هردم از بهارستان خبری می‌رسد...

حال و هوای محرم در تکیه‌ها و حسینیه‌های کشور و بلاتکلیفی فراکسیون‌های سیاسی در مجلس شورای اسلامی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ششم شهریورماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فراکسیون اکثریت در هزارتوی جنگ قدرت» به بررسی بلاتکلیفی فراکسیون‌های سیاسی در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: در شرایطی که در غیاب حضور مناسب اصلاح‌طلبان و البته دلسردی بدنه اجتماعی آن‌ها از رأی دادن و کاهش قابل توجه مشارکت انتخاباتی، اصولگرایان اکثریت قریب به اتفاق کرسی‌های مجلس شورای اسلامی را از آن خود کردند و با شعار «مجلس انقلابی» به بهارستان رفتند، اما رویدادهای سه ماهه شروع مجلس نشان می‌دهد که مجلس نشینان دوره سیزدهم، علی‌رغم برچسب واحد اصولگرایی، در نقاط گوناگونی از این طیف قرار دارند و در بسیاری موارد دچار اختلاف هستند. نمونه بارز این ماجرا اما در عدم شکل‌گیری فراکسیون اکثریت مجلس مطرح است که با یکنواختی جریان سیاسی مجلس آسان نمود اول، اما گویا افتاد مشکل‌ها!

درحالی که پیشنهاد تشکیل فراکسیون «عدس و پیاز» مطرح می‌شود، فراکسیون حداکثری «انقلاب» اندر خم یک کوچه است و هنوز خبری از انتخاب رئیس این فراکسیون نیست. خبرآنلاین در گزارشی نوشت: درست است که پارلمان‌ها ساز و کار تقنینی و نظارتی دارد اما هرچه باشد در گام اول به عنوان سیاسی‌ترین رکن یک حکومت معنا پیدا می‌کند. نهادی که روی انگشت احزاب و جریان‌های سیاسی می‌چرخد و معادلاتش را هم سیاسیون پشت پرده و پارلمانتاریست‌های وسط گود رقم می‌زنند؛ فراکسیون‌های سیاسی هم بازی‌گردانانی هستند که در این معادلات نقش پررنگی را به عهده دارند.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هردم از بهارستان خبری می‌رسد...» به بررسی اظهار نظر نمایندگان پیرامون شبکه‌های اجتماعی پرداخت و نوشت: چندی پیش، چند تن از نمایندگان مجلس، خواستار تشکیل «کمیسیون فضای مجازی» شدند. اول تیرماه وقتی در چندین نطق و اظهارنظر نمایندگان مجلس، نام اینستاگرام به میان آمد، بار دیگر ۲۴ میلیون ایرانی یعنی حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور که کاربر اینستاگرام بودند از این تصمیم ناراضی شدند و از وزیر ارتباطات خواستند به این موضوع رسیدگی کند. مدتی بعد توقعات مجلسیان بالاتر رفت و در طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» خواستار مسدود شدن پیام‌رسان‌های خارجی شدند. طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی برای اولین‌بار در مهرماه ۹۷ توسط نمایندگان مجلس دهم و با هدف نظارت بر روند فعالیت‌ها در فضای مجازی و ایجاد ضمانت اجراها پیشنهاد شد. عیان بود که امضاءکنندگان این طرح در مجلس یازدهم عده‌ای دلواپس و عضو جبهه پایداری باشند.

هنوز مشخص نیست که هدف آنها از تدوین این طرح چیست. فیلترینگ‌های دوباره یا بازاریابی برای شبکه‌های اجتماعی جدید با مسدود کردن نمونه‌های خارجی آنها. همگان مطلع هستند پیام‌رسان‌های داخلی مانند سروش، بله و غیره با کم‌اقبالی یا حتی بهتر است بگوییم با بی‌اقبالی مردم مواجه شده‌اند و به نظر نمی‌رسد حتی با مسدود کردن پیام‌رسان‌های خارجی، توجهی به پیام‌رسان‌های داخلی شود.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بدون عشق تو عالم کجا بها دارد» به بررسی وضعیت تکیه‌ها و حسینیه‌های کشور در حال و هوای محرم پرداخت و نوشت: در سوگ محرم، تهران سیاه‌پوش و عزادار است. صدای طبل‌ها شبانه در کوچه و پس‌کوچه‌ها به گوش می‌رسد و بیرق‌های سیاه از هیئتها، تکیه‌ها و حسینیه‌های شهر بالا رفته‌اند و زیر آفتاب نیمه‌جان شهریور می‌درخشند. عزاداران محرم در گوشه و کنار شهر در حال آماده شدن برای عزاداری تاسوعا و عاشورا هستند و شیوع کرونا تنها تغییرات کوچکی را در نحوه عزاداری وارد کرده است حالا هیئتها و حسینیه‌های تهران برای رعایت سلامت مردم ترجیح می‌دهند غذای خشک توزیع کنند، هزینه چای و قند را به دست نیازمندان برسانند و اگر فضای باز مناسبی برای عزاداری ندارند، مراسم عزاداری را به صورت مجازی برگزار کنند. گشتی میان تکیه‌ها و حسینیه‌های قدیمی تهران نشان می‌دهد که هرکدام از آنها بنا به شرایط فیزیکی خود، شیوه‌ای را برای انطباق با پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا در نظر گرفته‌اند؛ همگی سیاه‌پوشند و در تب و تاب ظهر عاشورا. گشت و گذار خبرنگار «اعتماد» در چند تکیه و حسینیه شناخته شده تهران نشان می‌دهد که محرم امسال هم باشکوه و هم بر مبنای دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت برگزار خواهد شد. علاوه بر فعالیت تکیه‌ها و حسینیه‌ها ۳ مرکز سیار اهدای خون همراه با ۸ مرکز ثابت در روزهای تاسوعا و عاشورا از مردم نذر خون قبول می‌کنند. نذر خون امسال از روز تاسوعا تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برندگان بورس در مرداد منفی» نوشت: در حالی گرم‌ترین ماه سال با افت ۳. ۸ درصدی دماسنج اصلی بازار سهام به پایان رسید که با توجه به آمار اعلامی از تورم ۵. ۳ درصدی مردادماه، میزان افت واقعی این نماگر ۴. ۱۱ درصد برآورد می‌شود. هرچند در مرداد ماه دوسوم بازار همسو با شاخص کل حرکت کردند و سهامداران خود را متضرر کردند؛ اما اولین ماه قرمز سال ۹۹ برای تمام سهامداران مایوس‌کننده نبود. شرکت‌هایی بودند که در این ماه توانستند جامه سبز به تن کنند و حتی با بازده سه رقمی همراه شوند. یافته‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد ۳۰ درصد از سهام معامله‌شده در دومین ماه تابستان مسیر عکس شاخص در پیش گرفته و با رشد قیمت همراه شدند. در این میان اما یک چهارم بنگاه‌های بورسی موفق به پوشش دادن تورم ماهانه و رشد بیش از ۵. ۳ درصدی قیمت شدند. ۲۴ سهم اما با وجود ثبت بازده مثبت، سودی کمتر از تورم ماهانه از آن سهامداران خود کردند و نتوانستند در حفظ ارزش سرمایه خود موفق عمل کنند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ما ملت امام حسینیم» به بررسی عزاداری مراسم سید الشهدا پرداخت و نوشت: هدف که مقدس باشد، انسان مؤمن از دشوارترین مبارزه‌ها استقبال می‌کند. قیام در مقابل انحرافات بزرگ جامعه اسلامی و بازگرداندن آن به مسیر صحیح آنقدر الهی و حیاتی بود که امام حسین (ع) آنچنان فداکاری و مبارزه دشوار و غریبانه را در این راه به جان خریدند. چرا غریبانه؟ به این دلیل که آحاد جامعه سکوت کردند، غفلت کردند و حتی برخی خواص و نزدیکان همچون «عبداللَّه‌بن‌عباس» و «عبداللَّه‌بن‌جعفر» هم جرأت همراهی نداشتند. وقتی که یکی از این خواص در پاسخ به یاری خواهی حسین(ع) به جای کمک، اسبش را فرستاد و گفت: «از اسب من استفاده کن»!

در چنین شرایطی، امام حسین(ع) و یارای باوفایش با تشخیص درست تکلیف الهی، استقامت، شهامت و توکل علی الله ایستادند، تاریخ را ورق زدند و اسلام ناب را متجلی ساختند. نهضت اباعبدالله الحسین(ع) به بشریت درس داد که برای نجات جامعه از چنگال ظلم و جور و فسق، باید همیشه آماده بود و داشته‌ها را به میدان آورد.

کد خبر 441193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.