بازگشایی مدارس رویدادی ملی است / نظارت مستمر بر ۱۰ فعالیت اساسی در سال تحصیلی

وزیر آموزش و پرورش در نشست با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با بیان اینکه مدیران آموزش با توجه به ۱۰ اصل، پوشش حداکثری در امر آموزش، ایجاد ارتباط با مدارس، مدیریت زمان، مسئولیت پذیری، پاسخگویی، انعطاف پذیری، هماهنگی و مشارکت پذیری و هوشیاری سال تحصیلی را آغاز و این اصول را رعایت کنند.

به گزارش ایمنا، به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با تسلیت فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با اشاره به نکاتی در مورد آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: یکی از بهترین اخبار در شروع سال تحصیلی جدید این است که آغاز سی و چهارمین اجلاس رؤسا و مدیران سراسر کشور با سخنرانی و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

وی افزود: این موضوع برای وزارت آموزش و پرورش، از آن بعد که از شیوع بیماری کرونا ایشان تنها در موارد خاص و ضروری در نشست‌ها حضور داشتند، یک فرصت بی‌نظیر است و اینکه ایشان بعد از سطح رؤسای سه قوه یک وقت خاص را به آموزش و پرورش اختصاص دادند، حاکی از اهمیتی است که دستگاه حاکمیت به نظام تعلیم و تربیت می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در شروع سال تحصیلی جدید چند مطلب است که باید آنها را بتوانیم به خوبی به اتمام برسانیم. یکی از آنها برگزاری اجلاس سی‌وچهارم رؤسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور است که باید به نحو شایسته برگزار شده و اثربخشی کامل را داشته باشد، لذا به معاونین تاکید شده است که به مهمترین محورهای مورد نیاز امر آموزش و پرورش در اجلاس تاکید و آنها را بررسی کنند.

بازگشایی مدارس رویدادی ملی است

وی دومین مطلب حائز اهمیت را بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا بازگشایی مدارس را با شکوه هرچه بیشتر برگزار کرده و سال تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانیم. بازگشایی مدارس یک رویداد بزرگ ملی است، لذا این آئین باید مطابق پروتکل‌های وزارت بهداشت و باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار شود و قطعاً حضور استاندار، امامان جمعه و شخصیت‌های دیگر استانی در جلب اعتماد مردم و کاهش نگرانی مردم مؤثر خواهد بود.

حاجی میرزایی بازگشایی مدارس، امتحانات نوبت اول و امتحانات پایان سال تحصیلی را جز مقاطع با اهمیت بعدی در طول سال تحصیلی دانست و گفت: باید در تمام این موارد تلاش کنیم تا بتوانیم پرونده هر یک از موضوعات را در زمان خود به خوبی به پایان برسانیم، لذا امیدوارم این سال تجربه ارزنده‌ای در نظام تعلیم و تربیت باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کرونا را باید تبدیل به فرصت کرد، گفت: شرایط شروع سال جدید شرایطی طبیعی و مانند سال‌های گذشته نیست، لذا از مدیران و رؤسای آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور می‌خواهیم به طور تمام وقت زمان‌های خود را صرف نحوه برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی کرده و آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه مطمئن هستیم که همه معلمان انسان‌های دلسوز و شریفی هستند، گفت: در سال گذشته معلمان زحمات بسیاری در بستر فضای مجازی و آموزش مجازی کشیدند و باید قدردان معلم‌ها باشیم، لذا نباید فرصتی ایجاد کنیم تا برخی با طرح مسائل انحرافی باعث نادیده گرفتن زحمت‌های معلمان شوند.

نظارت مستمر بر ۱۰ فعالیت اساسی در طول سال تحصیلی

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۰ کار اساسی در طول سال تحصیلی جدید باید انجام شود که تمام مدیران باید در انجام آن اهتمام بورزند و شخصاً این ۱۰ کار را رصد و پیگیری خواهم کرد.

یک: پوشش حداکثری آموزش دانش آموزان صورت گیرد

وی ادامه داد: نظارت جامعه هر ساله بر کار آموزش و پرورش دقیق بوده است ولی امسال این نظارت به صورت نظارت جامعه نگران است، نظارت جامعه نگران با نظارت جامعه عادی تفاوت دارد و باید حداکثر تلاش خود را برای از بین بردن این نگرانی انجام دهیم.

دو: نظارت حداکثری بر مجموعه تحت مدیریت خود داشته باشیم

حاجی میرزایی با تاکید بر پوشش حداکثری آموزش گفت: تمام دانش آموزان باید تحت آموزش قرار بگیرند و هیچ دانش آموزی نباید از آموزش دور بماند بنابراین مدیران و معلمان مدارس باید دانش آموزان را رصد کنند تا پوشش آموزش در کشور به صورت حداکثری انجام شود.

سه: ارتباط حداکثری مدارس با همه ذی نفعان برقرار شود

وزیر آموزش و پرورش دومین نکته حائز اهمیت را ارتباط حداکثری مدارس با سطوح بالاتر آموزش و پرورش و خانواده عنوان کرد و گفت: شبکه شاد امکان ارتباط حداکثری را به ما داده است، لذا تقاضا دارم با استفاده از این شبکه در استان‌ها ارتباط بین بالاترین نقطه هرم و پایین‌ترین نقطه آن را برقرار کنید.

چهار: مسئولیت پذیری حداکثری ایجاد کنیم

وی ادامه داد: باید مسئولیت پذیری را به حداکثر برسانیم و به جامعه و دولت و مقام معظم رهبری نشان دهیم که آموزش و پرورش و معلمان عزیزمان در امر مسئولیت پذیری در این ایام حداکثر تلاش خود را به کار برده‌اند.

پنج: پاسخگویی حداکثری ایجاد شود

حاجی میرزایی نکته بعدی را توجه به پاسخگویی حداکثری دانست و گفت: در شرایط کنونی ممکن است هر روز یک مساله و دغدغه جدید پیش بیاید. بنابراین باید پاسخگویی و نظارت به صورت حداکثری انجام شود تا بتوانیم سال را به خوبی پیش ببریم. بعد از شروع سال تحصیلی باید به صورت دقیق بر امر آموزش نظارت کنیم.

شش: انعطاف حداکثری در برابر شرایط غیرقابل پیش بینی داشته باشیم

وزیر آموزش و پرورش بر انعطاف حداکثری مدیران و مسئولان تاکید کرد و گفت: باید در شرایط بی‌ثبات سال تحصیلی جدید بتوانیم با انعطاف حداکثری تصمیماتی را اتخاذ کنیم تا با تغییر شرایط بتوانیم آنها را تغییر دهیم.

هفت: مشارکت حداکثری ذی نفعان آموزش و پرورش را فراهم کنیم

وی ادامه داد: خانواده، وزارت بهداشت، استانداران و بسیاری از شخصیت‌های اجتماعی استان شریک جدی در پیشبرد اهداف آموزشی ما در سال جدید هستند که باید با آن‌ها مشارکت حداکثری داشته باشیم و ارتباط تنگاتنگ بگیریم.

هشت: هوشیاری حداکثری داشته باشیم

حاجی میرزایی به هوشیاری حداکثری تاکید کرد و گفت: با شیوع کرونا وارد مسیری شده‌ایم که از آینده آن خبری نداریم، بنابراین باید با هوشیاری کامل بتوانیم این مسیر را طی کنیم تا دچار خطر نشویم.

نه: هماهنگی بین همه سطوح آموزش و پرورش وجود داشته باشد

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از نکاتی که باید مدیران و رؤسای استانی آن را مدنظر داشته باشند، این است که امسال و در شرایط بحران ویروس کرونا و عدم قطعیت در کشور، طبق اعلام نظر یونسکو آموزش در اکثر کشورها آموزش به صورت آموزش در شرایط بحران می‌باشد و بنابراین نیاز است هماهنگی بین رأس و سطح هرم آموزش به حداکثر برسد. در این شرایط حتی دقایق هم مهم است و باید به آن توجه کرد.

ده: مدیریت زمان داشته باشیم

حاجی میرزایی در پایان گفت: آخرین نکته در گذر از این شرایط سخت، مدیریت زمان است و من از رؤسا و مدیران استانی تقاضا دارم تلاش خود را در مدیریت زمان بکار برند و از تمام اراده و همت خود برای حصول نتیجه موردقبول کمک بخواهند.

کد خبر 441243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.