تمام کانون های گرد و غبار کشور تثبیت شده اند

توضیح رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره کانون های گرد و غبار کشور، گشایش بزرگترین گلخانه روی بام دنیا در مونترئال، دستگیری متخلفان شکار سه قلاده گراز در چرام، تداوم آتش سوزی‌های طبیعی در کالیفرنیا را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در هفتم شهریورماه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با حساسیتی که رهبر معظم انقلاب در مورد کانون‌های گردوغبار داشتند، ۳۷۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به این کار اختصاص داده شد و خوشبختانه کانون‌های آلاینده و ریزگردها تثبیت شدند.

وی به رسمیت شناختن حقابه تالاب‌ها بوسیله وزارت نیرو را دیگر دستاورد دولت در حوزه محیط زیست عنوان کرد و اظهار کرد: تا پیش از این، تالاب‌ها به حال خود رها می‌شدند و اگر باران یا سیل می‌آمد، تالاب‌ها پر آب می‌شد، ولی اکنون با تفاهم نامه‌ای که بین سازمان محیط زیست و وزارت نیرو انجام شد، حقابه ۳۸ تالاب، از جانب وزارت نیرو تصویب شد.

آئین‌نامه جدید مدیریت گرد و غبار مردم محور می‌شود

آئین‌نامه اجرایی پیشگیری و مدیریت گرد و غبار در سال ۱۳۹۵ تهیه و از سال ۱۳۹۶ اقدامات اجرایی آن به طور جدی آغاز شد و تاکنون نیز دستاوردهای خوبی داشته، اما اکنون سازمان محیط‌زیست آن را برای بازنگری به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست هیأت دولت ارائه کرده و مهمترین مقوله در این روند توجه پررنگ به نقش مردم و جوامع محلی در مدیریت و مهار این پدیده است.

علی طهماسبی دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار در این باره گفت: رویکرد آئین نامه جدید به این سمت رفته که به تنهایی و با پول دولت نمی‌شود گرد و غبار را درست مدیریت کرد از این رو استفاده از توان و ظرفیت مردم و بهره برداران ملاک قرار گرفت چون حتی اگر میلیاردها یورو نیز اعتبار تزریق شود باز هم دولت به تنهایی نمی‌تواند پدیده‌ای به این گستردگی را مدیریت کند.

وی افزود: باید به سمت و سوی استفاده از توان مردم حرکت کرد، از این رو آئین نامه جدید بیشتر به سمت مشارکت مردمی رفته به این صورت که مردم هم وضعیت را مدیریت کنند و هم اقتصادشان را بهبود بخشند یعنی محیط زیست را حفظ کنند و همزمان نیز از آن بهره مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه در آئین نامه جدید رویکرد از دولتی مطلق فاصله می‌گیرد، افزود: هر آئین نامه اجرایی یک سری تعهدات در آن ایجاد می‌شود و بازنگری این آئین نامه نیز با چند محور مد نظر قرار گرفته، یکی اینکه از سال ۱۳۹۶ که آئین نامه اجرایی پیشگیری و مدیریت گرد و غبار تهیه شد تاکنون تجربه زیادی کسب کردیم و به یک سری مسائل برخوردیم که لازم بود در آئین نامه جدید گنجانده شود تا اثر بخشی و کیفیت اقدامات را بالا ببرد از این رو به فکر بازنگری آئین نامه افتادیم.

قلمرو یوزه‌ای خراسان شمالی گسترده‌تر شد

حسین هراتی معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی از گسترده‌تر شدن قلمرو یوزه‌ای میاندشت جاجرم خبر داد و گفت: امسال پروانه چرای ۸۰۰ واحد دامی در منطقه میاندشت جاجرم خریداری شد و این اقدام برای کاهش میزان حضور دام در این منطقه و توسعه قلمرو یوزها ادامه دارد.

وی افزود: تاکنون پروانه چرای سه هزار دام در میاندشت جاجرم از دامداران خریداری شده است و امسال هم تلاش داریم تا پروانه چرای ۷۰۰ واحد دامی دیگر در این منطقه خریداری شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: خرید پروانه چرا و سامانه عرفی، به منظور کمک به افزایش قلمرو یوزها انجام می‌شود.

وی با تصریح این نکته که منطقه حفاظت شده میاندشت، ۸۵ هزار هکتار گستره دارد و از امن ترین زیستگاه‌های یوز ایرانی محسوب می‌شود، گفت: یکی از نگرانی‌ها در میاندشت جاجرم، حضور گله‌های دام و سگ‌های چوپانان است که با خرید پروانه چرا، عرصه از گله گوسفندان و سگ‌های چوپانان خالی خواهد شد.

آتش‌سوزی‌های طبیعی در کالیفرنیای آمریکا

تاکنون دستکم ۶ نفر در آتش سوزی‌های کم سابقه ایالت کالیفرنیا در آمریکا کشته شده‌اند. وسعت این آتش سوزی‌ها و شروع زودهنگام آن برای خیلی‌ها غافلگیر کننده بود و باعث شد مقامات این ایالت نسبت به خطر و عواقب گرم‌تر شدن کره زمین هشدار دهند. صدها آتش نشان از ایالت‌ها و کشورهای دیگر به کمک همکاران خود در کالیفرنیا شتافته‌اند تا بیش از ۵۰۰ حریق شعله رو را در این ایالت خاموش کنند.

گشایش بزرگترین گلخانهٔ روی بام دنیا در مونترئال کانادا

بزرگترین گلخانهٔ روم بام در دنیا به‌تازگی در مونترئال کاناده گشایش یافته تا پاسخگوی تقاضای رو به رشد مشتریان برای محصولات کشاورزی «از تولید به مصرف» باشد.

این گلخانهٔ عظیم از سو شرکت تجاری "لوفا فارمز" در دومین شهر بزرگ کانادا ایجاد شده و ۱۵ هزار متر مربع، یعنی به‌اندازهٔ سه زمین فوتبال، مساحت دارد و عمدهٔ محصولات آن صیفی‌جاتی نظیر بادمجان و گوجه‌فرنگی است.

گلخانهٔ فوق چهارمین گلخانه‌ایست که شرکت "لوفا فارمز" در در کلان‌شهرها برپا می‌کند، حرکتی که انگیزهٔ رقبایی در دیگر کشورها نیز شده است.

شرکت "آمریکن گاتام گرینز" هشت گلخانه روی بام‌های نیویورک، شیکاگو و دنور ساخته و شرکت "فرنچ اوربن نیچر" بناست در سال ۲۰۲۲ گلخانهٔ بزرگی روی یکی از بام‌های پاریس بنا کند.

مخازن یک و دو هورالعظیم به کنوانسیون رامسر معرفی می‌شود

مسعود باقرزاده کریمی، مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست درباره علت خشک شدن بخشی از جنوب تالاب هورالعظیم اظهار کرد: وضعیت تالاب هورالعظیم از چند دهه گذشته ثابت بوده است که در برخی از زمان‌ها آبگیری آن به خصوص در پایین دست تالاب بیشتر بود، اما ارزش اکولوژیکی آن‌چنانی ندارد.

وی با بیان اینکه زمانی تالاب‌ها را به کنوانسیون معرفی می‌کنند که معیارهای اکولوژیک آن‌ها تعیین شده باشد، گفت: کنوانسیون رامسر ۱۰ معیار دارد، تالابی که هر کدام از این معیارها را داشته باشد می‌تواند در این کنوانسیون ثبت شود.

وی با بیان اینکه برخی از قسمت‌های تالاب‌ها ارزش کنترل کنندگی سیل و ذخیره آب را دارند، ادامه داد: توانستیم مخازن یک و دو تالاب هورالعظیم را که ارزش‌های اکولوژیکی تعریف شده دارند و در دنیا نیز تأیید شده‌اند، به کنوانسیون معرفی کنیم.

افتتاح همکاری سه جانبه سازمان محیط زیست، برنامه عمران ملل و اتحادیه اروپا برای احیای تالاب هامون

سازمان محیط زیست، برنامه عمران سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا پروژه‌ای پنج ساله با هدف احیای تالاب هامون آغاز کردند که در آن اتحادیه اروپا مبلغ ده میلیون یورو برای حمایت از تلاش دولت جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت توسعه اقتصادی-اجتماعی سیستان و بلوچستان، احیای تالاب هامون و ترویج معیشت جایگزین اقلیم محور اختصاص داده است.

دستگیری متخلف شکار سه قلاده گراز در چرام

رئیس اداره نمایندگی محیط زیست شهرستان چرام گفت: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان چرام حین گشت و کنترل منطقه سه برد طسوج به یک نفر متخلف برخورد کردند که با استفاده از یک قبضه اسلحه گلوله زنی برنو مجاز ۳ قلاده گراز را شکار کرده بود.

علیمراد آخش گفت: با عنایت به اینکه عمل ارتکابی این فرد بر اساس قوانین شکار و صید جرم محسوب می‌شود، پرونده ایشان پس از صورتجلسه و بازجویی اولیه جهت رسیدگی به مراجع قضائی ارجاع شد.

واکنش محیط زیست به فیلم جنجالی خواننده مشهور با یک توله شیر

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست نسبت به انتشار فیلم بغل کردن یک توله شیر توسط خواننده مشهور کشورمان در فضای مجازی واکنش نشان داد.

شهاب الدین منتظمی مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست درباره حواشی مربوط به انتشار فیلم خواننده معروف با یک توله شیر در فضای مجازی اظهار کرد: در حال پیگیری این ماجرا هستیم و امیدواریم این هنرمند کشورمان از روی دوستی و احساسات آن حرف‌ها را زده باشد.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه منزل مسکونی، محل نگهداری از حیات وحش نیست، گفت: حیات وحش تکلیفش مشخص است.

منتظمی تصریح کرد: سازمان محیط زیست به مرکزی که این عمل در آن انجام شده، تذکرهای لازم را داده است و قطعاً این ماجرا را پیگیری می‌کنیم.

گفتنی است، چندی پیش علی زند وکیلی خواننده کشورمان در صفحه اینستاگرام خود فیلمی را منتشر کرد که در آن یک توله شیر را بغل کرده بود و آن را می‌بوسید و در آن فیلم گفت که قصد دارد این توله شیر را نزد خود نگه دارد.

انتشار این ویدئو بازخوردهای زیادی در صفحات مجازی از سوی دوستداران حیات وحش و محیط زیست داشت، بازخوردهایی که سبب شد این خواننده مشهور این ویدئو را از صفحه شخصی خود پاک کند و در پی آن یک مطلب عذرخواهی منتشر کرد.

بهره برداری از پنچ طرح و پروژه زیست محیطی در اراک

پنج طرح زیست محیطی شهرستان اراک در زمینه سنجش آلودگی هوا، تیمار حیات وحش و مخازن ذخیره آب منطقه حفاظت شده هفتاد قله روز چهارشنبه در مراسمی به مناسبت هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

رضا میرزایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این مراسم گفت: با حمایت صندوق ملی محیط زیست و پیگیری‌های انجام شده در استان سه ایستگاه جدید سنجش آلودگی هوا با اعتبار چهار میلیارد پانصد میلیون ریال به بهره برداری رسید و تعداد ایستگاه‌های پایش هوا در شهر اراک به ۱۱ ایستگاه افزایش می‌یابد.

همچنین نخستین مرکز تیمار حیات وحش در منطقه حفاظت شده هفتاد قله و مخازن ذخیره آب مورد نیاز حیات وحش این منطقه به بهره‌برداری رسید.

ارتقای مرکز پایش فضای سایبری محیط زیست به معاونت یگان

سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از آنجا که فضای سایبری تبدیل به محیطی امن برای قاچاقچیان و متخلفان محیط زیستی شده بود، نه تنها این ضرورت احساس شد که باید به این حوزه ورود جدی کرد بلکه نیاز است که این مرکز در چارت استانی سازمان هم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه رئیس سازمان محیط زیست با ارتقای این مرکز به عنوان یکی از معاونت زیر مجموعه یگان موافقت کرده است، گفت: این مجموعه در دو بُعد پیشگیری و ایجابی عملکرد خوبی داشته و اکنون با رصد این حوزه، جرایمی نظیر حیوان آزاری، قاچاق و فروش حیات وحش، چه به صورت زنده و چه غیر زنده، همچنین فروش ادوات شکار و سلاح‌های غیر مجاز بسیار کم شده است.

کد خبر 441305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.