۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
چرا پوشاندن بینی با ماسک مهم است

برخی از افراد وقتی ماسک می‌زنند بینی خود را نمی‌پوشانند، در حالی که نپوشاندن بینی احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مهمترین هدف از ماسک زدن جلوگیری از انتشار قطراتی است که همراه با تنفس خارج می‌شود و همچنین ممانعت از قطرات بزرگی که از سوی یک فرد مبتلا به ویروس منتشر می‌شود. اگر ماسک بینی را نپوشاند قطرات عطسه نیز به اطراف پخش خواهد شد. همچنین ۹۰ درصد هوا در هنگام تنفس از طریق بینی وارد بدن می‌شود، به همین دلیل نپوشاندن بینی احتمال ابتلاء را افزایش می‌دهد.

وقتی که ماسک خود را بر می‌دارید باید مطمئن شوید که فاصله فیزیکی با دیگران به اندازه کافی وجود دارد. گفته می‌شود که قطرات ریز تنفسی می‌توانند تا دو متر آن طرف تر بروند. برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود وقتی که دستکم دو متر از بقیه فاصله دارید ماسک خود را دربیاورید.

لازم نیست که مردم همیشه ماسک به صورت داشته باشند بلکه فقط وقت‌هایی که ضروری است باید ماسک بزنند، زیرا گذاشتن ماسک به طور دائم خطر گرمازدگی را افزایش می‌دهد.

اینکه ماسکی که انتخاب می‌کنید چه جنسی دارد به خصوص در ماه‌های گرم سال نیز مهم است. خیلی از افراد با استفاده از مواد مختلف خودشان ماسک‌هایشان را درست می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت اطلاعاتی را درباره کارایی انواع مختلف مواد برای ماسک از نظر راحتی تنفس و میزان فیلتر کردن هوا ارائه کرده است.

جنس‌های نایلونی قابلیت فیلترینگ بالایی دارند اما تنفس از طریق آنها راحت نیست. پارچه‌های نخی (پنبه‌ای) که معمولاً برای تنزیب استفاده می‌شوند از نظر تنفس خوب هستند ولی قابلیت فیلترینگ کمی دارند. NHK ژاپن سازمان می‌گوید که برای افزایش کارایی ماسک‌های نخی، باید آنها را با مواد دیگری ترکیب کرد تا میزان مسدودسازی قطرات در آن افزایش یابد.

گروهی از پزشکان متخصص اطفال می‌گویند که برای کودکان زیر دو سال نباید از ماسک استفاده شود زیرا خطر خفگی وجود دارد.

نه فقط ماسک زدن، بلکه انجام کارهای پیشگیرانه معمول و اساسی نظیر ضدعفونی کردن دست‌ها و رعایت سه ممنوعیت مشهور یعنی فضاهای بسته، مکان‌های شلوغ، و تماس نزدیک با افراد، بسیار مهم است.

کد خبر 441559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.