تصویب برنامه‌های سازگاری با کم آبی در ۱۰ استان

وزیر نیرو با بیان اینکه برنامه‌های سازگاری با کم آبی ۱۰ استان در هیأت دولت تصویب شده است، گفت: تلاش داریم تا پایان امسال این برنامه را برای همه استان‌ها به مرحله تصویب برسانیم.

به گزارش ایمنا، وزیر نیرو پنجشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح دستاوردها، فرصت‌ها و چالش‌های صنعت آب و برق در دولت تدبیر و امید پرداخت.

وی در آغاز با اشاره به اینکه منطقه ما خشک و نیمه خشک است، اظهار کرد: نقاط پرآب دنیا برنامه‌ریزی‌های آبی و مدیریت منابع آبشان باید مبتنی بر طرح جامع باشد، ما نیز طرح جامع از سال‌های گذشته داشته‌ایم و لذا قانون جامعی داریم که ۴۰ سال از عمر آن می‌گذرد که همان قانون توزیع عادلانه آب است، این قانون مختص به زمانی است که آب زیاد داشتیم و دغدغه اصلی توزیع عادلانه آب بود.

اردکانیان همچنین با اشاره به اینکه بعد از ۴۰ سال با توسعه شهرنشینی و توسعه صنعت افزایش مصارف آب صورت گرفت و همچنین نوع مصرف تغییر یافت، افزود: کاهش بارش‌ها باعث شد تا برای امروز، سال‌ها و دهه‌های بعد فکر جدیدی مبتنی بر شرایط داشته باشیم و لذا کاری را با مشارکت سازمان‌های داخلی، دولت، پژوهشگران و دستگاه‌های مرتبط با موضوع آب انجام دادیم و درصدد هستیم تا امسال لایحه جدیدی برای قانون جامع آب داشته باشیم که بیشتر مبتنی بر بهره برداری پایدار و حفاظت از منابع آب است.

او با بیان اینکه برنامه ریزی‌ها باید عمدتاً مبتنی بر داده‌های صحیح و دقیق باشد، ادامه داد: متناسب با شرایط باید اصلاح ساختار در برنامه مدیریت آب داشته باشیم که بخشی از آن انجام شده است و در ستاد آب کشور در صدد چابک‌سازی هستیم.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به موضوع کرونا، گفت: با آغاز کرونا دنیا با پدیده جدیدی مواجه شد، تا قبل از کرونا بحث مهمی در فضای تخصصی آب و غذا به نام آب مجازی مطرح بود یعنی کشورها سعی می‌کردند از آب مجازی استفاده کنند و شرایط کرونا اولین تأثیر آن بر آب مجازی بود.

وی با اشاره به اینکه آب مجازی در دنیا یک پدیده رو به جلو است، افزود: کرونا که رخ داد اولین آثار آن این بود که کشورهای صادر کننده آب مجازی یعنی آن‌هایی که محصولات کشاورزی شأن را صادر می‌کردند بدون اینکه خودشان نیاز داشته باشند بلافاصله صادراتشان را برای مدت زمانی متوقف کردند و این مساله نشان داد که بر روی واردات محصولات غذایی نمی‌توانستیم حساب کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: امنیت غذایی اهمیت و جایگاه خود را در شرایط کرونا نشان داد تا الگوهای کشت مناسب و روش‌های آبیاری مناسبی داشته باشیم، سال ۹۲، هشت هزار کشت گلخانه‌ای داشتیم و اکنون به ۱۸ هزار کشت گلخانه‌ای رسیده‌ایم.

اردکانیان با اشاره به اینکه رسته آب علم کاربردی است و برخلاف سایر علوم که از دو دوتا چهارتا تبعیت می‌کند، موضوع آب غیر قطعی است گفت: بر اساس روش‌های مختلف آمار و اطلاعات و داده‌ها شکل می‌گیرد و برنامه‌ریزی انجام می‌شود، باید بتوانیم با دقت بالایی کار را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: علیرغم تمام تفاوت‌هایی که بین برخی از آمار می‌تواند وجود داشته باشد، کشور در چهار دهه اخیر کار بزرگی را در زمینه تأمین مواد غذایی انجام داده است، ما پنجمین کشور دنیا بعد از چین، هند، ایالات متحده و پاکستان از نظر داشتن کشت آبی هستیم و لذا سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای در اقلیم خشک و نیمه خشک ما صورت گرفته تا بتوانیم از زمین و آب کمی که در اختیارمان است، استفاده حداکثری کنیم.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به اینکه سال ۹۲ محصولات غذایی حدوداً ۹۷ میلیون تن در سال بود و اکنون این رقم به ۱۲۵ میلیون تن در سال رسیده است، افزود: در این بخش ۳۰ درصد در این هشت سال رشد داشتیم و ارزش مواد غذایی بیشتر شده است و ۸۰ درصد این ارزش را در داخل تولید می‌کنیم.

اردکانیان تاکید کرد: یکی از اصلی‌ترین نهاده‌ها آب است و توانستیم با سدسازی و احداث شبکه‌ها، ظرفیت آب قابل تنظیم را افزایش دهیم.

او با بیان اینکه حدود ۴۸ رودخانه مرزی داریم، گفت: چهار دهه پیش ما فقط یک سد مرزی داشتیم، در جهت استیفای حقوق کشور و آباد کردن مناطق مرزی کار استیفای حق آبه‌ها در برنامه قرار گرفت و در دولت یازدهم ۲۸ سد مرزی ساخته شده است.

وزیر نیرو افزود: در دولت یازدهم تاکنون بیست و چهار سد مرزی اضافه کرده‌ایم که از این طریق، نه تنها مناطق مرزی آباد می‌شود بلکه جمعیت آنجا تثبیت و اشتغال ایجاد می‌شود.

اردکانیان در ادامه همچنین به برنامه‌های سازگاری با کم آبی اشاره کرد و گفت: آخرین وعده‌ای که همکارانم در سازمان برنامه و بودجه دادند این است که امسال بعد از ۴۰ سال دارای طرح آمایش سرزمینی مصوب باشیم اما ما منتظر این طرح در این حد نبودیم که بسیار کار ضروری و خوبی است.

وی افزود: برنامه‌های مربوط به کم‌آبی هر استان را در دستور کار قرار داده‌ایم، برای ۱۰ استان کشور برنامه‌های سازگاری با کم آبی تصویب شده است لذا وضعیت منابع و مصارف در این استان‌ها معین و مورد توافق دستگاه‌های مسئول وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، وزارت صنعت، وزارت کشور و سازمان‌های مربوطه است و تلاش داریم تا پایان سال جاری برنامه‌های سازگاری با کم آبی همه استان‌ها را به مرحله تصویب برسانیم.

وزیر نیرو گفت: اگر طرح آمایش سرزمین مصوب و ابلاغ شود، ما آماده هر نوع سازگاری بین برنامه و طرح آمایش هستیم، لذا بر اساس منابع و مصارف برنامه‌های توسعه محور را انجام خواهیم داد.

اردکانیان در ادامه با اشاره به اینکه همه دست به دست هم کار بزرگی را در تابستان انجام دادیم و سعی می‌کنیم تا این کار را تثبیت کنیم، افزود: ما از اول انقلاب ۷ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داشتیم و اکنون به ۸۳۰۰۰ رسیده به طوری که ۱۲ برابر شده است، جمعیت ما فقط دو و سه دهم برابر شده است.

وی با اشاره به مصوبه هیأت وزیران با عنوان طرح برق امید، گفت: این طرح با هدف کاهش ١٠درصدی مصرف برق اجرا می‌شود، در این طرح مشترکین خانگی به سه گروه تقسیم می‌شوند که به مشترکین کم مصرف صددرصد تخفیف ارائه خواهد شد و برنامه‌ای برای مشترکین پرمصرف نیز اجرا خواهد شد که شامل ارائه پنل‌های خورشیدی به مشترکین پرمصرف است.

وزیر نیرو ادامه داد: همچنین ۵۶ درصد از مشترکین برق خوش مصرف هستند که اگر به نسبت سال قبل مصرف کمتری داشته باشند پاداش خوش مصرفی می‌گیرند و ۳۰ درصد مشترکین که کم مصرف هستند هم تخفیف ۱۰۰ درصدی می‌گیرند.

اردکانیان گفت: خوشبختانه در همه بخش‌ها از جمله صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات، خانگی و بخش عمومی همکاری‌های لازم به منظور مدیریت مصرف صورت گرفته است.

وی افزود: اساس کار ما حمایت از مشترکین کم‌مصرف و تشویق مشترکین پرمصرف برای پیوستن به جرگه خوش‌مصرف‌ها و کسانی است که الگو را رعایت می‌کنند، لذا مصرف‌کنندگان خانگی در ۳ گروه کم مصرف، خوش مصرف و پر مصرف دسته‌بندی خواهند شد. یکی از این اقدامات در راستای کاهش مصرف، آموزش است که مجموعه‌هایی در حال شکل‌گیری هستند تا به مردم آموزش داده شود تا با چه کارهای ساده‌ای می‌توانند مصرف برق خود را کاهش دهند.

وزیر نیرو با بیان اینکه تدارک دیدیم در ماه‌های باقی مانده دولت یازدهم ۱۰ درصد از کل مصرف برق خانگی کاهش یابد، گفت: تاکنون خاموشی ناشی از کمبود تولید نداشتیم، علاوه بر این در سال جهش تولید به سر می‌بریم و بنابراین باید نیاز آب و برق مطمئن تأمین شود.

وی تاکید کرد: امسال نه تنها خاموشی نداشتیم بلکه انرژی بیشتری نیز عرضه شد، به طوری که در بخش صنعت بیش از ۱۱ درصد و در بخش کشاورزی بیش از ۴ درصد انرژی بیشتر دریافت کردیم.

اردکانیان در ادامه به جذب سرمایه از بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: قرار شد ۱۰ میلیارد دلار بتوانیم جذب سرمایه از بخش خصوصی در این عرصه کنیم، از این مقدار شش و نیم میلیارد دلار در ۸ سال اخیر صورت گرفته است لذا از حساب ذخیره ارزی، تسهیلات بانکی، صندوق توسعه ملی استفاده شده است. اکنون در شرایط خوبی هستیم، ۱۱ ماه دیگر که کار را می‌خواهیم تحویل دهیم باید سیاه کارمان را عرضه کنیم لذا می‌گوئیم که در دولت تدبیر و امید در این ۸ سال ۲۰ هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه جدید نصب و آماده در مدار است.

وی با اشاره به اینکه روند سرمایه‌گذاری کاهنده نبوده است، افزود: در عین حال کسی از تحریم استقبال نمی‌کند لذا تلاش می‌کنیم هر چه زودتر سفره تحریم ظالمان جمع شود، اما حالا که تحریم تحمیل شده از آن استفاده خواهیم کرد.

وزیر نیرو گفت: شش سال متوالی است که ما شاگرد اول حوزه آب و برق هستیم، خدمات فنی مهندسی را صادر می‌کنیم، در کشورهای مختلف ۲۰۰۰ شرکت در عرصه برق فعال هستند و امیدواریم ما هم بتوانیم کار را توسعه دهیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه در سال جهش تولید، انرژی به اندازه کافی ایجاد کردیم، افزود: در این چند ماه در شرایط کرونا قله مصرف را پایین آورده‌ایم و میزان انرژی که به صنایع بزرگ عرضه کردیم ۱۱ درصد بیش از پارسال بود.

وی با بیان اینکه کمتر از یک درصد از گاز تولیدی کشور را در نیروگاه به برق تبدیل می‌کنیم و مقدار برقی که تولید می‌شود حدود سه درصد کل برق تولید شده و یا انرژی تولید شده است، گفت: سه سال است با همین مقداری که صادر می‌کنیم ۳۰ درصد نیازهای ارزی صنعت برق را تدارک دیده‌ایم همچنین تعهدات صادراتی جواب داده شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از ۱۰ هزار میلیارد دلار فقط ۶ هزار میلیارد جذب سرمایه شده است، افزود: کار بزرگی با کمک مردم در بخش‌های مختلف در سه سال گذشته انجام شده است، ما هر سال باید نیروگاه بسازیم و سرمایه‌گذاری خوبی را در این راستا انجام دهیم، در ۱۵ سال گذشته سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه ۶۵ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در این دولت صورت گرفته است، گفت: حدود ۷۰ درصد طرح‌هایی که افتتاح می‌کنیم از نظر سرمایه گذاری در بخش تولید برق است.

کد خبر 441321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.