کاهش خطر «پارکینسون» با رژیم غذایی مدیترانه ای

عادات غذایی غلط و احساس خستگی مدوام، مویز و خواص معجزه آسای آن، طبع به گرم است یا سرد، کاهش خطر «پارکینسون» با رژیم غذایی مدیترانه‌ای و گردو مغذی ترین آجیل برای بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احساس خستگی مداوم، نوعی واکنش بدن برای ذخیره انرژی در مواقعی است که انرژی لازم و مورد نیازش را دریافت نمی‌کند. از طرف دیگر، این حالت باعث می‌شود که متابولیسم بدن شما ضعیف‌تر عمل کند و قطعاً کسانی که می‌خواهند وزن شأن را کم کنند، از چنین چیزی خوششان نمی‌آید. شش عادت غلط غذایی حذف وعده‌های غذایی، تکیه بیش از حد به قهوه، اجتناب کامل از گوشت قرمز، اجتناب کامل از مصرف مواد قندی، کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها و پرهیز از مصرف صبحانه به خستگی دامن می‌زند و باعث می‌شود انرژی کمتری در طول روز داشته باشید.

گردو مغذی‌ترین آجیل برای بدن

گردو برای کم خونی، مشکلات رگ‌های خونی مفید است، برای بهبودی بیماری‌های شدید مزمن عروقی، باید از آن استفاده کنید. النا سولو مینا، متخصص تغذیه در مقاله‌ای نوشت که کدام ماده مغذی از اجیل‌ها برای بدن مفیدترین است. به گفته وی، گردو به عنوان دارنده رکورد محتوای مواد مفید و حیاتی برای بدن در نظر گرفته می‌شود.

این متخصص، تصریح کرد: گردو حاوی بیشترین پروتئین است، در بادام زمینی و فندق نیز وجود دارد، اما گردو هنوز هم صدر اجیل‌ها از نظر تغذیه است. عدم وجود کربوهیدرات‌ها در آجیل است که باعث می‌شود حتی با رژیم غذایی از آن‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: گردو سرشار از مس، روی، سلنیوم و آهن است. اما خوردن بیش از حد آن توصیه نمی‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود توسط افرادی استفاده شود که نگران چاقی خود نیستند. با این حال، این متخصص تأکید می‌کند: بیش از ده آجیل در روز نباید خورد.

النا سولوما تینا تاکید کرد: گردو برای کم خونی، مشکلات رگ‌های خونی مفید است، برای بهبودی بیماری‌های شدید مزمن عروقی، باید از آن استفاده کنید. موارد منع مصرف نیز وجود دارد: گردو برای واکنش‌های آلرژیک، نقرس و مشکلات دستگاه گوارش منع مصرف دارد.

طبع به گرم است یا سرد؟

بِه میوه‌ای پر خاصیت با طبع گرم رو به معتدل است و برای تمامی افراد با مزاج‌های مختلف قابل مصرف بوده و فواید چشمگیری دارد. این میوه زرد رنگ با گوشت خشک و کرکی و طعمی ترش و گس در دسته سیب و گلابی قرار دارد. بِه یکی از پرخاصیت‌ترین میوه هاست و تقریباً تمام قسمت‌های آن قابل استفاده است با اینکه خواص دارویی و غذایی بسیاری دارد. میوه بِه گونه‌های مختلفی دارد، اما فقط دو نوع آن یعنی بِه معطر و بِه آناناسی در بازار مصرفی مردم از اهمیت فراوانی برخوردارند، به معطر؛ بیضی شکل با انتهای مخروطی استف پوست آن نرم، زرد و دارای گوشت سفید است. بِه آناناسی نیز شبیه گلابی برآمده است، پوست و گوشت آن زرد رنگ است و طعم خفیفی از آناناس دارد. این میوه در شهرستان‌های نطنز و اصفهان پرورش می‌یابد.

بِه سرشار از ویتامین‌های A و B و C، املاح آهکی، پتاسیم، فسفر، کلسیم، قند و پپتین است. پزشکان معتقدند ویتامین A در تجدید قوای جوانی و ویتامین B در تعادل اعصاب نقش دارند. بِه، سیستم عصبی فرد را آرام می‌کند و پتاسیم بالای آن، فشار خون را پایین می‌آورد.

طبع بِه رسیده (زرد)، گرم و خشک رو به معتدل است. بِه ترش و سبز نیز نسبت به نوع زرد و شیرین آن، سردی بیشتری دارد. به همین دلیل بِه برای افراد با طبع‌های مختلف، مفید است در حالی که دانه آن یا همان بِه‌دانه طبیعتی سرد وتر دارد. خوردن بِه به هر شکلی آثار مثبتی مانند اثرات مثبت بر فکر و ذهن، تقویت کننده قلب، کبد و معده، مفید برای زخم معده، تحریک کننده اشتها، ادرار آور و کمک به هضم غذا را بر اندام داخلی بدن می‌گذارد.

علاوه بر این موارد این میوه خواص درمانی جلوگیری از التهاب پلک و استراحت چشمان خسته، از بین برنده بوی بد دهان، مفید برای کاهش وزن، به دلیل دارا بودن مقدار زیادی فیبر، کاهش خطرات بیماری‌های قلبی، به خاطر دارا بودن ویتامین ث، از بین برنده افسردگی ناشی از انواع سردردها، احیای روحیه و خوشحال بودن، کمک به پایین آوردن کلسترول خون، کمک به پایین آوردن فشار خون، به خاطر دارا بودن پتاسیم، دارای خاصیت ضد ویروسی، نرم کننده سینه و ضد سرطان به علت داشتن آنتی اکسیدان را دارد.

کاهش خطر «پارکینسون» با رژیم غذایی مدیترانه‌ای

نتایج مطالعات نشان می‌دهد افرادی که تغذیه سالم دارند کمتر با احتمال ابتلاء به مجموعه علائم منتهی به بیماری پارکینسون روبرو هستند. محققان دریافتند افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می‌کنند در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی شأن مملو از گوشت و سیب زمینی است یک سوم کمتر با احتمال ابتلاء به علائم بیماری پارکینسون روبرو هستند. نشانه‌های بیماری پارکینسون چندین سال قبل از ظهور بیماری پدیدار می‌شوند. این علائم شامل یبوست، افسردگی، درد بدن، کاهش بویایی، خواب آلودگی در روز، و مشکل در تشخیص رنگ‌ها هستند.

بیماری پارکینسون ناشی از تشکیل پروتئینی موسوم به آلفا سینوسلین در مغز است. به مرور زمان، مغز سلول‌های تولیدکننده دوپامین را از دست می‌دهد. دوپامین ماده شیمیایی ای است که به تنظیم حرکت و واکنش‌های هیجانی کمک می‌کند. علائم بارز پارکینسون مربوط به حرکات است که شامل لرزش، اندام‌های سفت و مشکلات هماهنگی در حرکات بدن، می‌شود اما تأثیرات گسترده‌تری دارد و شامل افسردگی، تحریک پذیری و مشکل در حافظه و مهارت‌های فکری هم است.

محققان معقدند رژیم غذایی سالم با کاهش التهاب در بدن نقش حفاظتی دارد و شواهد اولیه حاکی از آن است که پروتئین آلفا سینوسلین ابتدا در روده‌ها تکثیر می‌شود. «سامانتا مولزبری»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره می‌گوید: «این امکان وجود دارد که رژیم غذایی می‌تواند بر روند ایجاد بیماری پارکینسون تأثیر گذارد.»

مویز و خواص معجزه آسای آن

مویز نوعی خشکبار بسیار خوش‌طعم است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. مویز با خشک‌کردن حبه‌های انگور قرمز بی‌دانه به دست می‌آید و کوچک‌تر از کشمش‌های معمولی و شیرین است. مویز سرشار از آهن، آنتی اکسیدان و فیبر است و با مصرف آن مواد مغذی فوق‌العاده عالی به بدن‌تان می‌رسد. مهم‌ترین فواید مویز برای سلامتی بدن عبارتند از:

حفظ انرژی بدن

مویز حاوی انواع ویتامین‌های B است و می‌تواند شما را در طول روز پرانرژی و سرزنده نگه دارد. همان طور که می‌دانیم، ویتامین B نقشی مهم در تبدیل غذا به سوخت دارد و مویز، به‌دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین B، می‌تواند در این تبدیل به شما کمک کند و شما را پرانرژی نگه دارد.

منبع خوب پروتئین

مویز حاوی پروتئین است و از بدن، به‌ویژه زمانی‌که می‌خواهید ماهیچه‌های تان را تقویت کنید، به‌خوبی حمایت می‌کند. مصرف مویز، به‌عنوان تنقلات روزانه، سرعت عضله سازی را افزایش می‌دهد. برای گیاهخواران، مویز منبع خوب پروتئین است.

سرشار از ویتامین

مویز علاوه بر ویتامین B سرشار از ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K است. ویتامین C برای سیستم ایمنی بدن ضروری است، ویتامین E برای سلامت سلول‌های بدن لازم است و ویتامین K ساختار استخوان‌ها را به‌خوبی حفظ می‌کند. با مصرف روزانهٔ مویز، پس از مدتی کوتاه، از تغییرات مثبت در بدن‌تان حیرت‌زده می‌شوید.

کلسترولِ اندک

بررسی‌ها نشان داده است که افزودن مویز به رژیم غذایی می‌تواند از مقدار مضر کلسترول بکاهد. این کشمش‌های کوچک منبعی عالی از فیبرهای حل‌شدنی است و به تنظیم قند خون کمک می‌کنند. آنها می‌توانند از ورود کلسترول به جریان خون پیشگیری کنند.

سلامت استخوان‌ها

مویز حاوی کلسیم است و برای استخوان‌سازی و حفظ سلامت استخوان عالی است. درضمن، این خبر خوبی برای گیاهخواران است. کلسیم در برابر بیماری‌های مختلف همچون سرطان، دیابت و فشار خون بالا از بدن محافظت می‌کند.

کاهش خطر پوکی استخوان

در مویز دو ماده معدنی پتاسیم و منگنز وجود دارد. پتاسیم و منگنز می‌توانند خطر پوکی استخوان را کاهش دهند.

سلامت چشم‌ها

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء‌بنفش ناشی از نور خورشید باعث تشکیل رادیکال‌های آزاد در چشم می‌شود که درنهایت به چشم‌ها صدمه می‌زند. یکی دیگر از خواص مویز کمک به سلامت چشم است. آنتی‌اکسیدان های موجود در مویز می‌توانند، با ترمیم سلول‌های صدمه‌دیده، از شبکیهٔ چشم مراقبت کنند.

حفظ آرامش

هر وقت روزی بد و اضطراب‌آور داشتید، با مصرف کمی مویز می‌توانید آرامش‌تان را بازیابید. مویز حاوی منیزیم است و این ماده معدنی می‌تواند بدن را آرام کند و، در زمانی کوتاه، آرامش را به شما برگرداند. منیزیم همچنین می‌تواند برخی از دردهای عضلانی را کاهش دهد.

بهبود سیستم عصبی

هر وقت احساس کردید که واکنش‌های تان ضعیف شده‌اند، نباید نگران نباشید! پتاسیم موجود در مویز سیستم عصبی‌تان را در وضعیتی مناسب قرار می‌دهد. همچنین پتاسیم کمک می‌کند ماهیچه‌های تان، بدون اینکه زود خسته شوند، عملکرد بهتری داشته باشند.

سلامت دستگاه تنفسی

اگر نمی‌دانید که منگنز با بدن‌تان چه می‌کند، مویز مصرف کنید تا به خواص منگنز پی ببرید. منگنز موجود در مویز می‌تواند شش‌ها و دستگاه تنفسی‌تان را در وضعیتی مناسب قرار دهد. این خوراکی برای افراد مبتلا به آبریزش بینی بسیار خوب است و می‌تواند آنها را درمان کند

سلامت قلب

افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند از این خوراکی بی‌نظیر مصرف کنند. سلنیوم موجود در مویز رگ‌های خونی را تمیز و التهاب را درمان می‌کند. سلنیوم همچنین از تنش اکسایشی رادیکال‌های آزاد می‌کاهد.

درمان کم‌خونی

آهن موجود در مویز می‌تواند کم خونی را درمان کند. آهن نقشی مهم در ساختار خون ایفا می‌کند و سلول‌های خون را در وضعیت سالم‌تر و مناسب‌تری قرار می‌دهد، تا جایی‌که می‌توانید با کم‌خونی خداحافظی کنید.

درمان یبوست

از آنجاکه مویز حاوی فیبر رژیمی است، می‌تواند یبوست را هم درمان کند. فیبر متابولیسم بدن را در وضعیتی مطلوب نگه می‌دارد و درمان خوبی برای رفع یبوست است.

کد خبر 441251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.