سه ویتامین ضروری برای استحکام استخوان کودکان/طبع میوه خربزه سرد است یا گرم

تاثیر تعداد مواد غذایی در کوچک شدن مغز. سه ویتامین ضروری برای استحکام استخوان کودکان، طبع میوه خربزه سرد است یا گرم، مصرف پاستا و لاغری و فواید موز برای درمان اسهال در اطفال را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نایب رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، هیپو کامپ سمت چپ مغز با مصرف نوشیدنی‌های شیرین، تنقلات شور و گوشت‌های فرآوری شده به مرور زمان کوچک می‌شود.

سید ضیا مظهری، افزود: امروزه بسیاری از مواد غذایی موجود در بازار به خصوص مواد غذایی فرآوری شده آماده یا نیمه آماده حاوی مقادیر زیادی روغن و چربی‌های مضر هستند و موادی مانند سوسیس، کالباس، پیتزا، همبرگر و سیب زمینی سرخ شده دارای چربی اشباع شده و نمک زیاد بوده که علاوه بر کوچک کردن مغز، تنگی، انسداد عروق و بروز بیماری‌های قلبی عروقی را به دنبال دارند.

وی تاکید کرد: اگر سفره خانواده تحت هر عاملی قادر به تأمین انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز میلیاردها سلول تشکیل دهنده جسم افراد خانواده نباشد، بیماری‌های مختلف ناشی از کمبود مواد مغذی نیز بروز خواهد کرد.

مظهری ادامه داد: ابتلای افراد خانواده به انواع بیماری‌های عفونی، گوارشی یا ریوی ناشی از مصرف غذاهای پرچرب و پر کالری، گسترش سو تغذیه وضعیت جسمانی و توان فکری مبتلایان را به دنبال داشته و هر روز بیشتر از قبل آن‌ها را ضعیف، ناتوان و فرسوده می‌کند.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: در الگوهای تغذیه خانواده اگر زیاده‌روی و بیش خوری و بد خوری، تک‌خوری به صورت مستمر و به مدت طولانی انجام پذیرد، خطر ابتلاء به بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات اسکلتی، سرطان‌ها، افزایش پرفشاری خون، چربی خون بالا افزوده خواهد شد.

متخصص تغذیه در خصوص فواید موز، اظهار کرد: موز میوه درختی است که در جاهای گرمسیر و مرطوب به ثمر می‌رسد. برگ‌های آن بسیار دراز و عریض است و درازی برگ‌ها تا ۲ متر می‌رسد؛ موز ابتدا در غلاف صنوبری شکل قرار دارد سپس می‌شکافد و خوشه پدیدار می‌شود و در هر خوشه بیش از ۱۰۰ دانه موز وجود دارد.

مرتضی صفوی، افزود: میوه موز بسیار خوشمزه و خوش طعم است و درخت آن در حدود ۳ متر ارتفاع دارد. معمولاً موز را به صورت نارس از درخت چیده و در میان کاه می‌گذارند و تا زرد و شیرین شود، اما در تجارت، به وسیله مواد شیمیایی مانند اتیلن و استلن، رنگ موز را زرد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این میوه در جنوب ایران نیز تولید می‌شود، گفت: از میوه و پوست آن استفاده شده و خاصیت غذایی زیادی دارد و از نظر ترکیبات بسیار به گندم نزدیک است.

وی با اشاره به اینکه موز برای اطفال و اشخاص سالخورده و کسانی که تازه از بستر بیماری برخاسته‌اند بسیار مفید است، اظهار کرد: قند موجود در موز بسیار مرغوب تر از قند شیرینی، برای سلامتی اطفال مفید است.

فواید موز برای درمان اسهال در اطفال

این متخصص تغذیه با بیان اینکه موز میوه‌ای گرم و دارای ویتامین‌های B۱، B۲، C است، اضافه کرد: موز غذای کاملی برای کودکان و افراد مبتلا به سو هاضمه است.

صفوی اضافه کرد: موز مانند سایر میوه‌ها خون را قلیایی کرده و در نتیجه صافی، تعادل و پاکی خون ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه اوره اضافی در خون را دفع کرده و برای افراد مبتلا به بیماری قلبی، ورم کلیه و بیماری‌های تورمی مفید است.

وی با تاکید بر اینکه موز برای درمان بیماری‌های اسهال شدید و اسهال در اطفال مفید است، تصریح کرد: ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم از آن را می‌توان به صورت پوره در آور با کمی آب برنج مخلوط کرده و به این بیماران داد.

این متخصص تغذیه موز را میوه‌ای معتدل، مقوی و چاق کننده توصیف کرد و افزود: موز جهت تسکین سرفه و خشونت حلق مؤثر بوده و برای افرادی که درد کلیه دارند نیز مفید است.

صفوی با اشاره به اینکه موز به علت داشتن مقدار زیادی فسفر در افزایش هوش و حافظه کودکان تأثیر زیادی دارد، خاطرنشان کرد: نیروی بدنی مادر را افزایش داده و مانع از سقط جنین می‌شود.

وی با بیان اینکه موز دارای مواد معدنی پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم و روی است، ادامه داد: این میوه برای افرادی که نمی‌توانند مواد قندی را به خوبی هضم کنند یا مبتلا به ورم معده، دیابت و چاقی هستند، زیان‌آور است.

این متخصص تغذیه، اظهار کرد: بر اینکه زیاده روی در مصرف موز باعث ایجاد حساسیت در بدن می‌شود و موجب خارش‌های شدید خواهد شد، باید از مصرف موزهای نارس یا کهنه و سیاه خودداری کرد.

طبع میوه خربزه سرد است یا گرم؟

خربزه یکی از بهترین میوه‌های تابستان است که طبع گرم و تری دارد و دارای ویتامین‌های A، B، C و کلسیم، پتاسیم و فسفر است. خربزه میوه‌ای درشت، آبدار و خوشمزه است که از تیره کدوییان است. خربزه را به دلیل طبع گرمی که دارد نمی‌توان به صورت ناشتا میل کرد، زیرا ممکن است که مشکلات صفرایی ایجاد کند و همچنین خوردن آن بلافاصله بعد از غذا نیز مشکل‌ساز است و هضم غذا را دچار مشکل می‌کند. با توجه به این نکات پی می‌بریم که بهترین زمان برای خوردن خربزه بین دو وعده غذایی است به صورتی که غذای اول از معده رد شده باشد.

خربزه میوه بسیار آبداری هست و همین باعث شده است که کالری پایینی داشته باشد، ولی به دلیل داشتن فیبر بالایی که دارد باعث کاهش وزن و لاغری شما می‌شود. ویتامین A در بهبود بینایی افراد کمک بسیار زیادی می‌کند یکی از جمله میوه‌هایی که ویتامین A دارند می‌تواند به خربزه اشاره کرد.

بتاکروتن موجود در خربزه باعث کاهش احتمال ابتلاء به آب مروارید می‌شود و می‌تواند از چشم‌های شما مراقب کند. از دیگر ویتامین‌های موجود در خربزه، ویتامین C است که در کنار ویتامین A سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با تحریک گلبول‌های سفید بدن عفونت‌ها را از بین می‌برند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شود که می‌تواند با رادیکال‌های بدن مبارزه کند، خطر ابتلاء به سرطان را کاهش دهد. خربزه دارای پتاسیم است و همان ظور که گفته شد میوه آبداری است که مقداری ادرارآور است، با مصرف خربزه می‌توانید کلیه را شستشوی دهید و سموم بدن را دفع کنید.

گفته می‌شود که خوردن خربزه در هنگام بارداری باعث زیبایی جنین و در دوران شیردهی باعث افزایش شیر مادر می‌شود، ولی نباید در خوردن آن افراط کرد. ویتامین C موجود در خربزه یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند باعث جوان سازی و شادابی پوست شود.

خربزه دارای ویتامین B است، این ویتامین برای تقویت موهای بسیار لازم است، همچنین برای جلوگیری از ریزش مو بدن نیاز به ویتامین A دارد با خوردن خربزه می‌توانید آن‌را نیز تأمین نمائید.

پاستا بخورید لاغر شوید

ماکارونی و پاستا یکی از صدها نوع غذایی است که از کشورهای دیگر به کشور ما وارد شده و البته بعد از مدت کمی عاشقان فراوانی نیز پیدا کرده است، در این مطلب می‌خواهیم پیشنهاد استفاده از این غذای خوشمزه را بدهیم تا در مدت کوتاه بتوانید کمی از وزن اضافه‌تان را کم کنید.

پاستا به علت داشتن غلات و فیبر کافی که گروه اصلی مواد لازم برای بدن را شامل می‌شود، برای سلامت مفید است. این غذا می‌تواند منبع انرژی برای انجام کارهای روزانه‌تان باشد. همچنین ماکارونی به حل مشکلات معده نیز کمک می‌کند.

ماکارونی و پاستا به علت داشتن فیبر بالا به سیر نگه‌داشتن شما کمک می‌کند و سبب می‌شود کمتر گرسنه شوید. با یک بشقاب غذای ایتالیایی شامل ماکارونی گوش‌ماهی، بروکلی و فلفل سبز علاوه بر خوردن یک غذای سالم در طولانی مدت سیر می‌مانید.

ماکارونی و پاستا یکی از غذاهای ارزان و مقرون به صرفه است که با هر ترکیبی می‌شود آن را تهیه کرد و طعمش با انواع سبزیجات نیز عالی خواهد شد پس اگر مهمانی دارید پاستا در بعضی مواقع می‌تواند جایگزین مناسب پلو خورش، کباب و غذاهای تکراری و همیشگی شما باشد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پاستا پخت راحت و آسان آن است، اگر کارمند هستید و وقت زیادی برای پختن غذا ندارید به شما توصیه می‌کنم پاستا و ماکارونی را جزو برنامه غذایی هفتگی خودتان بگذارید و طعم‌های جدید را در غذا تجربه کنید.

سه ویتامین ضروری برای استحکام استخوان کودکان

بیشتر حجم استخوان تا ۲۰ سالگی تشکیل می‌شود. از این رو توجه به سلامت و استحکام استخوان‌ها در سنین پایین اهمیت زیادی دارد. متخصصان معتقدند داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند با استحکام بخشیدن به استخوان کودکان، باعث کاهش خطر ابتلای آن‌ها به نرمی استخوان شود. از جمله این مواد عبارتند از:

غذاهای حاوی ویتامین D

متخصصان می‌گویند برای آن‌که کلسیم بتواند در ساختار استخوان نقش آفرینی کند، نیازمند ویتامین D است. کلسیم عامل اصلی استحکام استخوان هاست، اما بدن برای جذب آن نیازمند ویتامین D است. منابع غذایی زیادی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تأمین کرد. بدن می‌تواند در معرض نور آفتاب، ویتامین D تولید کند. از این رو داشتن سبک زندگی مناسب و داشتن فعالیت در زیر نور آفتاب می‌تواند نیاز بدن به این ویتامین را تأمین کند. ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و سالمون نیز منابع مناسبی برای تأمین نیاز بدن به این ویتامین است.

ویتامین C

ویتامین C به دلیل نقش حیاتی که در ساخت کلاژن بدن ایفا می‌کند، در سلامت لثه و استخوان‌ها نقشی مهم دارد. کلاژن یکی از رشته‌های پروتئینی مهم در تشکیل ساختار استخوان است. کلاژن در استخوان با بلورهای کلسیم مخلوط می‌شود و ساختار سخت استخوان را تشکیل می‌دهد. مصرف میزان مناسب ویتامین C می‌تواند استحکام و تراکم استخوان‌ها را افزایش دهد. سبزیجات دارای برگ‌های سبز مانند کلم پیچ، اسفناج و خانواده سبزی خوردن سرشار از ویتامین C هستند. خانواده توت‌ها (شاه توت، توت فرنگی، بلو بری، تمشک، توت سفید)، لیمو ترش و مرکبات دیگر منابع غنی از ویتامین C هستند.

ویتامین B۱۲

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد افرادی که از کمبود ویتامین B۱۲ رنج می‌برند احتمال بیشتری دارد که به پوکی استخوان دچار شوند. تکثیر سلول‌ها در مغز استخوان به دلیل وجود این ویتامین است. ویتامین B۱۲ می‌تواند باعث افزایش تراکم استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی استخوان شود. به طور کلی انواع مختلف گوشت مانند گوشت ماهی، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و تخم مرغ سرشار از ویتامین B۱۲ است. مواد لبنی مانند شیر و پنیر و نیز حبوبات، دیگر منابع این ویتامین هستند.

کد خبر 441769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.