ماجرای انفجار دفتر نخست وزیری ایران و شهادت رجایی و باهنر

محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر براثر انفجار در دفتر نخست وزیری در هشتم شهریورماه ۱۳۶۰ توسط گروه مجاهدین خلق به شهادت رسیدند. این انفجار شدید ساعت سه بعد از ظهر و طی جلسه شورای امنیت کشور رخ داد.

به گزارش ایمنا، در نیمروز هشتم شهریورماه ۱۳۶۰، جلسه شورای امنیت کشور با حضور محمدعلی رجایی رئیس جمهور، محمد جواد باهنر نخست وزیر، مسعود کشمیری جانشین دبیر شورای امنیت، تیمسار وحید دستجردی، تیمسار کتیبه، خسرو تهرانی از اطلاعات نخست وزیری، کلاهدوز قائم مقام سپاه، تیمسار شرف خواه معاون نیروی زمینی، سرهنگ وحیدی معاون هماهنگی ستاد مشترک، سرهنگ وصالی فرمانده عملیات نیروی زمینی و سرهنگ صفاپور فرمانده عملیات ستاد مشترک تشکیل شد. کشمیری ضبط صوت بزرگی را نزدیک رجایی و باهنر قرار می‌دهد و پس از انجام مکالمه کوتاهی با خسرو تهرانی از جلسه خارج می‌شود. او کیف بزرگی را که همیشه همراه خود به جلسات می‌آورد، به نزدیکی رجایی هدایت می‌کند و جلسه را ترک می‌کند.

کشمیری در حالی که از ساختمان نخست وزیری خارج می‌شود، خود را به کسانی می‌رساند که در میدان پاستور منتظرش هستند تا او را به مکانی امن انتقال دهند. در همین زمان صدای انفجار شدیدی منطقه را می‌لرزاند.

کارشناسان معتقد هستند این بمب از نوع خاص تخریبی – آتش زا بوده که از حدود دو پوند TNT و مقداری منیزیم تشکیل و در یک کیف دستی جاسازی شده بود. ساعاتی بعد طی اطلاعیه‌ای مشخص شد گروه مجاهدین خلق مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته‌اند.

مسعود کشمیری کیست؟

مسعود کشمیری در سال ۱۳۲۹ در کرمانشاه متولد شد. وی دارای مدرک لیسانس علوم اداری و مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران است.

کشمیری قبل از انقلاب توسط پسر دایی خود، ابوالفضل دلنواز که برادر همسرش هم بود، جذب سازمان مجاهدین شد. وی پس از انقلاب همچنان عضو این سازمان بوده است. همسرش، مینو دلنواز از اعضای فعال منافقین بود. کشمیری همزمان با فعالیت گسترده در سازمان منافقین به عضویت کمیته مستقر در اداره دوم ارتش تحت سرپرستی محمد کاظم رضوی درآمد. او مدتی در ضد اطلاعات مرکزی نیروی هوایی و مرکز مستشاری آمریکایی‌ها با سمت نماینده نخست وزیر دولت موقت و زیر نظر کمیته اداره دوم ارتش مستقر بود.

کشمیری سپس دستور ضرورت نفوذ در نخست وزیری را دریافت می‌کند و برای آغاز این مسیر، ابتدا عضو دفتر نخست وزیری در سیستان و بلوچستان می‌شود. کشمیری مدت کوتاهی در معاونت سیاسی، اجتماعی و در امور اجرایی مشغول به کار شد و از آنجا به دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست وزیری به سرپرستی خسرو تهرانی رفت. وی از آنجا مدتی به فعالیت در دبیرخانه شورای امنیت پرداخت.

پس از انفجار دفتر نخست وزیری، در نتیجه بازرسی از منزل مسعود در شهرستان کرج، مقادیر زیادی سلاح و مهمات کشف شد. پدر مسعود کشمیری بازنشسته شرکت نفت بود که در سال ۱۳۷۷ به علت سرطان در انگلستان فوت کرد.

سرانجام عاملان انفجار دفتر نخست وزیری

در ابتدا تصور می‌کردند که مسعود کشمیری در این انفجار کشته شده و اجساد دیگران به عنوان جسد وی دفن شده ولی پس از مدتی مشخص شد که وی عامل اصلی این انفجار بوده و به خارج از ایران فرار کرده است.

در جریان تحقیقاتی که در این باره انجام شد، تعدادی از مقامات امنیتی به دلیل سهل انگاری در این موضوع دستگیر و زندانی شدند که با فرمان امام خمینی (ره) احکام آنان لغو شد.

ماجرای نیمروز

فیلم سینمایی ماجرای نیمروز محصول سال ۱۳۹۵ به کارگردانی محمدحسین مهدویان است که فیلمنامه آن توسط خود مهدویان و ابراهیم امینی نوشته شد. این فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

ماجرای نیمروز، برخی از وقایع دهه ۶۰ همچون اعلام جنگ مسلحانه گروهک تروریستی منافقین علیه جمهوری اسلامی، انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و انفجار دفتر نخست وزیری را به تصویر کشیده است. در این فیلم مهدی پاکدل نقش کشمیری را ایفا می‌کند.

بیوگرافی محمد جواد باهنر

محمد جواد باهنر متولد ۱۳ شهریور ۱۳۱۲ در کرمان است. او دارای مدرک فوق لیسانس علوم تربیتی و دکترای الهیات از دانشگاه تهران بود که پس از فارغ‌التحصیلی به حرفه معلمی روی آورد. باهنر دومین نخست وزیر ایران پس از انقلاب شناخته می‌شود. وی به تدوین کتب درسی دینی و قرآنی در دوران پهلوی پرداخت. او پیش از منصوب شدن به سمت نخست وزیری به عنوان سومین وزیر آموزش و پرورش ایران مشغول به خدمت شد.

خانواده محمد جواد باهنر

محمد جواد باهنر فرزند دوم خانواده و دارای ۹ خواهر و برادر بود. پدرش، پیشه‌ور ساده‌ای بود که زندگی محقرانه‌ای داشت و به واسطه مغازه کوچکی که داشت امرار معاش می‌کرد.

مسئولیت‌های محمد جواد باهنر

محمدجواد باهنر در سال ۱۳۵۷ به فرمان امام خمینی (ره) به عضویت شورای انقلاب درآمد و پس از پیروزی انقلاب هم با پذیرش مسئولیت در نهضت سواد آموزی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان قانون اساسی، نماینده شورای انقلاب اسلامی در وزارت آموزش و پرورش و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به ایفای نقش پرداخت.

باهنر در سال ۱۳۵۹ با حکم امام خمینی (ره) به عضویت ستاد انقلاب فرهنگی درآمد. سپس در کابینه محمد علی رجایی به سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب شد. به دنبال عزل بنی‌صدر و انتخاب محمدعلی رجایی به عنوان رئیس جمهور، باهنر نخست وزیر ایران در سال ۶۰ شد.

فرزندان محمد جواد باهنر

شهید باهنر دارای دو فرزند دختر و پسر هستند. فرزند بزرگ او دکتر ناصر باهنر است که هم عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق و هم مدیرعامل مجتمع فرهنگی رفاه است. میثم، کوچک‌ترین عضو خانواده، در دانشگاه صنعتی شریف «هوا - فضا» خوانده است و در حال حاضر در وزارت دفاع مشغول است. نهضت و ندا، دو دختر او پزشک و دندان پزشک هستند.

بیوگرافی محمد علی رجایی

رجایی متولد ۲۵ خرداد ۱۳۱۲ در قزوین است. وی به عنوان دومین رئیس جمهور ایران پس از انقلاب شناخته می‌شود. رجایی دارای مدرک کارشناسی ریاضیات از دانش سرای عالی و کارشناسی ارشد آمار بود و پیش از انقلاب به دبیری ریاضیات اشتغال داشت. وی در کابینه مهندس مهدی بازرگان به عنوان وزیر آموزش و پرورش حضور داشت و پس از رسیدن بنی‌صدر به ریاست جمهوری ایران، به سمت نخست وزیری منصوب شد. وی از ۱۱ مرداد ۱۳۶۰ تا ۸ شهریور همان سال، یعنی به مدت ۲۸ روز، رئیس‌جمهور منتخب مردم بود.

همسر محمد علی رجایی

عاتقه صدیقی (پوران رجایی) در سال ۱۳۲۲ در قزوین متولد شد و در سال ۱۳۴۱ با رجایی، ازدواج کرد. صدیقی سه دوره به عنوان نماینده منتخب مردم تهران در مجلس حضور پیدا کرد.

فرزندان محمد علی رجایی

حاصل ازدواج ۲۰ ساله عاتقه صدیقی و محمدعلی رجایی دو دختر به نام‌های حمیده رجایی، جمیله رجایی و یک پسر به نام کمال‌الدین رجایی است.

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

دانشگاه تربیت دبیر رجایی، دانشگاهی دولتی در شهر تهران به شمار می‌رود که وابسته به وزارت آموزش و پرورش و تحت نظارت وزارت علوم تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند. نام این دانشگاه از نام محمد علی رجایی گرفته شده است.

کد خبر 441585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    بسه افسردگی گرفتیم از فیلم ماجرای نیمروز تمومش کنید دیگه بسه توروخدا