وام ودیعه مسکن به درد کارگران نمی‌خورد

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت: وام ودیعه مسکن به درد کارگران نمی‌خورد زیرا به همان میزانی که این وام در جامعه تزریق می‌شود، اجاره‌بها و ودیعه خانه‌های استیجاری افزایش پیدا می‌کند.

هادی ابوی طرقبه در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مشکلات متعدد معیشتی کارگران، اظهار کرد: اگر دولت قادر به کنترل نرخ تورم و افزایش ناگهانی و تصاعدی قیمت مسکن در بازار معاملات املاک باشد، شاید بتوان به بهبود و توسعه رفاه زندگی کارگران ایرانی امیدوار بود.

وی افزود: هنوز تسهیلات ودیعه مسکن به هیچ کارگری پرداخت نشده و صاحبخانه‌ها و بنگاه‌های املاک به افزایش قیمت مسکن که یکی از مهم‌ترین نیازهای خانواده کارگری است دامن می‌زنند. متأسفانه با پدیده‌ای روبرو هستیم که افزایش نرخ اقلام اساسی و کالاهای مورد نیاز کارگران برای زندگی عمومی، سرعت بیشتری از افزایش حقوق و دستمزد کارگران پیدا کرده است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه مصوبات دولت لازم و مناسب است اما متأسفانه اجرایی نمی‌شود و هیچ‌ یک از بنگاه‌داران توجهی به این مصوبات نمی‌کند، تصریح کرد: دولت باید حق مالکیت مادی که در دین اسلام نیز بر آن تاکید شده را در مصوبات مرتبط با بازار املاک خود در نظر بگیرد زیرا هیچ مستاجری نمی‌تواند به زور و به استناد به قانون در خانه‌ای که صاحبش رضایت ندارد زندگی کند.

ابوی طرقبه اضافه کرد: تنها راهکار خانه‌دار کردن کارگران، تشکیل شرکت‌های تعاونی اختصاصی آنها در استان‌ها و شهرهای کشور است زیرا شرایط اقتصادی هر صنف از کارگران با یکدیگر متفاوت است و بی‌شک وضعیت اقتصادی کارگرانی که در کارخانجات فعالیت می‌کنند با وضعیت اقتصادی کارگرانی که در ساختمان‌سازی مشارکت دارند تفاوت قابل توجهی دارد.

وی ادامه داد: دولت باید زمین رایگان و وام ارزان قیمت را در اختیار قشر ضعیف جامعه که قشر کارگری است قرار دهد تا بتواند شاهد خانه‌دار شدن آنان باشد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه وام ودیعه مسکن به درد کارگران نمی‌خورد، خاطر نشان کرد: به همان میزانی که وام ودیعه مسکن در جامعه تزریق می‌شود، اجاره‌بها و ودیعه خانه‌های استیجاری افزایش پیدا می‌کند و از این رو وام ودیعه مسکن تأثیری در توانمندسازی کارگران برای برطرف کردن نیاز ملکی‌شان ندارد.

ابوی طرقبه افزود: قیمت مسکن در دی‌ماه سال گذشته تاکنون بیش از دوبرابر افزایش قیمت را تجربه کرده و باید از مسئولان بپرسیم با این وضعیت بازار مسکن، کارگران چه زمانی قادر به خرید خانه می‌شوند؟

کد خبر 441362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.