عزیمت کشتی ایرانی حامل آلومینا از ونزوئلا

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده یک کشتی ایران که محموله ای برای سوپرمارکت ایرانی به ونزوئلا برده بود، پس از بارگیری یک محموله آلومینا به سمت اقیانوس آتلانتیک حرکت کرد.

به گزارش ایمنا، رویترز به نقل از منابع آگاه این خبر را منتشر کرد اما مشتری محموله آلومینا یا مقصد کشتی گلسان که ظرفیت حمل ۲۲ هزار و ۸۸۲ تن بار را دارد، معلوم نیست. طبق آمار رفینیتیو آیکان، این کشتی در حال حاضر به سمت شرق برای عبور از اقیانوس آتلانتیک در حرکت است اما همچنان مقصد خود را بندر لاگوایرای ونزوئلا مشخص کرده است.

طبق اعلام این خبرگزاری، این کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی مسخر دریا بوده و تحت مدیریت شرکت راهبران امید دریا قرار دارد که هر دو در نوامبر سال ۲۰۱۸ هدف تحریم‌های آمریکا علیه شرکتهای کشتیرانی و بانکی ایرانی قرار گرفتند.

وزارت اطلاعات ونزوئلا و نماینده ایران در سازمان ملل متحد درباره این محموله اظهارنظر نکردند.

ایران و ونزوئلا که هر دو از اعضای اوپک هستند، در ماههای اخیر و همزمان با تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا، روابط تجاری نزدیکتری داشته اند و ایران در آوریل پنج محموله بنزین و مشتقات آن را برای ونزوئلا که دچار کمبود شدید بنزین بود، ارسال کرد. همچنین تجهیزاتی را از طریق هواپیما برای کمک به ازسرگیری تولید بزرگترین مجتمع پالایشگاهی ونزوئلا ارسال کرد.

مقامات کاراکاس و تهران درباره نحوه پرداخت پول محموله سوخت ایرانی یا تجهیزات پالایشگاهی توضیحی ندادند اما مقامات آمریکایی مدعی شده اند که دولت سوسیالیست نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، پول این محموله را با طلا پرداخت کرده است.

روابط اقتصادی نزدیکتر میان دو کشور باعث خشم واشنگتن شده که به دنبال سرنگونی دولت مادورو بوده است.

آلومینا پودر پالایش شده از بوکسیت است که ماده ضروری برای تولید آلومینیوم است.

تلویزیون دولتی ونزوئلا روز سه شنبه گزارش کرده بود که گلسان حامل میوه ونزوئلا به ایران است. آمار رفینیتیو آیکان نشان می‌دهد که گلسان پس از بارگیری در بندر شرکت سی وی جی بوکسیلوم - شرکت دولتی بوکسیت و آلومینای ونزوئلا - در ۱۹ اوت (۲۹ مرداد) حرکت کرده است.

گلسان در ماه مه از بندرعباس حرکت کرده و در اواخر ژوئن به کاراکاس رسیده بود. سفیر ایران در ونزوئلا در آن زمان گفته بود که این کشتی حامل اجناسی برای سوپرمارکت ایران در کاراکاس است که در ژوئیه افتتاح شد.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، کشتی گلسان سپس به شرق ونزوئلا حرکت کرده و در اوایل اوت در بندر متعلق به شرکت سی وی جی بوکسیلوم لنگر انداخته و محموله آلومینا را بارگیری کرده است.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند این کشتی ۱۴ هزار تن آلومینا بارگیری کرده است.

ونزوئلا با توجه به این که کارخانه‌های ذوب آلومینیوم این کشور پایین ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، نیاز داخلی چندانی به آلومینا ندارد.

منبع: ایسنا

کد خبر 441334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.