۲۹۸۸ محکوم ایرانی و خارجی به کشور متبوع خود منتقل شدند

وزیر دادگستری گفت: در دولت تدبیر و امید تعداد ۲۹۸۸ محکوم ایرانی و خارجی براساس موافقتنامه‌ها و تفاهمنامه‌های حقوقی قضائی برای گذراندن ادامه دوران محکومیت به کشور متبوع خود منتقل شدند.

به گزارش ایمنا، سید علیرضا آوایی، در خصوص تفاهمنامه‌های بین‌المللی، اظهار کرد: اکنون ۸۴ موافقتنامه در زمینه معاضدت حقوقی و کیفری، استرداد مجرمان و انتقال محکومان و یادداشت تفاهم همکاری با کشورهای مختلف منعقد شده که تعداد ۳۲ این موافقتنامه ها در دوران تصدی دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

وی افزود: در بازه زمانی سال ۹۸ و سال جاری تعداد ۳۰۷ نفر از هموطنان زندانی به کشور باز گردانده شدند و در همین مدت نیز تعداد ۸۰۶ محکوم خارجی محبوس در زندان‌های ایران برای گذراندن باقیمانده محکومیت خود به کشورهای متبوع خود بازگردانده شدند.

آوایی اظهار کرد: انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری با برخی کشورها همچنان در دستور کار قرار دارد و این اقدام برکات خوبی برای کشور داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد حبس و زندان، افرادی که جرم مرتکب شده‌اند باید مجازات شوند ولی وقتی فردی خارج از کشور خود مرتکب جرمی می‌شود، بیش از خود او، خانواده گرفتار می‌شود زیرا نه امکان دیدار دارند و گاهی اوقات حتی ویزا هم به آنها داده نمی‌شود بنابراین ما بسیار حساس بودیم که این زندانیان به کشور بازگردانده شوند.

وزیر دادگستری تصریح کرد: تعدادی از زندانی که در کشورهای دیگر هستند، قاچاقچی مواد مخدر نبودند بلکه به دلیل بی اطلاعی مثلاً یکسری دارو همراه خود بردند که نمی‌دانستند که طبق قوانین آن کشور جرم است و به همین دلیل گرفتار شدند.

آوایی با اشاره به استفاده از ظرفیت تفاهمنامه‌ها برای بازگرداندن زندانیان ایرانی افزود: اخیراً طبق بررسی‌ها متوجه شدیم که دو سه زندانی ایرانی در ژاپن، زمینه برگشت به کشور دارند و علی رغم اینکه دولت هزینه کلانی باید صرف می‌کرد تا این سه زندانی بازگردند، چون می‌دانستیم نگرانی سه خانواده برطرف می‌شود، این هزینه زیاد را متحمل شدیم تا خانواده‌های آنها به آرامش برسند.

وزیر دادگستری تصریح کرد: تلاش می‌کنیم امسال با توجه به اینکه کرونا محمل قانونی خوبی برای انتقال محکومان شده، عده بیشتری از ایرانیان محکوم در خارج از کشور را به کشور منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت زندان‌ها در یکسری از کشورها آزاردهنده است و صادقانه و منصفانه علی رغم مشکلاتی که داریم، باید گفت وضعیت زندان‌های ما از بسیاری از کشورها از نظر امکانات رفاهی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی بهتر است.

آوایی گفت: تلاش کردیم محکومان در زندان‌ها فقط مجازات دوری از جامعه را تحمل کنند و دوران حبس را بگذرانند اما بنا نیست که گرسنگی، تحقیر، زجر، شکنجه، بی جایی، سرما و گرما جز مجازات باشد.

به گزارش ایرنا، وزیر دادگستری افزود: گاهی ما را سرزنش می‌کنند که جمهوری اسلامی به جای زندان هتل درست کرده اما زندانیان انسان هستند و مرتکب لغزش شده‌اند بنا نیست آنها را زجرکش کنیم.

کد خبر 441675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.