پیامدهای مرگبار ناشی از کمبود جوامع پیاده‌رو

میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای در سراسر جهان به‌طور چشمگیری بالاست ولی میزان آن در بین عابران پیاده هیوستون، پرجمعیت‌ترین شهر در ایالت تگزاس آمریکا آماری باورنکردنی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش روزافزون مرگ‌های ناشی از سوانح رانندگی واقعیت تلخی است که بسیاری از جوامع در سراسر دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر علی‌رغم این‌که در بسیاری از شهرهای جهان به‌منظور افزایش ایمنی عابران پیاده کمپین‌هایی برای ترغیب آن‌ها به پیروی از قوانین پیاده‌روی در خیابان‌ها برگزار می‌گردد، باز هم خبرهایی از مرگ مردم این شهرها بر اثر سوانح جاده‌ای منتشر می‌شود. در بعضی از شهرهای جهان نیز مقامات رسمی به طور مرتب تأکید می‌کنند که لازم است عابران پیاده در حین عبور از خیابان‌ها با رانندگان تماس چشمی برقرار کنند و پس از حصول اطمینان از وجود ایمنی به حرکت ادامه دهند. با این حال آمار مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای همچنان بالاست.

کلان‌شهر هیوستون یکی از بالاترین آمار تصادفات جاده‌ای ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص داده است و بنا بر آمار تصادفات جاده‌ای سال ۲۰۱۷ آمریکا در این سال ۸۰ نفر از مردم این کلان‌شهر در حین قدم زدن در خیابان‌های آن جان خود را از دست داده و ۶۹۸ عابر پیاده نیز بر اثر این سوانح در بیمارستان بستری شدند. نکته جالب توجه اینکه افراد غیرسفیدپوست حتی در تصادفات جاده‌ای آمریکا نیز از تبعیضات نژادی در امان نمانده و با توجه به گزارشات بیشترین آمار مرگ‌های جاده‌ای را دارند. در هیوستون نیز تا این لحظه افراد کم‌درآمد و رنگین‌پوست بیش از سایرین در معرض سوانح جاده‌ای بوده‌اند. شاید شفاف‌ترین توجیه در این خصوص، سکونت این افراد در مناطق کم درآمد با زیرساخت‌های ضعیف باشد که این امر حاکی از وجود ضعف در طراحی شهری هیوستون است. برنامه‌ریزان شهری هیوستون اغلب روی ارتقای مناطق غنی‌نشین متمرکز می‌شوند و زیرساخت‌های آن‌ها را نسبت به سایر مناطق با دقت بیشتری طراحی می‌کنند اما در مناطق فقیرنشین، اغلب خیابان‌ها بدون پیاده‌رو و حتی خط کشی‌های عابر پیاده است که همین منجر به تهدید جان بسیاری از ساکنان آن‌ها در حین عبور می‌شود.

گالفتن، یکی از مناطق هیوستون است که جمعیت زیادی از مهاجران و پناهندگان در آن سکونت دارند. اصلی‌ترین شیوه تردد در این منطقه اتوبوس‌های عمومی است ولی بسیاری از مردم آن نیز تمایل دارند مسیرهای طولانی برای رسیدن به محل کار خود را با مترو طی کنند. در هر صورت استفاده از هر یک از این شیوه‌های حمل‌ونقل نیازمند طی کردن مسیر خانه تا ایستگاه با پای پیاده است که ایمن بودن آن اهمیت بسزایی دارد. با این حال برای تردد ساکنان این منطقه و اطراف آن چالش‌های بسیاری وجود دارد تاجایی‌که مردم آن هر روز شاهد تصادفات جاده‌ای بیشماری هستند که در بسیاری از موارد مرگ عزیزانشان را به دنبال دارد. یکی از مشکلات عمده این منطقه تصادف دانش‌آموزان در مسیر تردد آن‌ها به مدارس و در حین عبور از خیابان‌هاست که در اکثر موارد راننده بلافاصله پس از تصادف با سرعت از محل حادثه فرار می‌کند.

در حال حاضر توضیح شفافی مبنی بر اینکه چرا تصادفات مرگبار عابران پیاده در هیوستون روز به روز در حال افزایش است وجود ندارد، اما کاملاً مشخص است که نحوه طراحی شهری می‌تواند نقش عمده‌ای در کاهش یا افزایش این سوانح ایفا کند و هیوستون، خصوصاً در مناطق فقیرنشین، شهری پیاده‌رو محور نیست. در واقع نیاز اساسی این شهر ایجاد شرایطی است که در آن مردم بتوانند بدون ترس از تصادف یا مورد آزار قرار گرفتن توسط دیگران، در ایمنی کامل مسیر خانه تا مقصد مورد نظر خود را پیاده طی کنند.

کد خبر 441179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.