تلاش برای ثبت "سلام عاشورا" در میراث ناملموس کشور

شهردار باغبادران گفت: گردشگری آئینی، راهکاری مؤثر برای زنده نگه داشتن میراث معنوی است، بر همین اساس شهرداری و شورای اسلامی شهر باغبادران در راستای حفظ و احیای آئین‌های کهن و بومی این شهر در تلاش است تا "سلام عاشورا" را در میراث ناملموس کشور به ثبت برساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الله امینی باغبادرانی در جمع عزاداران حسینی ضمن تسلیت شهادت اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: سیاهپوش کردن معابر، نخل گردانی و علم‌گردانی، برپایی روضه‌های خانگی، اجرای نمایش سنتی تعزیه و کفن پوشیدن عزاداران در روز عاشورا از جمله آئین‌های عزاداری سنتی مردم باغبادران است.

وی افزود: آئین عزاداری "سلام عاشورا" از جمله آئین‌های کهنی است که در میان هیئت‌های قدیمی باغبادران وجود داشته و نشان از ارادت آنان به اباعبدالله الحسین (ع) و خاندان ایشان بوده و بخشی از میراث ناملموس کشور را تشکیل می‌دهد.

شهردار باغبادران "سلام عاشورا" تصریح کرد: در ماه محرم و ظهر عاشورا در هر شهر و روستای ایران، بزرگداشت واقعه کربلا با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود و "سلام عاشورا" که توسط هیئت‌های قدیمی محله باغبادران و ملک‌آباد و دورباط برگزار می‌شود به واسطه نوع برگزاری، اشعاری که توسط پیر غلامان خوانده می‌شود از زیبایی کم‌نظیری برخوردار است.

امینی ادامه داد: مردم باغبادران در ظهر عاشورا با دو هیئت محله باغبادران و ملک‌آباد به یاد لب‌های تشنه امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان در دو طرف رودخانه زاینده‌رود گردهم آمده، نظام می‌گیرند به گونه‌ای که انعکاس تصویر عزاداران کفن پوش در آب زاینده رود نمایان می‌شود، سپس به یکدیگر سلام داده و جواب سلام می‌گیرند و پس از آن به آب گلایه می‌کنند که چرا در روز عاشورا خود را از لبان خشکیده امام حسین (ع) دریغ کرده است.

وی با بیان اینکه تأکید مدیریت شهری باغبادران در حوزه برندینگ شهری به احیای آئین‌های بومی و حفظ میراث ناملموس است، اضافه کرد: گردشگری آئینی، راهکاری مؤثر برای زنده نگه داشتن میراث معنوی به شمار می‌آید بر همین اساس شهرداری و شورای اسلامی شهر باغبادران در راستای حفظ و احیای آئین‌های کهن و بومی این شهر در تلاش است تا "سلام عاشورا" را در میراث ناملموس کشور به ثبت برساند.

شهردار باغبادران عنوان کرد: تلاش در راستای حفظ و نگهداری ارزش‌های معنوی برای انتقال آنها به نسل‌های امروز و آینده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از این‌رو انتظار می‌رود در این مسیر شهروندان، پیشکسوتان، پیر غلامان و خادمان هیئت‌های مذهبی همراهی لازم را با مدیریت شهری داشته باشند تا بتوانیم با جمع‌آوری اسنادی چون عکس و فیلم این آئین کهن را به ثبت برسانیم.

امینی خاطرنشان کرد: شهر باغبادران ظرفیت فراوانی را برای توسعه گردشگری در اختیار دارد و یکی از این ظرفیت‌ها آئین "سلام عاشورا" بوده و با توجه به ساختار این شهر ساحلی و پتانسیل‌های ویژه گردشگری، باید از توانمندی‌های آئینی متفاوت این شهر با سایر مناطق کشور استفاده کرد تا علاوه بر معرفی آن در مسیر جذب گردشگر آئینی نیز گام‌های مؤثری برداشته شود.

کد خبر 441556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.