عامل اصلی ایجاد تعادل در محیط زیست شهری چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: وجود پارک‌ها و فضای سبز به عنوان یک نیاز زیستی جوامع برای ارتقای کیفی سطح زندگی انسان و به عنوان عامل اصلی در ایجاد تعادل مطلوب در محیط زیست باید در برنامه‌های توسعه شهری از اولویت ویژه‌ای برخوردار باشد.

محمدرضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه ضرورت وجود فضاهای سبز و پارک‌ها در سطح شهرها، برای همگان به اثبات رسیده است.

وی افزود: اگر چه وجود پارک‌ها و فضای سبز در سطح شهرها از ضرورت و اهمیت زیادی برخوردار است، اما وجود یک پارک و یا فضای سبز به تنهایی کافی نیست و لازم است امکانات رفاهی و تفریحی مناسب در اختیار شهروندان قرار بگیرد تا سطح رضایت‌مندی آنها از پارک‌ها و فضاهای سبز ارتقا پیدا کند.

این دانش آموخته دوره دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرس تهران تصریح کرد: شهرهای امروزی با رشد غول آسای خود تا فواصل دورتری از مناطق خویش بر محیط زیست اثر منفی نهاده‌اند و به دلیل رشد بی رویه، زمین‌های زراعی را به کام خود کشیده‌اند و آنها را به بلوک‌های ساختمانی که تا کیلومترها ادامه یافته، بدل ساخته‌اند.

وی با بیان اینکه در محدوده شهرها آسفالت و سیمان و سقف‌های بتونی رطوبت ناپذیر، جایگزین علف‌زارها، درختان و به طور کلی پوشش گیاهی شده است، ادامه داد: باید بدانیم که فضای سبز یک ضرورت تاریخی است و عدم درک آن به نابودی و ویرانی شهرها منجر خواهد شد، بنابراین وجود پارک‌ها و فضای سبز به عنوان یک نیاز زیستی جوامع برای ارتقای کیفی سطح زندگی انسان و به عنوان عامل اصلی در ایجاد تعادل مطلوب در محیط زیست شهر باید در برنامه‌های توسعه شهری از اولویت ویژه‌ای برخوردار باشد.

رضایی اظهار کرد: علی‌رغم اهمیت زیادی که پارک‌ها و فضاهای سبز دارند، شیوه ارائه خدمات توسط این بخش به نوعی است که در موارد زیادی نارضایتی افراد را به دنبال دارد در حالی که یکی از شاخص‌های ارزیابی مطلوبیت فضاهای تفرجی، میزان رضایتمندی و آسودگی بهره‌برداران در زمان استفاده از این گونه محیط‌ها است.

وی با بیان اینکه در کشوری مثل ایران که قرارگیری در کمربند خشک و نیمه خشک کره زمین، یکی از بارزترین ویژگی‌های آن است، گفت: شهرها بیش از هر نقطه دیگری به فضای سبز نیاز دارند که این نیاز از یک طرف با تراکم ساختمانی شهرها و بافت پیوسته و متراکم آنها تشدید یافته و از طرف دیگر چیرگی اقلیم خشک و نیمه خشک در بسیاری از شهرهای ایران، وجود فضای سبز را به صورت یک نیاز طبیعی و اساسی مطرح می‌سازد؛ بنابراین وجود پارک و فضای سبز در این شهر به عنوان یک ضرورت احساس می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد تصریح کرد: امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز مؤثر در اشکال گوناگون آن دیگر قابل تصور نیست، البته پیامدهای توسعه شهری و پیچیدگی‌های معضلات زیست محیطی آنها، موجودیت فضای سبز و گسترش آن را برای همیشه اجتناب ناپذیر کرده است.

وی ادامه داد: پارک‌ها و فضای سبز شهری قادر است فرصت‌های تفریحی با ارزش را برای کسانی که در شهر زندگی می‌کنند، فراهم کرده و با عملکردهای زیست محیطی، روانی، اجتماعی و تأثیر گذار در ساخت کالبدی شهر بیش از هر عامل دیگری باعث نزدیکی انسان و طبیعت به یکدیگر شود.

رضایی اظهار کرد: علی‌رغم اهمیت زیادی که پارک‌ها و فضای سبز دارد، شیوه ارائه خدمات در آنها به نوعی است که در مواردی، نارضایتی افراد را به دنبال دارد، در حالی که یکی از شاخص‌های ارزیابی مطلوبیت فضاهای تفرجی، میزان رضایت‌مندی و آسودگی بهره برداران در زمان استفاده از این گونه محیط‌ها است و یکی از مقولات سنجش کارآمدی ارائه خدمات در سازمان‌های دولتی، میزان رضایت‌مندی مردم از کیفیت خدمات ارائه شده توسط آنها است.

وی با بیان اینکه کیفیت خدمات مفهومی است که به دلیل عدم اجماع بر روی نحوه تعریف و طریقه اندازه‌گیری آن مناقشات فراوانی را بر انگیخته و تعاریف متعددی از آن ارائه شده است، افزود: یکی از تعاریفی که به طور گسترده مورد توجه است، کیفیت خدمات را به عنوان حدی از برآورده ساختن نیازها و انتظارات مشتریان از خدمات ارائه شده تعریف می‌کند.

کد خبر 441404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.