"بازارگاه" اصلاح شده وارد مدار می‌شود

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایرادات سامانه توزیع نهاده‌های دامی (بازارگاه) اصلاح شده و شکل جدید این سامانه پس از تبیین کارکرد آن برای تشکل‌های مربوطه، وارد مدار می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، امید گیلان پور با اشاره به تغییرات صورت گرفته در این سامانه اظهار کرد: قبلاً تا زمانی که نهاده ترخیص نمی‌شد، وارد سامانه بازارگاه نیز نمی‌شد اما با اصلاحاتی که انجام شده محموله‌های وارداتی ابتدا در سامانه بازارگاه ثبت می‌شوند و سپس ترخیص آن‌ها انجام می‌شود. همچنین امکاناتی فراهم شده که ترخیص از گمرک را نیز به صورت خودکار انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه بازارگاه یک سامانه ملی است که اطلاعات مربوط به امنیت غذایی در آن ثبت شده است و بنابراین این نیاز وجود دارد که تمام دستگاه‌های ذینفع و درگیر در آن مشارکت داشته باشند، ادامه داد: هفته گذشته ما به بسیاری از سامانه‌های موجود در دولت وصل نبودیم، اما از انتهای هفته قبل این اتفاق افتاده که رخداد مهم و بسیار خوبی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با انجام این اصلاحات در سامانه بازارگاه به دنبال اصلاح فرآیند توزیع و حذف امضاهای طلایی و بازار سیاه ایجاد شده در این فرآیند هستیم.

گیلان‌پور تصریح کرد: با اصلاحات صورت گرفته سامانه بازارگاه آماده است تا با شکل و کارکرد جدید و نیز با پوشش حلقه‌های بیشتر، کار خود را انجام و ادامه دهد.

وی با بیان اینکه سامانه بازارگاه وقتی ایجاد شد که کشور با محدودیت منابع ارزی مواجه بود و ارز محدودی برای تأمین نهاده‌های دامی در اختیار دولت قرار داشت، افزود: در واقع هدف از ایجاد سامانه بازارگاه فراهم کردن زمینه‌ای بود که بتوانیم با منابع محدود، نهاده‌های مورد نیاز تولید را تأمین کنیم و طبیعتاً هر چه که تأمین نهاده بهتر انجام شود، کار سامانه نیز بهتر خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قبل از توجه به کارکرد سامانه، باید به این مسئله توجه کنیم که هیچ سامانه هوشمندی در دنیا قوی‌تر از نظام بازار نیست و این نظام بازار است که همه چیز را کنترل می‌کند، اظهار کرد: بنابراین اگر عرضه محدود باشد، قیمت نیز افزایش می‌یابد. پس در نتیجه بازارگاه نمی‌تواند بهتر از نظام بازار عمل کند و نباید انتظار داشته باشیم که این سامانه معجزه کند، ولی با اصلاحات صورت گرفته مداخلات دستی انسانی در سامانه به حداقل می‌رسد و بسیاری از مشکلات که به آن‌ها اشاره شد مرتفع می‌شود.

گیلان‌پور با اشاره به اینکه ما بارها عنوان کرده بودیم این سامانه اشکالاتی دارد، ادامه داد: هرچه گستره رصد و پایش بیشتر باشد، دقت سامانه نیز بیشتر می‌شود؛ به عنوان مثال اگر دامنه رصد از زمانی باشد که نهاده‌ها وارد بنادر می‌شود تا زمانی که به دست مصرف کننده نهاده، یعنی مرغداران و دامداران می‌رسد، نسبت به زمانی که رصد از ثبت سفارش تا رسیدن محصول دام و طیور به دست مصرف کننده نهایی باشد، کارایی کمتری دارد.

کد خبر 441643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.