شهرکرد ۸۶ هکتار بافت فرسوده دارد/ شهرداری متولی اصلی بازآفرینی

سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شهرکرد با اشاره به وجود ۸۶ هکتار بافت فرسوده در این شهر، گفت: بخش قابل توجهی از مراکز مذهبی، تاریخی و تجاری شهر در این بافت قرار دارند.

اکبر شاهوردی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بافت‌های فرسوده در رونق شهرنشینی نقش تعیین کننده‌ای دارد.

وی افزود: مساحت بافت فرسوده شهر شهرکرد بر اساس آخرین مصوبات کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی معماری و شهرسازی، ۸۶ هکتار است که حدود دو درصد سطح محدوده شهر شهرکرد و حدود ۳.۵ درصد از جمعیت شهر را در بر می‌گیرد و به دلیل مرکزیت این بافت، از تراکم بالایی نیز برخوردار است.

سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری شهرکرد تصریح کرد: بخش قابل توجهی از مراکز مذهبی، تاریخی و تجاری شهر در این بافت شهری قرار دارند که سبب افزایش چشمگیر تردد جمعیت شهری می‌شود.

شاهوردی با اشاره به وضعیت دفاتر تسهیلگری مستقر در بافت فرسوده شهرکرد، گفت: در حال حاضر مجوز تأسیس دفاتر تسهیلگری در شهرکرد توسط بخش خصوصی بر اساس چارچوب‌های سازمان بازآفرینی صادر نشده است، اما بر اساس ساختار سازمانی شهرداری شهرکرد، سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری از چهار سال قبل با ارائه خدماتی بیشتر از دفاتر تسهیلگری به عنوان نماینده شهرداری در بافت‌های فرسوده، قدیمی و ناکارآمد و بافت‌های میانی‌، طبق مجوزهای سازمان شهرداری‌ها و دهیازی‌های کشور و ماده چهار قانون احیای بافت‌های فرسوده در حال ارائه خدمات در این بخش است.

وی ادامه داد: پرداختن به سیما و منظر شهری در این مناطق قطعاً از حساسیت بیشتری برخوردار است، زیرا حفظ و باز زنده‌سازی بافت، اولویت محسوب می‌شود.

سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری شهرکرد تصریح کرد: هسته اصلی دهکرد قدیم (نام قدیمی شهرکرد)، همین ۸۶ هکتار بافت فرسوده است که اکثر ساختمان‌های شاخص از جمله مقبره امامزادگان دو خاتون، مسجد جامع، مسجد اتابکان، مسجد ابومحمد، مسجد نو، مسجد آقا بزرگ، سقاخانه ارباب میرزا، حمام پرهیزگار، خانه مرتضوی‌ها و آینه خانه در همین بخش واقع شده است.

شاهوردی اضافه کرد: سرانه فضاهای آموزشی و فضای سبز در این مناطق، همسو با کل شهر و از همان کیفیت برخوردار است با این تفاوت که به دلیل ویژگی‌های زیرساختی این مناطق، ایجاد هر یک متر سرانه آموزشی یا فضای سبز، مستلزم صرف زمان و هزینه و دقت چند برابر است، زیرا حفظ بافت نیز بسیار مهم است.

وی ادامه داد: طبق آخرین مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی، در بافت فرسوده و تاریخی شهرکرد سرانه آموزشی ۳.۱ درصد، سرانه فضای سبز ۵.۱ درصد، پارکینگ عمومی ۱.۱ درصد و سرانه خدمات عمومی مانند درمانی، مذهبی و اداری ۵.۲ درصد تصویب شده است.

سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری شهرکرد اضافه کرد: تحقق این سرانه‌ها در این مناطق تا نیل به استانداردهای مربوطه، نیازمند توجه و صرف هزینه است؛ کارشناسان این سازمان با توجه به کمبودهای زیادی که به ویژه در سرانه فضای سبز این مناطق به چشم می‌خورد در حال بررسی و ارائه پیشنهاد جهت افزایش سرانه‌ها در بازنگری طرح جامع و تفصیلی تهیه شده توسط مشاوران اداره کل راه شهرسازی، هستند.

شاهوردی تصریح کرد: در سال ۹۸ اعتباری بیش از ۱۲ میلیارد تومان در این بخش هزینه شد که از این مبلغ، در حدود دو میلیارد تومان اعتبارات دولتی و مابقی از اعتبارات شهرداری شهرکرد، هزینه شد و سرفصل‌های آن بیشتر در زمینه آزادسازی معابر، کف سازی، محوطه سازی، ایجاد فضای سبز و پارک محله‌ای، اصلاح معابر و آسفالت بوده است.

کد خبر 441359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.