالیت اقتصادی داشته باشد؛ این فرصت‌ها با افزایش سن فرد کمتر می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: قطعاً وجود فرصت‌های متعدد برای یک نفر باعث خرسندی بوده و قرار نیست این تعدد فرصت از او گرفته شود بلکه باید این فرصت‌های خلق ثروت برای همه افراد یکسان وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اصفهان در رده نخست شهرهای ایران از لحاظ سرانه فضای سبز قرار دارد، خط دو مترو درحال احداث است و وجود پروژه‌های متعدد دیگر می‌تواند ارزش این شهر را افزایش دهد بنابراین هرچه پیش می‌رویم استانداردهای شهر بالاتر رفته و شرایط محیط برای حضور سرمایه‌گذاران تسهیل می‌شود اما در شرایطی که این ارزش با پول تمام مردم شهر به دست آمده، تنها قشر خاصی می‌توانند از آن استفاده کرده و در شهر سرمایه‌گذاری کنند.

ایجاد پویش پیشتازی برای توزیع عادلانه فرصت‌های کارآموزی

خسروی با بیان اینکه در جامعه امروز برای کارآموزی و شاگردی کردن هم فرصت یکسانی ایجاد نشده، اضافه کرد: در این راستا عده‌ای از جوانان اصفهان "پویش پیشتازی" را با حمایت مدیریت شهری به راه انداخته‌اند تا دیگر نوجوانان و جوانان شهر بتوانند در شرکت‌ها و سازمان‌های متقاضی، به عنوان کارآموز و نیروی داوطلب حضور پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری قانونی راه‌اندازی این پویش با تعامل اداره کار انجام شد و فنی و حرفه‌ای نیز برای صدور گواهینامه مشارکت می‌کند تا هرچند کوچک، بتوان حداقل در زمینه کارآموزی فرصت‌های برابری در اصفهان ایجاد کرد.

تشکیل باشگاه مشاوران برای توزیع عادلانه دسترسی به مشاور

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این نابرابری به این حد خلاصه نشده و یک نوجوان و جوان زمانی که به‌طور جدی قصد ورود به بازار کار را دارد با نابرابری در دسترسی به مشاور خوب کسب‌وکار مواجه شده و هرچه افراد به سنین بالاتر می‌رسند این اختلاف و نابرابری شدت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در سنین بالاتر، جوانی که توانسته با ایجاد یک کسب‌وکار پس‌اندازی به دست آورد، در نوسانات بازار با خرید طلا، سهام و ارز سرمایه خود را افزایش می‌دهد اما فردی که فرصت کسب‌وکار نداشته، همچنان ناظر است.

خسروی تصریح کرد: افزایش سرمایه در سنین بالاتر زمینه‌ای برای حضور فرد در فعالیت صادراتی و فرصت سرمایه‌گذاری در ملک را فراهم می‌کند و این روند جامعه را به سمت دو قطبی شدن پیش خواهد برد.

وی با تاکید بر اینکه باید از هیچ تلاشی برای توزیع برابر خلق ثروت دریغ نکنیم، افزود: سال‌ها بود که حتی مدیران و فعالان کهنه‌کار اصفهان از نبود مشاور مناسب در زمینه ساختار سازمانی، برندینگ و مالکیت فکری رنج می‌بردند و این شرایط برای مدیران و فعالان جوان سخت‌تر بود بنابراین از مهرماه ۹۵ برخی فعالان اقتصادی شهر طرح موضوع کرده و تصمیم گرفتند دوره‌های باشگاه مشاوران را برگزار کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: این طرح به‌طور آزمایشی و به مدت سه ماه برگزار شد که در این مدت تنها در زمان شیوع کرونا تعطیل شده بود و از ابتدا و در اولین سه‌شنبه هرماه، مشاوران کسب‌وکار در یک محوطه‌ای دانش خود را برای انتقال به جوانان به‌طور رایگان عرضه می‌کنند.

وی اضافه کرد: اکنون به دلیل شیوع کرونا دوره‌ها غیرحضوری برگزار شده و این اواخر تعداد مشاوران به ۴۰ نفر رسیده است تا قدمی برای کاهش نابرابری در دسترسی به مشاوران کسب‌وکار باشد.

ایجاد صندوق زمین و مسکن برای توزیع عادلانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری

خسروی با بیان اینکه صنعت ساختمان یکی از صنایع پول‌ساز است اما افراد برای ورود به آن باید یک منبع مالی چند میلیارد تومانی در اختیار داشته باشند، ادامه داد: چند سال پیش سازمان بورس و اوراق بهادار اجازه داد صندوق‌هایی تشکیل شود تا هر شهروندی با هر میزان پس‌اندازی بتواند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کند که یکی از آن‌ها صندوق زمین و ساختمان است.

وی گفت: بیش از هشت سال از این موضوع می‌گذرد اما در کشور تنها چهار صندوق زمین و ساختمان مجوز گرفته‌اند درحالی که بخش خصوصی می‌تواند برای ایجاد چنین صندوقی به بورس درخواست بدهد و پس از تأیید نهادهای ناظر مالی پذیره‌نویسی کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر این صندوق‌ها ایجاد شود حجم بالایی از نقدینگی وارد بازار مسکن شده و می‌توان اجرای پروژه‌های عظیمی را شروع کرد به نحوی که فرصت‌هایی که میان مردم توزیع می‌شود برابر باشد.

وی افزود: این موضوع یکی از ابزارهای نوین تأمین مالی است که شهرداری را مکلف کردیم آن را در شهر فعال کند و البته شهردار اصفهان نیز از انجام آن استقبال کرد چون از هر جهت به نفع شهر خواهد بود.

خسروی گفت: در این مسیر چالش‌هایی نیز وجود دارد که تشکیل صندوق را دچار تأخیر کرده است؛ به‌طور مثال سازمان بورس اصرار دارد که زمینی که در آن ساختمان احداث می‌شود سند شش دانگ داشته باشد و سرمایه‌گذار بخش خصوصی و خوشنام در این حوزه ورود کند.

وی اضافه کرد: تعیین زمین مناسب با توجه به ابعاد پروژه و پیدا کردن سرمایه‌گذار بخش خصوصی که بتواند منابع مالی مردم را مدیریت کرده و حجم سرمایه آن‌ها را افزایش دهد، دشواری خاص خود را دارد و اجرای طرح را به تأخیر انداخته است.

تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای حفظ طبقه خلاق

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از پرسودترین فعالیت‌های اقتصادی دنیا، صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر است، ادامه داد: این صنعت پس از جنگ جهانی دوم شروع بکار کرد و در دو دهه اخیر توسعه یافت و اکنون گفته می‌شود سوددهی تا هزار درصد در آن رایج است.

وی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور را رصد کرده و آن‌هایی که قابلیت جذب سرمایه دارند به مشارکت دعوت می‌کند.

خسروی اضافه کرد: بسیاری از این شرکت‌ها منابع مالی کافی ندارند اما ایده‌هایشان عالی بوده و با تزریق منابع مالی کوچک می‌توانند تبدیل به شرکت‌های بزرگ شوند.

وی اظهار کرد: تأمین مالی کارآفرینان از طریق وام بانکی مناسب نیست چون نیاز است سرمایه‌گذار طرح‌های کارآفرینی در خطر آن نیز سهیم شود بنابراین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌تواند در این حوزه پاسخگو بوده و به بهبود اکوسیستم کارآفرینی کمک کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ارائه گزارش یک پژوهش مرکز در شهریور ۹۷، خاطرنشان کرد: گزارشی از عمر صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در صحن شورا ارائه شد و وضعیت کشورهای همسایه که دنبال توسعه و قطبیت یافتن در این حوزه هستند با کشور خودمان مقایسه شد. بر اساس یافته‌ها ۳۰۰ میلیارد تومان منابع خطر پذیر در کشور وجود داشت که تمام آن در تهران متمرکز شده و سهم سایر شهرها صفر بود؛ در نتیجه این اتفاق، طبقه خلاق مجبور است برای جذب منابع مالی از زادگاه خود به پایتخت مهاجرت کرده و شهرهای دیگر طبقه خلاق و مولد خود را ازدست می‌دهند.

خسروی اظهار کرد: برای جلوگیری از تبعات این موضوع شهرداری را مکلف به ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر به ارزش اولیه هفت میلیارد تومان کردیم که دو میلیارد آن را شهرداری و پنج میلیارد را بخش خصوصی سهیم شده است.

وی گفت: این صندوق اکنون مراحل نهایی ثبت را طی می‌کند و امیدواریم چند مورد سرمایه‌گذاری را تا پایان سال در آن شاهد باشیم و بتواند پذیره‌نویسی کرده و روی اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری، مشارکت مردمی را جلب کند تا در نتیجه آن زمینه حفظ شبکه خلاق شهر فراهم شود.

کد خبر 441790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.