هدف عاشورا مبارزه با ظلم و رسیدن به آزادگی بود

‌ یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: هدف امام حسین (ع) از این اینکه حج واجب را رها کردند و به صحرای کربلا آمدند مبارزه با ظلم و رسیدن به آزادگی بوده است عاشورای حسینی برای امروز کشور درس محبت، برادری و ایستادگی در دین را دارد.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص فرا رسیدن عاشورای حسنی، اطهار کرد: عاشورا یادآور خاطرات آزادی و آزادگی و شجاعت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران و اصحاب با وفای ایشان است و ما مسلمانان به ویژه شیعیان به هر نحو رشادت امام حسین (ع) و یاران ایشان را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به مصادف شدن ایام سوگواری ماه محرم با شیوع ویروس کرونا در کشور، افزود: امسال با توجه به محدودهایی که ویروس کرونا ایجاد کرده مجالس سوگواری با فرمان مقام معظم رهبری و با اطاعت از ستاد ملی کرونا با رعایت کامل اصول و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و زدن ماسک پابرجاست و مردم با رعایت این اصول شعور و بزرگی خود را نشان دادند.

مجالس ماه محرم امسال محدود شد

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: اطلاع داریم برخی خانواده‌ها با توجه به عشق و علاقه‌ای که به اباعبدالله الحسین دارند و فضای محدودی در منزل خود دارند و امکان رعایت فاصله‌های اجتماعی را در این فضا ندارند جلسات خود را لغو کردند و این کار بزرگ و عاقلانه‌ای بود که مردم ما در وضعیت کنونی از خود نشان دادند.

وی با بیان اینکه مجالس سال جاری بیشتر به مجالس سخنرانی و روضه خوانی محدود شد، ادامه داد: در برخی موارد اگر صاحب مجلس تصمیم به توزیع نذری گرفت، این نذورات به صورت غذای سرد و آماده و با رعایت بهداشت انجام شد و غالباً این امر خارج از فضای جلسات و به صورت بیرون بر انجام شد تا در مجالس حسینی اصول بهداشتی به صورت کامل پابرجا باشد.

حجت الاسلام گرجی در خصوص اهمیت برپایی نماز ظهر عاشورا، تصریح کرد: برپایی نماز اول وقت در ظهر عاشورا در وسط میدان جنگ حکایت از ارزش والای نماز است و با نگاه بر همین عقیده باید نماز ظهر عاشورا البته با رعایت کامل فاصله‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود تا راه رسیدن اهل بیت به خدا که همان یاد خدا بوده است فراموش نشود.

آماده پیاده روی اربعین هستیم

وی در خصوص احتمال لغو برپایی پیاده روی کربلا گفت: این بحث دو جنبه دارد، که یک جنبه آن مربوط به کشور عراق است که آنها باید برای پذیرایی از زائران اربعین اعلام آمادگی کنند و یک جنبه هم از سوی ماست، که ما برای این امر آماده‌ایم، ما ملت حسینیم و دستگاه‌های اجرایی مابرنامه ریزی‌های لازم را انجام داده‌اند و اعلام آمادگی هم برای حضور در پیاده روی اربعین خواهیم کرد و امیدواریم با همکاری دولت عراق در سال جاری نیز یک پیاده روی خوب و ارزشمند انجام شود.

این کارشناس مسائل مذهبی با مهم دانستن اهداف امام حسین (ع) برای عزیمت به کربلا و مقابله با لشکر یزید، افزود: هدف امام حسین (ع) از این اینکه حج واجب را رها کردند و به صحرای کربلا آمدند مبارزه با ظلم و رسیدن به آزادگی بوده است و این امام را می‌توان قهرمان آزادگی و استقامت مقابل ظلم دانست و باید توجه کرد مهمتر از عزاداری محرم باید در مورد دلایل این شهادت آگاه. لازم را به دست آورد.

وی با بیان اینکه ظهر عاشورا درس محبت و برادری برای امروز ما دارد، تصریح کرد: باید در وضعیت کرونایی، و وضع بد اقتصادی با وجود تحریم فعلی کشور همه افراد در حد توان خود به برادران و خواهران خود که اعضای این جامعه هستند کمک کند و باید در کنار این روح ایستادگی در دین را در خود تقویت کنیم زیرا امام حسین (ع) جان خود را برای دین داد.

امسال نذورات را برای کمک به مقابله با کرونا سوق دهیم

وی در خصوص نحوه پرداخت نذورات ماه محرم با توجه به محدود شدن توزیع غذا، گفت: چقدر خوب است که ما این نذورات را به مراکز امدادی کمک کنیم و اگر مقدار این نذورات بیشتر است می‌توانیم این مبالغ را برای مقابله با کرونا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کمک کنیم که این امر نیز از اعظم ثواب‌ها است.

حجت الاسلام گرجی با اشاره به تعطیلی نمازهای جمعه در برخی استان‌ها و شهرستان‌های کشور گفت: این تعطیلی با فرمان مقام معظم رهبری و ستاد ملی کرونا به دلیل قرار گرفتن یک شهر در وضعیت پرخطر است که لطمه‌ای به معنویات کشور نخواهد زد و این امر برای سلامتی ما واجب است و ائمه نماز جمعه می‌توانند از طریق فضای مجازی پیام‌های خود را به مردم منتقل کنند.

کد خبر 441443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.