در این شهرها پیاده‌روی بهتر از ماشین‌سواری است

قدم زدن در شهرهای بزرگ علاوه بر کاستن از حجم سنگین ترافیک و کاستن از آلودگی‌های هوا و صوتی، امکان کسب تجربیات بی‌نظیری را به دست می‌دهد که لذت آن‌ها در پشت استفاده دائمی از اتومبیل‌ها به دست فراموشی سپرده شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رانندگی به‌ویژه در شهرهای بزرگ و شلوغ می‌تواند مسأله‌ای بسیار چالش‌برانگیز باشد چراکه با ترافیک گسترده، خشم جاده‌ای، اتلاف وقت، دیر رسیدن به مقصد، جستجو به دنبال جای پارک، هزینه‌های گزاف پارکینگ و غیره همراه است. در واقع می‌توان گفت هیچ عنصری در این دنیا به‌اندازه استرس رفتن از جایی به جای دیگر در چنین شرایطی نمی‌تواند از شادی و نشاط رفتن به تعطیلات و گردش کم کند.

چرا پیاده‌محوری؟

در حال حاضر بسیاری از شهرهای سراسر جهان با اتخاذ رویکردهای پیاده‌محوری و به‌کارگیری راهکارهای جدید و خلاقانه برای پیمودن مناطق مختلف شهر بدون نیاز به اتومبیل‌ها سعی در کاهش ترافیک و نیز کاستن از آلودگی هوا دارند که به میزانی چشمگیر تحت تأثیر حجم بالای تردد ماشین‌ها در جاده‌های درون و برون شهری قرار دارد. از سوی دیگر پیمودن شهرها با پای پیاده باعث می‌شود که در کنار دسترسی آسان‌تر به نقاط مختلف دیدنی آن‌ها، امکان دسترسی به غذاخوری‌ها، مغازه‌های محلی، فروشگاه‌های مختلف، گروه‌های گوناگون مردمی، تعامل با دیگران و داشتن گپ و گفتگوهای دوستانه با همراهان ایجاد شود و درنتیجه اوقات دلچسب و به‌یادماندنی را برای ساکنان یک شهر و همچنین مسافران آن به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر این پیاده‌روی بهترین راه برای سوزاندن کالری‌های اضافه‌ای محسوب می‌شود که به‌دنبال خوردن غذاها و خوراکی‌های مختلف جذب بدن شده و درنتیجه یکی از بهترین راهکارهای حفظ سلامتی و تناسب اندام محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان در کنار لذت بردن از محیط، از مزایای سلامتی این ورزش مفید نیز لذت برد. در شرایط مسافرت به شهرهای دیگر برای بازدید از مناطق گردشگری آن‌ها نیز پیاده‌روی بهترین گزینه موجود به شمار می‌رود و بسیاری از شهرهای مختلف جهان روی بهبود آن متمرکز شده‌اند. البته با توجه به این‌که امکان پیاده‌روی برای تمامی مقاصد گردشگری وجود ندارد بنابراین لازم است که گردشگران پیش از برنامه‌ریزی برای سفر و انتخاب مقصد این گزینه را مد نظر قرار دهند. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای پیاده‌رو می‌پردازیم که دارای مکان‌های دیدنی و فرهنگ محلی بسیار غنی هستند.

نیویورک

با وجود سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی کارآمد، خیابان‌های قابل پیاده‌روی و چشم‌اندازی بی‌نظیر، نیویورک دارای بهترین موقعیت برای پرهیز از رانندگی است. طراحی این شهر به‌گونه‌ای انجام گرفته است که می‌توان بدون نیاز به اتومبیل‌ها در نقاط گوناگون این شهر بزرگ به گردش پرداخت. علاوه بر این بازدید از بسیاری از جاذبه‌های مهم گردشگری نیویورک ازجمله پارک مرکزی و میدان تایمز تنها با پای پیاده امکان‌پذیر است.

هنگ‌کنگ

هنگ‌کنگ برای بهبود قابلیت پیاده‌روی خود گام‌های بلند و مؤثری برداشته و بهترین شرایط موجود برای تحقق این هدف را فراهم آورده است. در حال حاضر دسترسی به تمامی نقاط این شهر با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و پیاده‌روی امکان‌پذیر است و برای جابجایی در بخش‌های مختلف آن هیچ محدودیتی وجود ندارد. علاوه بر این طراحان شهری هنگ‌کنگ بسیاری از مناطق آن را فقط مخصوص پیاده‌روی طراحی کرده‌اند و با بهره‌گیری از درختان سرسبز و طبیعت بکر امکان کسب تجربه‌ای دلپذیر از قدم زدن در آن‌ها را فراهم آورده‌اند. در هنگ‌کنگ پروازها بسیار مقرون‌به‌صرفه است، هتل‌ها در فاصله اندک از رستوران‌ها، مراکز خرید و مناطق گردشگری قرار دارد و وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیار کارآمد هستند.

پاریس

پاریس، شهری قدیمی و رمانتیک است که خیابان‌های محلی آن مخصوص پیاده‌روی طراحی شده‌اند و نه برای تردد اتومبیل‌ها. مساحت این شهر یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده یکی از پیاده‌روترین شهرهای سراسر جهان باشد. طراحی پاریس به‌گونه‌ای است که می‌توان در طول تنها چند روز از تمامی نقاط گردشگری آن، از مکان‌های تاریخی بزرگ گرفته تا کوچک‌ترین جاذبه‌های بازدید کرد. معماری این شهر به حدی غنی است که ارزش تحسین شدن برای ساعات طولانی از روز را دارد و قدم زدن بهترین راه برای بازدید از آن‌ها بدون از قلم انداختن هیچیک از جزئیات به حساب می‌آید. اهالی پاریس عاشق پیاده‌روی هستند و برای دسترسی به نقاط مختلف آن قدم زدن را ترجیح می‌دهند. اکثریت قریب به اتفاق مسافرانی که اتومبیل دارند نیز در کل مدت اقامت خود آن را از پارکینگ خارج نمی‌کنند و با پای پیاده از اقامتشان در این شهر رویایی لذت می‌برند.

شانگهای

شانگهای چین یکی از بهترین مقاصد گردشگری با پای پیاده است. هتل‌های مقرون‌به‌صرفه، غذاخوری‌های عالی نزدیک به‌هم در مسیرهای پیاده‌روی و حمل‌ونقل عمومی بسیار کارآمد بهترین شرایط برای گردش در این شهر بدون نیاز به اتومبیل‌ها را فراهم می‌آورد. اکثر مردم محلی شهر نیز پیاده‌روی را ترجیح می‌دهند و بدین‌ترتیب اکثر خیابان‌ها مناسب برای پیاده‌روی طراحی شده است. برای دسترسی از فرودگاه شانگهای به مناطق درون شهری نیز مترو، اتوبوس و قطار تعبیه شده است که همگی بسیار مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌قیمت هستند.

کد خبر 441519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.