آغاز پیمایش تشخیص درصد ابتلا به کرونا در استان اصفهان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پیمایش سرواپیدمیولوژی کووید۱۹ در استان اصفهان از پنجم شهریور ماه آغاز شده است تا مشخص شود چه تعداد از افراد جامعه مبتلا شده‌اند و بر این اساس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم را برای آینده داشته باشیم، در استان اصفهان ۷۷۲ نفر در این پیمایش مشارکت می‌کنند.

کمال حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه از این هفته در کشور پیمایش سرواپیدمیولوژی کووید ۱۹ آغاز شده است، اظهار کرد: در همه استان‌های کشور و به دنبال آن در همه شهرستان‌های استان اصفهان از افرادی که به صورت اتفاقی انتخاب شده‌اند، نمونه گیری خواهد شد و پایش و مطالعه روی این نمونه‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با مطالعه‌ای که بر روی این نمونه‌های اتفاقی انجام می‌شود، میزان آنتی بادی یا سلول‌های دفاعی در برابر کووید ۱۹ که در بدن افراد وجود دارد با میزان IgG و IgM سنجیده می‌شود تا مشخص شود تاکنون چه تعداد از افراد جامعه به کرونا مبتلا شده‌اند و بر این اساس بتوانیم پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم را برای آینده داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید اینکه همکاران مرکز بهداشت استان آموزش‌های لازم را برای اجرای این طرح دیده‌اند، افزود: از پنجم تا ۱۰ شهریور ماه افراد منتخب برای شرکت در این پیمایش توسط مراکز بهداشت و به طور تصادفی در مناطق مختلف استان فراخوان خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۰ تا ۱۳ شهریور ماه خون گیری از افراد فراخوان شده انجام می‌شود، تصریح کرد: خون گیری انجام می‌شود تا با سنجیدن میزان آنتی بادی خون آنها متوجه شویم جامعه در چه سطح ایمنی قرار گرفته و چند درصد افراد جامعه مبتلا شده‌اند.

حیدری با اشاره به اهمیت آگاهی از تعداد و درصد افراد مبتلا شده به کرونا در جامعه، خاطرنشان کرد: با انجام این پیمایش مشخص خواهد شد که چه تعداد به کرونا مبتلا شده و چه تعداد باید مبتلا شوند، انجام چنین پایشی برای مسئولان بهداشت و درمان حائز اهمیت است تا بدانند چه تعداد از افراد جامعه تاکنون مبتلا شده و به چه اندازه باید انتظار درگیری جامعه را داشت، بنابراین امیدواریم با همکاری مردم این طرح اجرا و نتایج آن هرچه سریع‌تر مشخص شود.

وی توضیح داد: در استان اصفهان ۷۷۲ نفر در این پایش ملی مشارکت خواهند کرد، این افراد از همه شهرستان‌های استان به نسبت جمعیت شهرستان انتخاب می‌شوند و از طریق مراکز بهداشت برای خون گیری با آنها هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش جواب آن در اختیار افراد قرار داده می‌شود، ادامه داد: این پیمایش حدود سه ماه انجام می‌شود و هر ماه حدود ۷۷۲ نفر از افراد به طور تصادفی برای مشارکت انتخاب می‌شوند، البته احتمال دارد با توجه به اینکه این اقدام بسیار ارزشمند است، پس از انجام در سه ماه متوالی مجدداً هر ماه انجام شود.

وی با بیان اینکه این پیمایش برای اولین بار و همزمان با کشور در استان اصفهان انجام می‌شود، اضافه کرد: در همه مراکز بهداشت استان مراجعات افراد عادی و بیمار جدا شده و همه شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به دقت رعایت می‌شود تا افراد بدون نگرانی بتوانند به این مراکز مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آزمایشگاه مرجع مرکز بهداشت هر استان پس از نمونه گیری از افراد نتایج آزمایش‌ها را استخراج می‌کند و در اختیار کشور هم قرار می‌دهد.

کد خبر 441254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.