تصفیه خانه شیرابه زباله‌های سراوان رشت به بهره برداری رسید

در آئینی ویژه تصفیه خانه شیرابه زباله‌های سراوان رشت با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، همزمان با پنجمین روز از هفته دولت به بهره برداری رسید.

شهردار رشت در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پروژه تصفیه خانه شیرابه زباله‌های سراوان که در نوع خود بی نظیر است، قرارداد و ساخت این تصفیه خانه در سال اسفندماه ۱۳۹۵ به مدت یک ساله منعقد شد اما به دلیل وقفه در تحویل زمین از مردادماه سال گذشته اجرای پروژه آغاز و در مجموع با هزینه‌ای بالغ بر یکصد میلیارد ریال در هفته دولت جاری به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه ظرفیت این پروژه سه لیتر در ثانیه است که معادل ۲۵۹ هزار لیتر در ۲۴ ساعت می‌شود، افزود: همه قطعات مصرفی این تصفیه خانه ایرانی بوده و مواد اولیه برای انجام فرآیند تصفیه نیز در داخل کشور ساخته شده است.

شهردار رشت ادامه داد: شیرابه‌های محل دفن زباله در سراوان رشت در حوضچه‌هایی تحت عنوان "حوضچه‌های آرامش" جمع آوری و به روش‌های مختلف در ۱۲ مرحله کار تصفیه انجام می‌شود.

حاج محمدی افزود: این تصفیه خانه شیرابه تولیدی را تصفیه می‌کند و بعد از آن شیرابه تصفیه شده به صورت آب تمیز و زلال وارد رودخانه می‌شود.

وی ادامه داد: در تصفیه خانه شیرابه زباله‌های سراوان به علت استفاده از نانواکسید آهن در تصفیه شیرابه‌ها به عنوان پروژه‌ای منحصر به فرد در ایران و جهان شناخته می‌شود، که برای اولین بار در رشت اجرایی شده است.

شهردار رشت اضافه کرد: میزان آلایندگی این سیستم در فصل تابستان حدود ۱۷ هزار و خروجی آن زیر ۲۰۰ است.

حاج محمدی خاطرنشان کرد: مالکیت اختراع این تصفیه خانه توسط دولت جمهوری اسلامی ایران در آمریکا به ثبت رسیده و هزینه‌ای معادل ۲۵ هزار دلار توسط حمایت از نخبگان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: ورود شیرابه‌ها به آب‌های سطحی و زیر زمینی موجب مرگ‌های خاموش در اکوسیستم شده و خطراتی برای موجودات زنده اعم از گیاهان، جانوران و حتی انسان دارد و از سوی دیگر اکوسیستم دریای خزر و هر آنچه که در مسیر این سم مهلک قرار می‌گیرد را از ریشه نابود می‌کند. به همین دلیل اجرای این پروژه اقدام مؤثری درجهت حفظ اکوسیستم منطقه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تولید زباله در شهر رشت روزانه به طور متوسط ۷۰۰ تن است که به دلیل تأثیر شرایط اقتصادی بر مردم تفکیک زباله از مبدا و جمع‌آوری زباله‌های خشک توسط دوره گردها، این مقدار به ۶۰۰ تن کاهش یافته است.

شهر رشت ۶۷۹ هزار و ۹۹۵ نفر جمعیت ثابت دارد، که در طول روز به صورت متغیر میزان این جمعیت تا یک میلیون نفر افزایش می‌یابد.

کد خبر 441286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.