۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
نخست وزیر ژاپن اعلام استعفا کرد

به دنبال اعلام استعفای نخست وزیر ژاپن به دلیل بیماری در یک کنفرانس مطبوعاتی، تکاپو در میان حزب لیبرال، حزب حاکم بر ژاپن برای انتخاب نخست وزیر جدید آغاز شده است.

به گزارش ایمنا، آبه روز جمعه در یک کنفرانس خبری در توکیو در تشریح دلیل استعفای خود اعلام کرد که وضعیت سلامتی اش وخیم‌تر شده است و از ماه گذشته / تیر / احساس خستگی می‌کند.

وی افزود: به دلیل بیماری اعتماد به نفسش در توانایی خدمت به ژاپنی‌ها را از دست داده است.

آبه همچنین اعلام کرد: به دنبال درمان است اما به مراقبت طولانی مدت نیاز دارد.

مقامات حزب لیبرال دموکرات ژاپن و آبه هم برای بحث درباره تصمیم نخست وزیر، ساعاتی پیش جلسه‌ای فوری در دفتر مرکزی حزب برگزار کردند.

یکی از اعضای ارشد حزب حاکم ژاپن روز جمعه گفت: «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به مقامات حزب حاکم لیبرال دموکرات (LDP) گفته است‌که قصد استعفا دارد او هدف از این کار را جلوگیری از تأثیر بیماری وی بر حزب خوانده است.

«هیروشیگه سیکو» از اعضای بلند پایه حزب لیبرال دموکرات گفت: آبه در نشست امروز دلیل تصمیم خود را بیماری اعلام کرده و گفته است به دلیل بیماری نمی‌توانم قضاوت‌های صحیحی داشته باشم.

گزارش‌ها حاکی است علیرغم اعلام استعفای آبه وی تا تعیین جانشین همچنان نخست وزیر ژاپن باقی خواهد ماند.

کیودو گزارش کرده است قرار است حزب لیبرال دموکرات ژاپن برای تعیین نخست وزیر جدید رأی‌گیری کند همزمان «کی شیدا» وزیر امور خارجه سابق این کشور برای جانشینی آبه ابراز تمایل کرده است.

آبه شینزو قرار است تا ساعاتی دیگر یک نشست خبری برگزار کند و درباره این تصمیم خود توضیح دهد.

وب ظرف دو هفته گذشته دو بار به یک بیمارستان مراجعه کرده که باعث گمانه زنی‌ها درباره افت وضعیت سلامتی او شده بود نخست وزیر آبه سال‌ها است که با بیماری روده به اسم کولیت اولسراتیو مقابله می‌کند.

این دومین بار است که آبه به دلیل مشکلات سلامتی از سمت خود کناره می‌گیرد او در سال ۲۰۰۷ نیز تنها یک سال پس از آغاز نخست وزیری به دلیل یک بیماری مربوط به التهاب روده استعفا داد.

وی در سال ۲۰۱۲ پس از یک پیروزی چشمگیر در انتخابات مجلس نمایندگان مجدداً رهبری کشور را در دست گرفت.

دوران تصدی هفت ساله آبه طولانی‌ترین دوران نخست وزیری تاریخ ژاپن بوده است آبه می‌توانست یک سال دیگر در این سمت باقی بماند قرار بود دوره او به عنوان رئیس حزب اصلی حاکم لیبرال دموکرات در سپتامبر سال آینده به پایان برسد.

منبع: ایرنا

کد خبر 441330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.