بلاتکلیفی فراکسیون‌ اکثریت پارلمان

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

فقط یک شکایت در مجلس یازدهم ثبت شده

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، اظهار داشت: ۴۳ پرونده از مجلس دهم در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان باقی مانده بود و عملاً تکلیف آن پرونده‌ها باید در مجلس یازدهم مشخص می‌شد.

وی افزود: در جلسات برگزار شده هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس یازدهم موفق شدیم حدود ۳۰ پرونده را تعیین تکلیف کنیم و فقط ۱۳ پرونده از مجلس دهم باقی مانده است.

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تصریح کرد: در مجلس یازدهم تاکنون فقط یک شکایت در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ثبت شده است و آن هم مربوط به شکایت آقای رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران از مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران است.

معاون پارلمانی روحانی: ابلاغ استجازه رهبر انقلاب به مجلس از اختیارات دفتر ایشان است نه دولت

حسینعلی امیری، در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با بیان اینکه رییس جمهور با استجازه از رهبری، سرپرست وزارت صمت را تعیین کرده است، اظهار کرد: هفته گذشته نماینده ای در این زمینه تذکر داد و رییس مجلس تذکر را وارد دانست، اما من قبلاً به صورت حضوری به نمایندگان گفته بودم که تعیین سرپرست با استجازه رهبری بوده است.

وی ادامه داد: رییس جمهور از ظرفیت اصل ۵۷ قانون اساسی استفاده کرده و در حال بررسی بهترین گزینه برای این وزارتخانه است و بعد نهایی شدن جمع بندی ها، وزیر پیشنهادی معرفی می‌شود. امیری با اشاره به وجود استجازه مکتوب رهبری وجود دارد، ابلاغ استجازه به مجلس شورای اسلامی مربوط به اختیارات دفتر رهبری است و اگر دفتر صلاح بداند به مجلس ابلاغ می‌کند. ابلاغ استجازه در حوزه اختیارات دولت نیست.

توضیح وزیر نیرو درباره رایگان شدن برق

رضا اردکانیان، با اشاره به مصوبه اخیر دولت مبنی بر رایگان شدن برق ۳۰ میلیون نفر در کشور اظهار کرد: اصل این طرح در جهت اصلاح مصرف است و بر این اساس مصرف‌کنندگان در بخش خانگی به سه دسته «خوش مصرف‌ها» با حدود ۱۶.۵ میلیون مشترک خانگی، «کم‌مصرف‌ها» و «پرمصرف‌ها» تقسیم شده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون این طرح در بخش برق است و مصوبه هیات وزیران به ما دو ماه فرصت داده مقدمات اجرای آن را فراهم کنیم که برای کوتاه شدن زمان تلاش خواهد شد. اصل موضوع اطلاع رسانی و آموزش است. استارت‌آپ‌های زیادی در این زمینه فعال خواهند شد و صدا و سیما همکاری وسیعی خواهد داشت.: در موضوع آب هم باید جلوتر برویم ببینم چگونه می‌شود عمل کرد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کرونایی برق یک واحد درمانی و بیمارستانی قطع نشد و این حاکی از آن است که هزاران خدمتگذار مردم در صنعت آب و برق مشغول فعالیت بودند و مردم قدرشناس این تلاش هستند.

وزیر نیرو همچنین اظهار داشت: آب و برق دو محصول بسیار مهم در هر جامعه‌ای است که ارتباط مستقیم با رفاه، آسایش، امنیت خاطر و سلامت مردم دارند. در منطقه ما به لحاظ وضعیت اقلیمی که منطقه‌ای خشک و نیمه خشک است، اهمیت این موضوع بیشتر و این نیاز در تابستان شدیدتر احساس می‌شود، شرایط کرونایی هم موضوع را خیلی مهم می‌کند.

وزن‌کشی اصولگرایان مجلس در میدان فراکسیون اکثریت

ماجرای تشکیل فراکسیون انقلاب و حرف و حدیث‌هایش قبل از آنکه مستاجران جدید در ساختمان هرمی بهارستان ساکن شوند مطرح بود؛ فراکسیونی که نزدیک به ۲۰۰ عضو دارد و قرار است حرف اول را در پارلمان بزند؛ هرچند عزم‌ها برای تشکیل این فراکسیون جزم بود اما بعد از انتخابات هیات رئیسه و تقسیم غنائم مجلس یازدهم بازی در صفحه فراکسیون اکثریت هم تغییر کرد. محمدباقر قالیباف که با تلاش همین فراکسیون در راس قوه مقننه نشست یکی از افرادی بود که اسمش برای ریاست فراکسیون انقلاب مطرح شد؛ از سوی دیگر مرتضی آقاتهرانی، حمیدرضا حاجی‌بابایی و علیرضا زاکانی هم در زمره افرادی بودند که بدشان نمی‌آمد این کرسی در اختیار آنها قرار بگیرد.

البته در میان گمانه‌زنی‌ها نام میرسلیم، رضا تقوی و نیکزاد هم به گوش می‌رسید اما حداقل درمورد میرسلیم بعد از اتفاقات هیات رئیسه و افشاگری‌هایش درباره قالیباف چندان تمایلی برای کرسی ریاست فراکسیون نداشت اما این عدم تمایل درباره دو گزینه دیگر مطرح نبود و حتی رضا تقوی به عنوان نماینده‌ای از جامعه سنتی اصولگرایان و رئیس سنی مجلس یازدهم تصور آن را داشت که به حکم ریش سفیدی هم که شده او به عنوان رئیس این فراکسیون انتخاب شود؛ اما همانطور که از همان روزهای اول هم پیش‌بینی می‌شد دایره اختلافات بیشتر شد و رفتارهای جزیره‌ای هم به موازاتش در زیر پوست مجلس قوت گرفت.

پاسخ حقوقی ایران به تهدیدهای برجامی آمریکا

لعیا جنیدی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که واکنش ایران به تحرکات آمریکا برای تحریم مجدد چیست، اظهار کرد: ما استدلال‌های روشنی داریم، استدلال آیینی و شکلی ما این است که اگر می‌خواهیم به توافقی استناد کنیم باید اول به آن متعهد باشیم یا در آن عضویت داشته باشیم یا طرف فعال باشیم که آمریکا چنین موقعیتی در برابر برجام ندارد.

جنیدی تاکید کرد: حتی اگر هم فرض کنیم طرفی مشارکت‌کننده باشد که آمریکا نیست، مطابق مواد ۱۰ و ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ که مستند خود آمریکاست، کسی می‌تواند این مساله را به شورای امنیت ببرد که خودش سند برجام را رعایت کرده باشد.

وی یادآور شد: ایرادات ماهوی هم از جمله این است که اگر قرار است تحریم‌ها برگردد ما باید تا زمانی که آمریکا از برجام خارج می‌شد، ما برجام را نقض کرده باشیم در حالی که تا یک سال بعد از آن، تأییدات سازمان ملل را درباره رعایت همه جوانب برجام را داشته‌ایم و پس از آن هم خروج تدریجی ما نقض قرارداد برجام نیست و در جهت اعمال حق ما ذیل ماده ۳۶ برجام است.

کد خبر 441164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.