ایمنی پرتراکم‌ترین کشورهای کوچک جهان در برابر کرونا

علی‌رغم این‌که بسیاری از منتقدان، تراکم جمعیت را یکی از مؤثرترین عوامل در گسترش کووید -۱۹ می‌دانند بعضی از متراکم‌ترین کشورهای جهان نادرست بودن این باور را به اثبات رسانده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدون شک تراکم بالای جمعیت در فضایی محدود برای اغلب انسان‌ها غیرقابل‌ تحمل است ولی در بعضی از نقاط دنیا مردم هر روز با چنین شرایطی سر و کار دارند به‌طوری‌که مرز مشخصی بین این افراد و همسایه‌های آن‌ها وجود ندارد. برای مثال در کشورهایی چون واتیکان، کره‌جنوبی و بنگلادش تراکم جمعیت به‌حدی زیاد است که گاهی مردم برای سکونت با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. در بعضی از کشورها این وضعیت آنقدر بحرانی است که امکان حرکت در سراسر خیابان‌ها و مراکز عمومی شهر به‌صورت با فاصله از دیگران وجود ندارد، حال‌ آن‌ که در کشورهایی نظیر کانادا فضاهای آزاد و بی‌استفاده به‌حدی زیاد است که گاهی ساکنان نمی‌دانند با آن‌ها چکار بکنند. در ادامه به معرفی دو مورد از پرتراکم‌ترین کشورهای جهان می‌پردازیم.

ماکائو

ماکائو شبه‌جزیره‌ای خودمختار در دریای جنوبی چین است که هرچند یک کشور مجزا به حساب نمی‌آید دارای پول، پرچم، اقتصاد، دولت و تاریخ منحصربه‌فرد است. به همین دلیل بسیاری از صاحبنظران سراسر دنیا آن را یک کشور مستقل بشمار می‌آورند. این منطقه در جنوب غربی هنگ‌کنگ و در امتداد مدخل رودخانه مروارید واقع شده و از نظر مساحت جغرافیایی بسیار کوچک است که به‌طور کلی فضایی به مساحت حدود ۳۰ کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده و بیش از ۶۵۰ هزار نفر را در همین فضای کوچک جای داده است. در واقع به ازای هر یک کیلومتر مربع از این کشور کوچک بیش از ۲۰ هزار نفر سکونت دارند که این وضعیت، زندگی را برای ساکنان آن با مشکلات زیادی مواجه کرده است. منطقه خودمختار ماکائو تا سال ۱۹۹۹ میلادی مستعمره کشور پرتغال بود و در حال حاضر نیز مقامات رسمی آن بسیاری از قوانین خود را بر اساس سیستم حکومتی این کشور وضع می‌کنند. زمانی که ماکائو به جمهوری خلق چین واگذر شد، دولت این کشور خودمختاری آن را تا ۵۰ سال بعد یعنی سال ۲۰۴۹ تضمین کرد. بسیاری از مردم این منطقه چینی هستند و به زبان‌های مختلف نظیر کانتونی، هاکا، پرتغالی و انگلیسی تکلم می‌کنند.

موناکو

شبه‌جزیره موناکو دومین کشور متراکم (حدود ۵۰ هزار و ۸۱۸ نفر به ازای در هر ۲.۵ کیلومتر مربع) و همچنین دومین کشور کوچک جهان است که در دریای مدیترانه و در نزدیکی سواحل جنوب فرانسه قرار دارد. به واسطه اینکه هیچ مالیاتی برای شهروندان مقرر نمی‌کند، این کشور کوچک از محبوبیت بسیار بالایی در بین ساکنان خود برخوردار است. علاوه بر این برخلاف اندازه بسیار کوچک خود، موناکو تشکیلات قدرتمند و شگفت‌انگیزی دارد تا جایی‌که صاحب یک مرکز بانکی معروف در دنیاست که لیست مشتریان خود را پنهان نگه می‌دارد. اقتصاد قدرتمند، نرخ بسیار پایین بیکاری، شبکه‌های کنترل مرزی برای واردات تنباکو، خدمات مناسب پستی و ارتباطی این منطقه از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فردی به شمار می‌رود که این شبه‌جزیره را از سایر نقاط جهان متمایز کرده است. موناکو همچنین به خاطر سالن‌های تئاتر کم‌نظیر و میزبانی مسابقات فرمول یک که هر ساله در ماه می برگزار می‌شود در سراسر دنیا شهرت دارد و هرچند عضوی از اتحادیه اروپا نیست واحد پول رایج در آن یورو است. زبان رسمی این کشور فرانسوی است ولی ساکنان آن به زبان‌های ایتالیایی، انگلیسی و گویش موناکویی "مونگاسک" نیز سخن می‌گویند.

نکته شگفت‌انگیز درباره موناکو و ماکائو به‌عنوان متراکم‌ترین نقاط دنیا که باعث شگفتی همگان شده این است که گسترش ویروس کرونا در هر دوی آن‌ها از همان اوایل شیوع مهار شد و نرخ ابتلا به کووید -۱۹ در آن‌ها هم‌اکنون صفر است. این امر مهر باطلی بر نظریه کسانی محسوب می‌شود که باور دارند تراکم جمعیتی به گسترش کروناویروس سرعت می‌بخشد.

کد خبر 441645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.