تأثیرات کوتاه و بلندمدت کرونا بر سیستم غذایی آفریقا

شیوع بیماری کووید -۱۹ سیستم غذایی شرق آفریقا را بسیار تحت تأثیر قرار داده است که این امر لزوم به‌کارگیری تدابیری مؤثر از سوی مقامات رسمی و برقراری ارتباط کارآمد آن‌ها با تولیدکنندگان غیررسمی مواد غذایی را پر رنگ می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تلاش‌های بی‌وقفه مقامات ارشد شرق آفریقا برای به حداقل رساندن گسترش ویروس کرونا، از توجه آن‌ها به سیستم‌های غذایی کاسته و همین امر باعث ایجاد اختلالاتی در زنجیره‌های تأمین مواد غذایی این کشور شده است. اختلالات به وجود آمده که آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت بسیاری برای آینده این کشور در پی دارد، تامین معیشت بسیاری از مردم این نقطه از جهان را با مشکل مواجه کرده است زیرا اغلب آن‌ها زندگی خود را بر پایه تولید و فروش محصولات کشاورزی اداره می‌کنند درحالی‌که کاهش تقاضای کشورهای خارجی برای محصولات کشاورزی، قهوه، ماهی و سایر مواد غذایی صادراتی این کشور منجر به تعطیلی بسیاری از مراکز عرضه آن‌ها شده و رکود اقتصادی را برای آن‌ها رقم زده است. در این بین زنان کارگر آفریقایی بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند زیرا اغلب آن‌ها توانایی کار کردن در صنایع دیگر را ندارند و همین امر وضعیت مالی آن‌ها را در شرایط بسیار نامعلومی قرار داده است.

تأثیر کرونا بر کشاورزی آفریقا

انتظار می‌رود که کووید -۱۹ اثرات منفی خود بر سیستم‌های گوناگون اعم از زنجیره تامین مواد غذایی را در مدت‌زمان‌های مختلف به نمایش بگذارد. در رابطه با زنجیره‌های تأمین مواد غذایی شیوع این بیماری در کوتاه‌مدت منجر به توقف تولید می‌شود و در درازمدت توزیع این مواد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نقاطی از کشورهای آفریقایی که توزیع مواد غذایی در آن‌ها کاملاً بر حمل‌ونقل‌های جاده‌ای متکی است، اعمال محدودیت‌های مربوط به تردد، روند توزیع مواد غذایی را هم در کوتاه‌مدت و هم درازمدت با مشکلات زیادی مواجه کرده است. در طول دوران همه‌گیری کرونا و اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه به‌منظور شیوع مهار آن، بسیاری از کشاورزان آفریقایی با کمبود دانه و کود مناسب برای کشت مواجه بودند و امکان تهیه آن‌ها از شهرهای اطراف را نیز نداشتند، به همین دلیل فرآیند کشت محصولات آن‌ها با تأخیر مواجه شد. این رویداد در دراز مدت تبعات بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان از کاهش تولید محصولات کشاورزی و در نتیجه تهدید معیشت مزرعه‌داران و امنیت غذایی جوامع نام برد.

تأثیر کرونا بر دستفروشان آفریقایی

دستفروشان کامپالا پایتخت کشور آفریقایی اوگاندا که اغلب آن‌ها را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهد به دنبال دستورات سفت و سخت مقامات ارشد مبنی بر ماندن در خانه درآمد خود را به طور کامل از دست دادند. این در حالی است که بسیاری از این زنان مدعی شده بودند که دولت در دوران سخت قرنطینه این جوامع را به حال خود رها کرده بود و آن‌ها از هیچ حمایتی برخوردار نبودند. بدیهی است که اگر فروشندگان در وضعیت فقر قرار بگیرند، در درازمدت نه تنها امنیت غذایی خود آن‌ها با تهدید مواجه می‌شود، بلکه توزیع غذا توسط این افراد در میان جوامع کم‌درآمد به سختی صورت خواهد گرفت.

مواجهه فروشندگان مواد غذایی با مشکلات شیوع کرونا

خوشبختانه بسیاری از کارکنان بخش سیستم مواد غذایی در آفریقا در واکنش به مشکلات موجود بر سر راه زنجیره تأمین مواد غذایی وارد عمل شده و اقدامات کارآمدی انجام داده‌اند. به عنوان مثال در کامپالا برخی از فروشندگان غیررسمی به توزیع مواد غذایی در جلوی منازل روی آورده‌اند در حالی که بسیاری نیز تجارت الکترونیکی را در پیش گرفته‌اند. کشاورزان کنیا از طریق رسانه‌های جمعی به فروش محصولات کشاورزی خود به مشتریان محلی پرداخته‌اند و از همین طریق نیز دانه‌ها و کودهای مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. این در حالی است که دسترسی ضعیف به خدمات دیجیتالی در شرق آفریقا، امکان ارائه راه‌حل‌های مناسب تکنولوژیک برای مقابله با چالش‌های به وجود آمده بر اثر شیوع بیماری کووید -۱۹ را با محدودیت مواجه کرده است. مقامات رسمی آفریقایی امیدوارند هر چه زودتر بتوانند در کنار اعمال اقدامات خود برای کاهش گسترش ویروس کرونا، مردم آفریقای شرقی را نیز از خدمات دیجیتالی بهره‌مند سازند.

کد خبر 441196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.