هوشمندسازی شهری در ایران کاملاً محقق نشده است

‌ یک دکترای شهرسازی گفت: متأسفانه فرآیندها کاملاً الکترونیکی نشده و باید اقدامی اساسی انجام شود تا شهروندان برای دریافت خدمات شهری و کاری که امکان الکترونیکی کردن آنها وجود دارد، نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند.

راما قلم‌بر دزفولی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در حال حاضر شرایط مناسبی فراهم است تا خدماتی که امکان ارائه آنها به صورت غیرحضوری وجود دارد توسط شهرداری انجام شود، اظهار کرد: فرآیندهای شهرسازی که مردم درگیر آن هستند در این زمینه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اما این فرآیندها به نحوی ناقص اتفاق می‌افتد و مردم از روی اجبار، اقدام به مراجعه حضوری می‌کنند.

وی افزود: شهرداری‌های بزرگ معمولاً دفتر خدمات الکترونیک تأسیس کرده‌اند تا خدمات شهری به صورت الکترونیک ارائه شود، اما شهروندان باز هم باید مراجعه مستقیم داشته باشند تا تمامی مدارک خود را که از سابق به صورت دستی ارائه می‌دادند، به دفاتر خدمات الکترونیک بدهند.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه متأسفانه فرآیندها کاملاً الکترونیکی نشده است، تاکید کرد: باید اقدامی اساسی انجام شود تا شهروندان برای دریافت خدمات شهری و کاری که امکان الکترونیکی کردن آنها وجود دارد، مراجعه نداشته باشند، رعایت این نکته در زمان شیوع کرونا موجب می‌شود تا از نظر میزان واگیرداری این بیماری نیز مشکلی برای آنان ایجاد نشود.

قلم‌بر با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا نشان داد که ما زودتر می‌توانستیم در بسیاری از زمینه‌ها دست به چنین اقداماتی بزنیم، تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی شهرها نیز باید شرایطی فراهم شود تا چنانچه در پساکرونا ویروسی کشنده‌تر شایع شد، تمهیدات لازم برای مواجه با آن فراهم باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی برای مقابله با کرونا آماده نیست، عنوان کرد: رعایت فاصله اجتماعی یا قراردادن موانعی برای جداسازی افراد در داخل وسایل حمل و نقل عمومی، هم‌اکنون و در زمان شیوع این ویروس وجود ندارد، البته فرهنگ‌سازی در این زمینه مهم است، اما هنوز زیرساخت‌های لازم در وسایلی مثل اتوبوس و مترو فراهم نشده است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها طبق قانون وظایف مشخصی دارند و چنانچه هر کدام از این وظایف به صورت الکترونیکی ارائه شود، پیشرفت بزرگی در سازمان شهرداری ایجاد می‌شود.

قلم‌بر با بیان اینکه در حال حاضر نیز مدیران به این موضوع پی برده‌اند که الکترونیکی کردن فرآیندهای شهری و باید هرچه زودتر اجرا شود، ادامه داد: شهرداری یکی از مهم‌ترین سازمان‌های ارائه دهنده خدمات شهری است و برای اینکه بتواند خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهد، باید شرایطی که سال‌ها وعده آن داده شده، اما در عمل اجرا نشده است، محقق و در دوران پساکرونا زیرساخت‌های قانونی آن فراهم شود.

کد خبر 441281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.