احتمال رایزنی اصلاح طلبان با شورای نگهبان ​​​​​​​؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش ایمنا، بسته خبری سیاسی ایمنا به شرح زیر است؛

ورود نیروهای مسلح به رفع مشکلات صنعت خودروسازی

سردار رسول سنایی‌راد با اشاره به بیانات راهگشای مقام معظم رهبری در دیدار تصویری اخیر با هیئت دولت، حمایت از دولت‌ها و راهبری برای توفیق دولت‌ها را از ابعاد سیره مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: قوه مجریه در متن میدان کار است و توفیق آن رضایت‌مندی مردم در راستای حل مشکلات نظام است.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با تأکید بر اینکه مشارکت وزارت دفاع به معنای انحصار صنعت دفاعی در این ماجرا نیست، تصریح کرد: هدف کمک به دولت با استفاده از ظرفیت‌های دفاعی کشور برای حل مشکلات جامعه است که مورد تأکید مقام معظم رهبری به شکل خاص است.

سنایی راد با بیان اینکه این سابقه همکاری در حوزه خودروسازی بین نیروهای مسلح و صنعت خودرو کشور در ساخت برخی قطعات در گذشته وجود داشته است، افزود: وزارت دفاع با ساماندهی و به‌کارگیری ظرفیت‌های بیرونی توانسته است برخی قطعات مورد نیاز خود را تولید کند.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا ادامه داد: دولت دوازدهم در سال آخر عمر خود به سر می‌برد و با توجه به شرایط حاکم بر کشور نوع نگاه به دولت در دیدار مقام معظم رهبری به این شکل بوده که یک سال زمان کمی نیست.

عارف برای انتخابات ۱۴۰۰ انگیزه ندارد

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس، با اشاره به برگزاری جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به صورت مجازی، اظهار کرد: در این جلسات مباحثی درباره شورای عالی سیاستگذاری مطرح شده، ولی هنوز به جمع بندی نرسیده است.

وی ادامه داد: شورای سیاستگذاری غیرفعال شده و فعالیت‌هایش به تعلیق درآمده است. جمع قابل توجهی از اصلاح طلبان معتقدند که باید گزارشی از عملکرد شورای عالی ارائه و استعفاهای اخیر بررسی و تعیین تکلیف شده و درباره ادامه کار این شورا تصمیم‌گیری شود اما با توجه به اینکه عارف خیلی انگیزه ندارد و جلسات به دلیل کرونا برگزار نمی‌شود، خوش بین نیستم که این اتفاقات رقم بخورد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه این انتقاد به اصلاح طلبان وارد است که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دچار انفعال شده‌اند، تصریح کرد: با این حال این شرایط بی سابقه نیست. بعد از انتخابات ۹۶ هم مدتی طول کشید تا دوباره اصلاح طلبان فعال شوند، البته اصولگرایان هم برای انتخابات سال بعدی خیلی فعال نیستند، ولی باید هرچه زودتر شورای سیاستگذاری تعیین تکلیف شده و کارها به لحظه آخر موکول نشود.

نامه عجیب و غیرقانونی نمایندگان به روحانی، قالیباف و رئیسی درباره یک وزیر دولت

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، در رابطه با نامه تعدادی از نمایندگان به سران قوا مبنی بر برکناری وزیر نفت گفت: بخشی از قانون اساسی مربوط به اختیارات نهادهای سیاسی و قوای سه‌گانه است، ساز و کارهای مربوط به نصب و عزل وزرا در قانون اساسی کاملاً مشخص است. مطلبی که تعدادی از نمایندگان به سران قوا برای برکناری وزیر نفت نوشتند، این صرفاً یک نامه اداری است.

او ادامه داد: آثار حقوقی راجع به نصب و عزل یک وزیر در قانون اساسی وجود دارد، این نامه فاقد آن ساز و کار است. این موضوع در قانون اساسی آمده است اینکه نماینده یا نمایندگانی بخواهند نامه بنویسند به رؤسای قوه تاکنون سبقه نداشته است. البته موضوع تفکیک وظایف و اختیارات در قانون اساسی معیار و ملاک همه، باید قرار بگیرد. سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح از حقوق نماینده است اینکه نامه‌ای بنویسند به رؤسای سه قوه راجع به نصب یک وزیر یا عزل یک وزیر، چنین چیزی در قانون اساسی نداریم.

امیری در پاسخ به این سوال که آیا این نامه را فاقد اعتبار و وجاهت قانونی می‌دانید؟ مطرح کرد: این یک نامه اداری است.

پاسخ معصومه ابتکار به احتمال حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری از چهره‌هایی مانند علی لاریجانی گفت: این خبر را نشنیدم، نشنیدم که از آقای لاریجانی حمایت کنند، اما اصلاح طلبان همیشه در جامعه ما خیرخواه بودند و خیرخواهی از این بابت بوده است که ما نباید مردم را از دست بدهیم، یعنی اگر یکطرفه در مناسبات ورود پیدا کنیم و یک طرف به سمت بحث سیاسی برویم، به نتایج خوبی نخواهیم نرسید.

ابتکار در پاسخ به این سوال که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب گفته‌اند که حمایت از لاریجانی بهتر از حمایت از چهره‌هایی مانند آقای عارف است، گفت: حالا تا آن موقع باید صبر کنیم. فعلاً زود است. هنوز روی این مباحث توافقی صورت نگرفته است. ببینید ما می‌گوئیم باید در کشور انتخاب‌ها یک دست و یک سوی نباشد، شما الان مجلس را ببینید، یکدست شده است، آیا این خوب است؟ بنابراین اگر ما همه طیف‌ها را در نظر نگیریم و ندانیم مردم کجا هستند، موفق نخواهیم بود. باید همه جریان‌هایی که نگران آینده مردم هستند و دلشان می‌خواهد که حداکثر مشارکت رقم بخورد، به فکر حذف رقیب نباشند و اجازه دهند همه در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند.

وی افزود: انتخابات مجلس یازدهم واقعه خوبی نبود و چنین مشارکتی در شأن انقلاب ما نیست. باید این فضا تغییر کند و فضا هم موقعی تغییر خواهد کرد که مردم بدانند در آینده نظام تعیین کننده هستند.

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری با همکاری شورای نگهبان تدوین شد

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی این مطلب را در جریان سفر خود به قم و در دیدار با آیت الله محمد یزدی عضو شورای نگهبان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار که هفته گذشته انجام شده است، از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با کمک مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان خبر داد و گفت: روی این قانون یک ماه کار شده و الان به صورت طرح در کمیسیون شوراها و در حال بررسی است. در این طرح برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری معیارهایی همچون سن، مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی در نظر گرفته شده است.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: بر اساس این طرح، هر کسی نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند و باید جز مقامات سیاسی باشد؛ مثلاً در سابقه خود استاندار باشد و بین ۴۰ تا ۷۰ سال سن داشته باشد و همچنین کاندیدا باید ایرانی‌الاصل باشد.

وی افزود: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری احتمالاً تا آذر ماه پس از رفع ایرادات احتمالی شورای نگهبان تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

۲۰۰ امضا پای نامه شکایت نمایندگان از زنگنه به قوه قضائیه


ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد امضاهای شکایت نمایندگان از وزیر نفت به قوه قضائیه به ۲۰۰ عدد رسیده است. همچنین تعداد امضاهای نامه نمایندگان به رئیس قوه قضائیه درباره اجرای قانون اعاده اموال نامشروع نمایندگان نیز به ۲۰۰ عدد رسیده و هر دو این نامه‌ها به رئیس قوه قضائیه تقدیم خواهد شد.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس اظهار کرد: ما بنا داریم تا این دو نامه را حضوراً به رئیس دستگاه قضا تقدیم کنیم و اقدامات مقدماتی برای گرفتن وقت برای این منظور انجام می‌شود.

ابوترابی خاطرنشان کرد: بنده به همراه آقایان علی اکبر کریمی و احمد علیرضا بیگی، مالک شریعتی و تعداد دیگری از نمایندگان حضوراً با رئیس قوه قضائیه نشست خواهیم داشت و این دو نامه را به آیت‌الله رئیسی تقدیم خواهیم کرد.

کد خبر 441768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.