در جامعه امروز بردگی و برده‌داری وجود دارد؟

شواهد نشان می‌دهد علی‌رغم این‌که بسیاری از مردم سراسر دنیا فکر می‌کنند برده‌داری و بردگی مربوط به زمان‌های قدیم است و تنها به دوران ماقبل اسلام برمی‌گردد، دنیای امروز بیش از ۴۰ میلیون برده مدرن دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هرچند در دنیای مدرن امروز برده‌داری به طور رسمی ممنوع شده است، با نگاهی به پیرامون خود درمی‌یابیم که اگر چه به‌عنوان "بردگی" شناخته نمی‌شود ولی انسان‌های بسیاری از روی ناچاری مجبور به بندگی کردن برای سایر افراد هستند. البته بردگی در همه کشورهای جهان رایج نیست اما مردم در بسیاری از نقاط دنیا در چنین وضعیتی قرار دارند، تاجایی‌که بر اساس شاخص بردگی جهانی (GSI) بیش از ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت جهان به‌عنوان برده‌های مردن در خدمت دولت و یا دیگر مردم سرزمین خود هستند و این آمار در بعضی از کشورها رو به افزایش است. ازآنجایی‌که در این جوامع مردم دردمند هنوز هم مانند اموال در اختیار سایرین قرار می‌گیرند و مالکان آنگونه که بخواهند با آن‌ها رفتار می‌کنند، بردگی دنیای مدرن با دوران قرون وسطی تفاوت چندانی ندارد و تنها تفاوت قابل توجه آن‌ها با هم این است که مالکان امروزی در ازای بیگاری کشیدن از یک فرد به او هزینه‌ای هرچند ناچیز پرداخت می‌کنند. سازمان بین‌المللی کار تخمین زده است که بیش از ۲۶ درصد از برده‌های مدرن را کودکان کار تشکیل می‌دهد که برای کسب درآمد به کارهایی جان‌فرسا و حتی خطرناک می‌پردازند. در ادامه به معرفی کشورهایی با بیشترین آثار برده‌داری مدرن می‌پردازیم.

کره شمالی

مردم کره شمالی بیش از هر نقطه دیگر جهان در وضعیت بردگی به سر می‌برند. در واقع آمار حاکی است که از هر هزار نفر جمعیت این کشور ۱۰۴ نفر جز بردگان مدرن به حساب می‌آیند که برای دولت و دیگر مردم مشغول به کار هستند. دولت کره شمالی بسیاری از مردم را مجبور می‌کند به کشورهای خارجی نظیر چین سفر کنند و در آن‌جا به انجام کارهایی سخت مشغول شوند. سازمان ملل متحد بردگی مدرن را یکی از "جرایم کره شمالی علیه بشریت" به شمار می‌آورد زیرا اغلب بردگان این کشور را کودکان کار تشکیل می‌دهند. این کودکان ممکن است به اجبار درس و مدرسه خود را ترک کنند و در زمین‌های کشاروزی مشغول به کار شوند. جدیدترین اخبار به دست آمده از وضعیت کودکان کار در این کشور حاکی از مضایقه غذا از کودکان و گرسنه نگهداشتن آن‌ها توسط صاحبان مشاغل به‌عنوان تنبیهی برای کم کاری‌شان است.

اریتره

اریتره با نام رسمی جمهوری اریتره کشوری است بر کرانه دریای سرخ در شمال شرقی آفریقا و نزدیک به تنگه باب‌المندب که در سال ۱۹۹۳ با جدا شدن از اتیوپی مستقل شد. این کشور دومین نرخ برده‌داری در جهان را به خود اختصاص داده است چرا که در آن به ازای هر هزار شهروند ۹۳ نفر در وضعیت بردگی به سر می‌برند. اکثریت برده‌های مدرن اهل اریتره تحت سلطه دولت به سربازی در نقاط مختلف کشور مشغول به کار هستند و در ازای کار خود مبلغ بسیار ناچیزی دریافت می‌کنند.

بوروندی

بوروندی، کشوری در شرق قاره آفریقا، از نظر عمومیت بردگی در سومین جایگاه جهان واقع شده است به طوری که از هر هزار نفر جمعیت در آن ۴۰ نفر به کار اجباری مشغول هستند. ساکنان بوروندی نیز مانند مردم کره شمالی و اریتره از دولت ناپایدار و کیفیت پایین زندگی رنج می‌برند و به همین دلیل، بسیاری از کودکان به جای رفتن به مدرسه چاره‌ای جز انجام کارهای سخت و طاقت‌فرسا ندارند. بردگان مدرن بوروندی اغلب در اختیار دولت هستند و به بیگاری‌های اعمال شده از سوی مقامات ارشد خود می‌پردازند. از سوی دیگر در این کشور نرخ ابتلاء به ویروس ایدز نیز بسیار بالا است به طوری که از هر ۱۵ فرد میانسال و بزرگسال یک نفر به این ویروس مبتلا می‌شود.

جمهوری آفریقای مرکزی

در جمهوری آفریقای مرکزی قاچاق انسان به یک سنت در میان مقامات رسمی تبدیل شده است و بسیاری از قربانیان این سنت غلط، کودکانی هستند که با اجبار به‌عنوان سرباز به خدمت این افراد در می‌آیند. اگرچه رئیس‌جمهور این کشور اقداماتی برای ممنوعیت سرباز شدن کودکان انجام داده است ولی بسیاری از منتقدان بر این باورند که تلاش‌های او کارآمد نبوده است و در واقع خود رئیس‌جمهور نیز مخالفت زیادی با این کار ندارد. نرخ بی‌سوادی در جمهوری آفریقای مرکزی بسیار بالا است که مهم‌ترین دلیل آن نیز می‌تواند همین به کار گرفتن زود هنگام کودکان باشد.

کد خبر 441417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.