لغو آیین سنتی نخل گردانی در شهر گوگد

شهردار گوگد گفت: آیین سنتی ۳۰۰ ساله نخل گردانی ماه محرم شهر گوگد به علت شیوع بیماری کرونا لغو شد.

حسین علی‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آئین سنتی نخل گردانی شهر گوگد ۳۰۰ سال پیشینه دارد، اظهار کرد: این آئین هر سال در روز ۱۲ ماه محرم و هم‌زمان با شهادت امام زین‌العابدین (ع) و سوم شهدای دشت کربلا برگزار می‌شد که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شد. در این روز مردم از همه نقاط شهرستان گلپایگان و روستاها و شهرهای استان‌های همجوار در شهر گوگد گرد هم می‌آمدند و در قالب هیئت و دسته‌ها در سوگ سیدالشهدا و مصائب اسرای کربلا عزاداری می‌کردند.

شهردار گوگد تصریح کرد: حرکت کاروان‌های نمادین اسرای دشت نینوا، نخل‌برداری و تبرک جویی عزاداران از نخل‌های امام حسین (ع) و امام حسن مجتبی (ع) و تشییع تابوت نمادین شهدای دشت کربلا نیز از جمله برنامه‌هایی است که هر ساله در این مراسم اجرا می‌شد.

به گزارش ایمنا، در مورد ریشه فرهنگی نخل‌ها در این آئین دو فرضیه وجود دارد که یا این نخل‌ها و یا محمل‌ها نمادی از کجاوه‌هایی بوده‌اند که خاندان امام حسین (ع) در روز عاشورا با آن حمل می‌شدند و یا نخل‌ها محملی بوده است که پیکر مطهر امام حسین (ع) را بعد از شهادت روی آن قرار دادند و این نماد به مرور زمان به نخل و آئین نخل‌برداری تبدیل شده است، امسال همچنین آئین آتش زنی خیمه‌ها و کُتَل که قدمتی بیش از یکصد سال دارد در شهر گوگد و سایر نقاط شهرستان گلپایگان برگزار نمی‌شود.

کد خبر 441513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.